شناسه خبر : 110184
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 , 10:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آمارهای بانک مرکزی نشان داد

چشم‌انداز نزولی تورم مصرف‌کننده با کاهش تورم تولیدکننده در فروردین

فاش نیوز - در فروردین سال جاری، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به 23 و هشت دهم درصد و تورم سالانه به 31 و دو دهم درصد کاهش یافت که این کاهش با یک فاصله زمانی خود را در کاهش تورم مصرف‌کننده نشان خواهد داد.
به گزارش بانک مرکزی، با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، سیاست بانک مرکزی در سال جاری هدف‌گذاری برنامه‌ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید است.
در همین راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در ابتدای سال جدید در راستای بهبود متغیرهای کلان اقتصادی و به خصوص مهار تورم موفقیت‌آمیز بوده است. به طوری که بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده بیانگر ادامه روند کاهشی این شاخص در فروردین سال ۱۴۰۳ است.
بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از 37 و سه دهم درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به 31 و دو دهم درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته که مؤید کاهش شش و یک دهم واحد درصدی این شاخص در این مقطع است.
تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با 16 و 9 دهم واحد درصد کاهش از 40 و هفت دهم درصد در فروردین ۱۴۰۲ به 23 و هشت دهم درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است.
بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از 41 درصد و 40 درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به 20 و شش دهم درصد و 31 و چهار دهم درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است.
تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به یک و سه دهم درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم دو و یک دهم درصدی گروه کالا و تورم منفی چهار دهم درصدی خدمات است.
گفتنی است در ادبیات اقتصادی، تورم تولید به عنوان شاخص پیش‌نگر تورم مصرف‌کننده شناخته می‌شود. بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، تورم سالانه در فروردین ۱۴۰۳ به کانال ۳۰ درصد افت کرده و به ۳۸.۸ درصد رسیده و تورم نقطه نیز به ۳۰.۹ درصد کاهش یافته است. بنابراین با کاهش تورم تولیدکننده در فروردین‌ماه، انتظار می‌رود تورم مصرف‌کننده که در فروردین‌ماه وارد کانال ۳۰ درصد شده، در ماه‌های آتی هم به روند کاهشی خود ادامه دهد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi