شناسه خبر : 109678
سه شنبه 21 فروردين 1403 , 11:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سالگرد شهادت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی

محکوم بیدادگاه منافقین سرافراز در پیشگاه ملت

فاش نیوز - «... سروان علی صیاد ‌شیرازی کلاسه 195483... جمعی دانشکده توپخانه، در بین افسران تبلیغات مضره می‌نماید... صلاح نیست به نامبردگان ماموریت‌های حساس و یا به آنها جنگ‌افزار تحویل گردد...»1
این بخشی از گزارش ساواک درباره شهید علی صیاد شیرازی به تاریخ آذرماه 1357 است. این گزارش حکایت از آن دارد که فعالیت‌های انقلابی شهید صیاد شیرازی در ارتش علی‌رغم مخفی بودن اما تا آن حد گسترده شد که وی را از داشتن اسلحه و اعزام به ماموریت‌های نظامی منع کردند.
فعالیت‌هایی که از سال‌ها قبل آغاز شده بود. شهید صیاد شیرازی همچنان که ساواک نیز در گزارش‌هایش درج نموده بود، به شدت به اسلام و اعتقادات و آیین‌های آن باور داشت و عمل می‌کرد.2 او در پادگان‌هایی که حضور داشت به برگزاری جلسات قرآن و برپایی مراسم و برنامه‌های دینی همت می‌گمارد و در کلاس‌هایش به دانشجویان خود، درس اسلام و قرآن می‌داد. به همین علت به شدت زیرنظر سازمان ضداطلاعات قرار داشت.3
سرتیپ ‌ترکان از یاران شهید صیاد شیرازی در خاطرات خود درباره فعالیت‌های انقلابی و مذهبی وی می‌گوید: 
«...فعالیت‌های او در دوران قبل از انقلاب به‌گونه‌ای بود که حساسیت ساواک را برانگیخته و مدام و به شدت تحت مراقبت بود و حتی او را متعصب مذهبی معرفی کرده بودند... صیاد شیرازی در کلاس درس به شاگردان خود‌، این نکات (دینی) را مطرح می‌کرد و سعی در آگاهی‌‌بخشی به آنها داشت تا وجدان‌های بیدار دانشجویان را نسبت به ظلم و ستم دستگاه حاکم معطوف کند»4
یک متخصص متعهد 
در جریان همین فعالیت‌ها بود که شهید صیادشیرازی ضمن شناسایی و جذب نیروهای انقلابی مذهبی‌، با برخی از انقلابیون پیرو حضرت امام‌خمینی(رحمت‌الله‌علیه) در ارتش همچون شهید حسن اقارب‌پرست و شهید یوسف کلاهدوز از یک گروه زیرزمینی انقلابی (که با انقلابیون دیگری مانند شهید حسن آیت و شهید موسی نامجو در ارتباط بودند) آشنا شده و همراه آنها به فعالیت‌های اسلامی و انقلابی خویش، سر و شکل سازمان یافته‌تری داد.
سرتیپ گلفام نیز درباره این فعالیت‌های انقلابی علی صیاد شیرازی می‌گوید: 
«...شهید صیاد شیرازی قبل از پیروزی انقلاب ‌اسلامی علاوه‌بر شناسایی نیروهای مؤمن و انقلابی در مراکز نظامی اصفهان، برگزاری جلسات بحث و گفت‌وگو، مسافرت به شهرستان‌ها و پادگان‌های درگیر برای برقراری ارتباط و سازماندهی پرسنل انقلابی و مذهبی پادگان‌ها و همچنین ایجاد ارتباط بین نیروهای حزب‌اللهی درون ارتش با روحانیت در خط امام راحل(رحمه الله علیه) را نیز بر عهده داشت...»5
شهید صیاد شیرازی به جز گذراندن دوره توپخانه در ایران و آمریکا با رتبه بالا، دوره‌های رنجری و چتربازی را هم دیده و در این دوره‌ها هم به کسب درجه‌های نخست نائل آمده بود. از همین روی علی‌رغم گزارش‌های ساواک مبنی بر شناسایی وی به‌عنوان «متعصّب مذهبی» و تبعیدش به کرمانشاه، ولی به دلیل تخصص بالایش، مجدداً توسط فرمانده وقت نیروی زمینی به اصفهان برگردانده و به آموزش افسران توپخانه گمارده شد.
اما علی رغم همه نیازی که به تخصص شهید صیاد شیرازی داشتند، به دلیل اوج گیری فعالیت‌های انقلابی‌اش، سرانجام دستگیر شد و به بازداشتگاه انفرادی منتقل گردید که با پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و به ارتش انقلاب پیوست.
صیادی که در همه جبهه‌های دفاع حضور داشت
شهید صیاد شیرازی از اولین روزهای پیروزی انقلاب در سمت فرماندهی بخشی از نیروهای ارتش به همراه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای دکتر مصطفی چمران، شهرهای ‌اشغال شده کردستان را از چنگال ضدانقلاب آزاد ساخت.
در سال‌های دفاع مقدس و هجوم ارتش صدام به خاک میهن، او با فرمان حضرت امام و در سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی‌، در بسیاری از عملیات افتخارآفرین سپاهیان اسلام علیه دشمن بعثی همچون ثامن‌الائمه (شکستن حصر آبادان)، طریق‌القدس (آزاد‌‌سازی بستان)، فتح المبین و بیت‌المقدس (آزاد‌سازی خرمشهر) و... یکی از دو بال رزمنده نیروهای مسلح ایرانی بود.
شهید صیاد شیرازی در سخت‌ترین روزهای این ملت و در حالی که هزاران کیلومتر از خاک کشور در ‌اشغال بیگانگان بود ضمن به کارگیری رشادت مثال زدنی در نبردهای سهمگین با نیروهای دشمنی که از سوی بسیاری از کشورهای دنیا حمایت می‌گردید، در وحدت و همکاری دو بال نیروهای مسلح یعنی ارتش و سپاه، بسیار کوشید و در ایامی که وسوسه خناسان خارجی و داخلی سعی در اختلاف‌افکنی میان این دو نیرو داشت، با سعه صدر و اخلاص و فداکاری و ایثار، تلاش آن خناسان را بی‌ثمر گردانید.
از همین روی پس از خلع بنی‌صدر، برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی را بین این دو بازوی اصلی نیروهای مسلح کشور راه‌اندازی کرد و به‌ عنوان فرمانده ارشد در آن قرارگاه مشغول به کار شد.
او از فرمول‌ها نمی‌ترسید
نشریه «مالین» چاپ فرانسه در خردادماه سال ۱۳۶۲ ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با شهید صیاد شیرازی، وی را این‌گونه توصیف کرد: 
«... برای صیاد‌شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، کلید پیروزی به‌تانک و موشک بستگی ندارد؛‌ بلکه تنها به اعتقاد به خدا بستگی دارد. قدّی کوتاه، نگاهی روشن و دست‌هایی که با انگشتر عقیق صاف روی میز ستاد مشترک روی هم قرار گرفته‌اند. این متخصص توپخانه که دوره تخصصی خود را در آمریکا گذرانده و امروزه فرماندهی نیروی زمینی ارتش ایران را هدایت می‌کند، از فرمول‌ها نمی‌ترسد. او با سادگی می‌گوید:‌ «من یک سرباز اسلام هستم» و درباره اختلاف و جدایی‌اش از بنی‌صدر می‌گوید: «ما می‌خواستیم برای خدا بجنگیم ولی او می‌خواست که ما برای او بجنگیم. او مرد تکنیک و سیاست بود. من مرد جهاد و جنگ مقدس هستم». صیاد شیرازی به گونه‌ای دل‌رحمانه لبخند می‌زند و پیروزی‌های متوالی ایران را یاد‌آوری می‌کند: «هدف ما‌ اشغال یک سرزمین یا یک شهر خاص نیست... دفاع ما تا موقعی که هیچ خطری ما را تهدید نکند ادامه خواهد یافت...»6
نقطه اوج کارنامه نظامی شهید صیاد شیرازی، عملیات مرصاد علیه تجاوز منافقین خودفروخته بود که به کمک ارتش صدام به داخل خاک ایران نفوذ کردند. تجاوزی که شاید در ابتدای کار، برای بسیاری باورنکردنی بود. یعنی حتی به ذهن بسیاری از افراد خطور هم نمی‌کرد که منافقین تا این درجه از رذالت و شئامت رسیده باشند که مزدور صدام جنایتکار علیه مردم و میهن خود شوند. 
باور نمی‌کردند، اینهائی که با سلاح‌های صدام تا کیلومترها از خاک کشورشان را به‌ اشغال دشمن خونی مردم ایران درآورده بودند و به فارسی تکلم می‌کردند، منافقین هستند.
دشمنانی که به زبان خودی حرف می‌زدند
خود شهید صیاد شیرازی از روزی که سوار بر بالگرد، فرماندهی خط مقدم عملیات مرصاد را برعهده گرفت و لحظات آغازین عملیات که نیروهای منافقین را در برابر خود دید، چنین نقل کرده است:
«... به خلبان گفتم: اینها را می‏بینید؟ اینها دشمنند، بروید شروع کنید به زدن تا بقیه هم برسند. خلبان‌های دو تا (بالگرد) کبری‏ رفتند به طرف ستون، دیدم هر دویشان برگشتند. من یک دفعه داد و بیدادم بلند شد، گفتم: چرا برگشتید؟ گفتند: بابا! ما رفتیم جلو، دیدیم اینها هم خودی‌‏اند....ظاهرا مثل خودی‏ها بودند و من هرچه سعی داشتم به آنها بفهمانم که اینها منافقند، گفتند: نه بابا! خودی را بزنیم؟! برای ما مسئله دارد. فردا دادگاه انقلاب،... حالا کار خدا را ببینید! منافقین سرلوله توپ را به طرف ما نشانه گرفتند.... گلوله، 50 متری ما که به زمین خورد، من خوشحال شدم، چون دلیلی آمد که اینها خودی نیستند. گفتم: دیدی خودی‏ها را؟ اینها (خلبان‌ها) بچه کرمانشاه بودند، با لهجه کرمانشاهی گفتند: به علی قسم، الان حسابش را می‏رسیم. سوار بالگرد شدند و رفتند. جایتون خالی. اولین راکتی که زد، کار خدا بود، اولین راکت‏ خورد به ماشین مهماتشان. خود ماشین منفجر شد. بعد هم این گلوله‌ها که داخل بود، مثل آتشفشان می‏رفت...»7
در آن زمان شهید صیاد شیرازی هیچ مسئولیت فرماندهی در ارتش نداشت و تنها نماینده حضرت امام(رحمه‌الله‌علیه) در شورای عالی دفاع بود. او با حکم اضطراری معاون ستاد کل نیروهای مسلح، یکه و تنها به همراه چند بالگرد کبری به تنگه چهارزبر استان کرمانشاه رفت تا مقابل پیشروی ستون‌های نظامی منافقین را بگیرد. که اگر آنها کرمانشاه را‌ اشغال می‌کردند، کار خیلی دشوار می‌شد.
کیفرخواست منافقین علیه صیاد دل‌ها
سال‌ها طول کشید تا منافقین دریافتند کسی که در 6 مرداد 1367، دمار از روزگارشان درآورد، یک فرمانده کهنه‌کار ارتش جمهوری اسلامی به نام علی صیاد شیرازی بود.از همین روی در 21 فروردین 1378 به خیال خام خود با ترور فیزیکی او‌، خواستند انتقام بگیرند‌، غافل از آنکه با ریختن خون صیاد دل‌ها، او نه تنها خاموش نگردید بلکه بسیاری از خاموشان را نیز بیدار کرد. 
گروهک تروریستی منافقین در اطلاعیه‌ای‌، جرم‌های شهید صیاد شیرازی را در 3 محور ذکر کرد. 3 محوری که هر یک برگ زرینی در دفتر تاریخ حماسه‌های این ملت خواهد بود و لکه‌های ننگ و خفت و خواری بر کارنامه سیاه منافقین:
1- دفاع از تمامیت ارضی ایران در جنگ با عراق
2- نقش اساسی در مهار و کنترل غائله ضد انقلاب و تجزیه‌طلبان درکردستان در اوایل پیروزی انقلاب 
3- نقش اساسی در خنثی کردن عملیات موسوم به فروغ جاویدان که منافقین با پشتوانه ارتش عراق‌، خاک ایران را مورد تعرض نظامی ‌قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب، در بخشی از پیامشان به مناسبت شهادت سپهبد علی صیاد شیرازی چنین فرمودند: 
«... او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشتند. سرزمین‌های داغ خوزستان و گردنه‌های برافراشته کردستان‌، سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک‌نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه‌های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او حفظ کرده است....»8
_____________________________
1- مروری بر حیات سیاسی شهید صیادشیرازی در دوران نهضت اسلامی- وب سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی – 20 فروردین 1399 2- حسینیا، احمد (1379)- صیاد دل‌ها، چاپ اول- تهران- سازمان عقیدتی سیاسی ارتش   3- همان   4-همان   5- مصاحبه با امیر سرتیپ گلفام- خبرگزاری جمهوری اسلامی- 19 فروردین 1396   6-شهید علی صیادشیرازی – دانشنامه اسلامی به نقل از روزنامه همشهری- چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷   7-خاطرات سپهبد شهید علی صیاد شیرازی- مؤسسه راهبردی دیده‌بان   8-وب سایت خامنه‌ای دات آی آر khamenei.ir- پیام برای شهادت شهید صیاد شیرازی و شهید لاجوردی
 
|| دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi