شناسه خبر : 82601
یکشنبه 19 ارديبهشت 1400 , 13:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نمونه ای از هزینه های ضد ایرانی ، عربستان صعودی ، گاو شیرده ترامپ

در روزهای پانزدهم و شانزدهم اسفندماه گروهی از خوانندگان لس آنجلسی  برای نخستین بار در عربستان سعودی، در جریان فستیوال طنطوره دو کنسرت با عنوان «موسیقی بدون مرز» برگزار کردند. این دوبرنامه از شبکه MBC Persia پخش شد. جشنواره زمستانی طنطوره که در شهر العلا در نزدیک مدینه برگزار می‌شود برای نخستین‌بار دوشب آخر برنامه‌هایش را به اجرای خوانندگان فارسی زبان اختصاص داد. اما این فستیوال عربی بدون مخاطب، اگر در آب و هوای خشک عربستان برای این جمع از خوانندگان لس‌آنجلسی آب نداشت، نان عربی خوبی در طنطوره برایشان به ارمغان آورد.

همه حرفات واسه پوله، دورنگیت واسه پوله!
هرکدام از این خوانندگان برای حضور در این برنامه ۶۰۰ هزار دلار دریافت کرده‌اند و ابراهیم حامدی (ابی) و «ساسان حیدری یافته» (ساسی)   با ۱۰۰ هزار دلار بیشتر، نسبت به سایرین برای اجرای 7 قطعه موسیقی هفتصد هزار دلار قرار بستند. اهدای این مبالغ هیچ ارتباطی به دستمزد نوازنده و همنوایان ندارد. ابی به دلیل نخواندن آهنگ معروف خلیج فارس این مبلغ اضافه را دریافت کرد و ساسی مانکن به دلیل ادامه حیات ساختارشکنانه‌اش.

اما این جمع هشت نفره صرفا برای اجرا در حضور بن سلمان در این سالن حاضر شدند، تا امتیازات دیگری از او دریافت کنند. این خوانندگان با جت شخصی آنان را به عربستان برد و «ساسان یافته» از داخل این جت شخصی فیلمی را منتشر کرد.

سعودی‌ها نزدیک شش میلیون دلار برای حضور خوانندگان ایرانی با ۱۰۰ تماشاگر طراحی و اقدام به پخش تلویزیونی برنامه آنان کردند. مهمترین سئوال این است که چرا چنین هزینه‌هایی را صرف این برنامه و راه‌اندازی برنامه پرشین گات تلنت کرده‌اند؟

به روشنی مشخص است که سعودی‌ها در دو حوزه سیاسی – خبری و فرهنگی – سرگرمی مسیر خود را پیش می‌برند. راه‌اندازی سایت ایندیپندنت فارسی، شبکه خبری ایران اینترنشنال، شبکه ایران فردا و راه اندازی مجدد شبکه MBC Persia نشان می‌دهد که در حوزه مدیا و سرگرمی بشدت فعال شده‌اند.

 اما این هشت نفر تصور می‌کردند حضور در فستیوال طنطوره صرفا عواید مالی خواهد داشت، اما واکنش‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد، «نان عربی» آل سعود جز بدنامی در میان هواداران خارج‌نشین این طیف خوانندگان آورده دیگری برایشان نداشت و یک در سیکل طبیعی مشتریان  اروپایی و آمریکایی خود را از دست خواهند داد. اغلب کاربرانی که در فضای مجازی الفاظ رکیکی را  به این هشت نفر نسبت می‌دهند، مقیم خارج از کشور هستند.

 

افراد فراوانی در اعتراض به این سفر،  پس از برگزاری این برنامه مخاطبان خارج از کشور این خوانندگان که اغلب با شوء پرچم شیر خورشید و آزادی ایران برگزار می‌شد، در صفحات مجازی خوانندگان اغلب این جمله را می‌نویسند که آنان برای پول، به دست‌بوس و مهمانی منفورترین شخصیت در نزد مردم ایران و حتی جهان رفته‌اند.
نکته جالب در مورد فرزان اطهری، بازیگر فیلم‌های چهل سالگی و شبانه روز این است که او تا زمانی که در ایران فعالیت می‌کرد، میان هنرمندان و سلبریتی‌ها مسئول توزیع کوکائین و مواد مخدر بود. وی پس از مدتی فعالیت در سینما اوایل دهه نود ایران را به مقصد امارات برای کار و فعالیت ترک کرد.
اما دو نکته دیگر در مورد اجرای این ترانه باید اشاره کرد. نکته مهم ان است که خواننده عبارت به دنیای بدون جنگ اشاره می‌کند، آنهم در کشوری که آغازگر جنگ با کشور یمن و کشتار بی‌رحمانه مردمان این کشور توسط قاتلین اجاره‌ای است. این ترانه در حضور بن سلمان اجرا شد و البته عکسی از او در این مراسم منتشر نشد، قاتلی که دستانش آغشته به خون جمال قاشقچی است مردی به جرم پرسش از آل سعود قطعه قطعه شد و تناقض اجرای این ترانه پررنگ‌تر شد.
اما دوربین شبکه پخش کننده این مراسم یک تصویر نمای بزرگ از این مراسم نشان نداد. در چند تصویری که به صورت تصادفی از مخاطبان این کنسرت نشان داد، سالن برگزاری بسیار خالی بود و افکت تشویق و سوت گذاشتن  نشان داد تنها مخاطبان ایرانی این برنامه دست‌اندکاران آن بوده‌اند.
اما نکته جالب به حضور ساسان حیدری یافته  معروف به (ساسی مانکن)سس در این کنسرت است که  در پشت صحنه این برنامه با بن سلمان دیدار خصوصی داشته و بواسطه هنجارشکنی در متن ترانه‌هایش در کانون توجهات قرار دارد.
منبع : مشرق

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi