شناسه خبر : 56799
شنبه 04 آذر 1396 , 08:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شباهت داعش و فتنه سبز


صادق زیباکلام می‌گوید داعش محصول عدم توسعه سیاسی است.
وی در روزنامه آرمان نوشت: داعش از نظر نظامی شکست خورد و مناطقی را که طی چند سال گذشته به اشغال خود درآورد به جبر نظامی بازپس داد. چندین و چند نیروی عمل کننده در کنار ارتش عراق و حشدالشعبی توانستند داعش را شکست دهند  اما آنچه که کمتر در ایران مورد توجه قرار می‌گیرد چنین است که داعش تنها محصول توطئه غرب نبود، بلکه محصول فقدان توسعه اجتماعی و سیاسی و همچنین وجود رژیم‌های استبدادی و دیکتاتوری در منطقه خاورمیانه هم بوده است. بنابراین مادام که اصلاحات سیاسی صورت نپذیرد، اپوزیسیون همچون آتش زیر خاکستر باقی می‌مانند. راه‌حل مبارزه بلندمدت با داعش، رادیکالیسم و تحجر بنیادگرایانه آنان، اصلاحات سیاسی و انجام فرآیند دموکراتیزاسیون در منطقه است.
جهت اطلاع آقای زیباکلام باید گفت؛ درست است که داعش در عراق و سوریه سر برآورد اما ترکیب آن از بیرون منطقه وارد شده است. بنابراین ربط دادن داعش به موضوع دموکراسی و توسعه سیاسی، ذاتا فاقد مبناست. به عبارت دیگر به اتباع سعودی یا چچنی و تاجیکستانی و مصری و اروپایی داعش چه ربطی دارد که در عراق یا سوریه توسعه سیاسی برقرار است یا نیست؟!  آیا داعش واقعا اپوزیسیون عراقی و سوری بود یا تروریسم وارداتی؟!
ثانیا دولت‌های عراق و سوریه در انتخابات آزاد و با رأی مردم - و نظارت نهادهای بین‌المللی - بر سر کار آمده‌اند و برعکس تروریست‌ها و حامیان آنها بودند که کوشیدند زیر میز دموکراسی بزنند.
از این جهت امثال داعش، مشابهت بسیاری با گردانندگان فتنه سبز و حامیان آن در ایران (از جمله همین آقای زیباکلام) دارند؛ چرا که در ایران هم طیف قانون‌شکن هماهنگ با غرب، زیر میز دموکراسی و انتخابات و قانون و جمهوریت زدند و اگر توان داشتند ایران را به بدتر از عراق و سوریه تبدیل می‌کردند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi