شناسه خبر : 110770
شنبه 05 خرداد 1403 , 11:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همزمان با رزمایش بزرگ چین

گلوبال‌پرس: چین‌ طی چند روز آینده به تایوان حمله می‌کند

فاش نیوز - همزمان با رزمایش گسترده و «تنبیهیِ» چین در اطراف تایوان که در واقع واکنشی به تحلیف رئیس‌جمهور «جدایی‌طلب» تایوان خوانده شده است، رسانه آمریکایی «گلوبال پرس» به نقل از «منابع دولتی» از حمله چین به تایوان در روزهای ابتدائی ماه ژوئن خبر داده است. 5 روز تا پایان این ماه زمان باقی است!
در سال ۱۸۹۵ نیرو‌های ارتش امپراتوری ژاپن به جزیره تایوان حمله و آن را اشغال کردند و نام «فُرمُز» را به روی این جزیره گذاشتند. ارتش ژاپن تا زمان شکست از آمریکا در سال ۱۹۴۵ و پایان یافتن جنگ جهانی دوم در این جزیره حضور داشت و پس از آن هم این جزیره در کنترل چینی‌های مهاجری بوده است که ابتدا سودای گرفتن کل چین و یکپارچه‌ کردن آن داشتند و سپس با فراموش کردن این آرزو، کسب استقلال از چین را دنبال کردند. با احتساب ۵۰ سال اشغال تایوان توسط ژاپن و گذشت ۷۸ سال از پایان جنگ جهانی دوم، اکنون ۱۲۸ سال است که چین در عمل هیچ‌گونه سلطه و حاکمیتی در تایوان ندارد؛ اما مطابق با اصل «چین واحد» این جزیره را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند که بالاخره روزی باید به چین بازگردد. روشن است، که آمریکا و به طور کلی غربی‌ها موافق با این نیستند و به اَشکال مختلف از جدایی‌‌طلبان تایوانی حمایت می‌کنند و همین دخالت‌ها بحران تایوان را تشدید و خطرناک کرده است.حالا در پی آنکه رئیس‌جمهور غرب‌گرای جدید تایوان که چین از او به عنوان یک جدایی‌طلب یاد می‌کند در طی برگزاری مراسم تحلیف خود، پکن را به ارعاب و تهدیدات سیاسی و نظامی علیه تایپه متهم کرد، چین اقدام تنبیهی را علیه تایپه انجام داد که در ادامه گزارش به آن پرداخته خواهد شد. اما در این میان گزارشی از رسانه آمریکایی گلوبال پرس، مستقر در واشنگتن دی‌سی، جلب توجه می‌کند؛ این رسانه در یکی از خبرهای خود به نقل از منبعی آگاه نوشت که «چین در اوایل ژوئن [که تا 7 روز دیگر آغاز می‌شود] به تایوان حمله خواهد کرد. رسانه‌های دولتی می‌گویند که از هم اکنون ارتش چین مانورهایی را در سراسر تایوان از جمله جزایر کینمن و دونگین آغاز کرده است.»
رزمایش تسخیر تایوان
از روز پنجشنبه رسانه‌های چین با انتشار تصاویری اعلام کردند که نیروهای مسلح این کشور رزمایش بزرگ و دو روزه «شمشیر مشترک -۲۰۲۴» را آغاز کردند، رزمایشی که به گفته سخنگوی ارتش چین «مجازاتی نیرومند برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای جدایی‌طلب تایوان است.» نیروهای دریایی، هوایی و موشکی ارتش چین در این رزمایش بزرگ شرکت دارند. به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین، به عنوان بخشی از این رزمایش، ده‌ها جنگنده چینی حامل مهمات واقعی، در کنار ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و قایق‌های تندرو موشکی، حملات ساختگی علیه «اهداف نظامی با ارزش» «دشمن» انجام دادند. این رزمایش بزرگ ارتش چین که روز پنجشبنه آغاز شده و محاصره تایوان را تمرین می‌کنند، سه روز پس از مراسم تحلیف «لای چینگ ته»، رئیس‌جمهور منتخب تایوان، انجام می‌شود.وزارت دفاع تایوان نیز مدعی شد که ۴۹ فروند هواپیمای نظامی متعلق به پکن را در اولین روز تمرینات ارتش آزادیبخش خلق چین در اطراف این جزیره بین ساعات ۶ صبح تا ۶ بعد از ظهر (به وقت محلی) رصد کرده است. در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع این جزیره آمده است که از ۴۹ هواپیما ۳۵ فروند از خط میانه تنگه تایوان در بخش‌های شمالی، مرکزی و جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوائی تایوان عبور کردند. 
این بیانیه اضافه می‌کند که ۷ فروند هواپیمای جنگنده چینی هم در بخش شمال شرقی این جزیره مشاهده شده‌اند. از طرف دیگر، وزارت دفاع تایوان ضمن انتقاد از چین به دلیل آغاز چنین رزمایش‌هایی، اعلام کرد که ارتش خود را اعزام کرده تا با قرار دادن واحدها در حالت آماده‌باش، «واکنش مناسبی» نشان دهد.
رئیس‌جمهور تایوان جزیره را به سمت جنگ می‌بَرَد
همچنین «وو چیان»، سخنگوی وزارت دفاع چین، با فتنه‌گرانه خواندن لفاظی «لای چینگ‌ته / ویلیام لای» رئیس جدید تایوان، گفت که تشکیلات جدیدی که در این جزیره روی کار آمده است، تایوان را به سمت رویارویی نظامی با پکن سوق می‌دهد. سخنگوی وزارت دفاع چین تأکید کرد که وقتی رهبران منطقه تایوان روی کار آمدند، با ترویج آشکار رویکرد دو دولتی و در تلاش برای «به دست آوردن استقلال» با کمک نیروهای خارجی، رسماً «اصل چین واحد» را به چالش جدی کشیدند و در این بین، هموطنان تایوانی را در آستانه شرایط خطرناک جنگی قرار می‌دهند. وی تصریح کرد: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین در واکنش به حامیان استقلال تایوان، همچنان به اتخاذ اقدامات متقابل مقتضی ادامه خواهد داد.»
آمریکا حمایت از جدایی‌طلبان را متوقف کند
از طرف دیگر، «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که پکن از واشنگتن می‌خواهد که حمایت از نیروهای استقلال‌طلب تایوان را متوقف کند. آن‌طور که مهر نوشته است، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره افزود: «تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است، این موضوع هم یک واقعیت تاریخی و هم وضعیتی تثبیت شده است.» پیشتر نیز پکن رئیس‌جمهور جدید تایوان را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده و سخنرانی او در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را محکوم کرده است. همچنین گفتنی است، یکی از محورهای رویارویی پکن-واشنگتن که حدود 6- 7 سال است ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است و شدت فراوانی یافته، مسئله جزیره تایوان و آب‌های مورد مناقشه اطراف آن است. باید توجه داشت که دریای چین جنوبی که تایوان به عنوان بخشی از سرزمین چین در آن واقع شده است از موقعیت ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیک مهمی برای چین و اقتصاد جهانی برخوردار است. سرزمین اصلی چین از طریق دو آبراه بسیار مهم به آب‌های آزاد و مسیرهای دریائی جهان متصل می‌شود، یکی تنگه مالاکا در جنوب و دیگر تنگه‌های استراتژیک در اطراف جزیره تایوان در شمال دریای چین جنوبی (مسیرهای دریایی اتصال چین به آب‌های شرق و جنوب فیلیپین بسیار طولانی و غیر اقتصادی است.) باید توجه داشت به علت تنش‌هایی که در روابط چین با همسایگانش در اطراف تنگه مالاکا چند سالی است ادامه دارد، چنان‌که بسیاری از تحلیلگران تأکید دارند پکن به هیچ وجه حاضر به چشم‌پوشی از امتیاز منحصر به فرد تسلط کامل بر قلمرو تایوان نخواهد شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi