شناسه خبر : 92838
چهارشنبه 09 شهريور 1401 , 08:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرمانده نمونه کشوری که در سوریه به کاروان شهدا رسید

شهید محسن قاجاریان از فرماندهان نمونه کشوری سپاه پاسداران بود که سال ۹۴ در سوریه به شهادت رسید.

 

«محسن قاجاریان» از فرماندهان لشکر ۲۱ امام رضا (ع) از یادگاران دوران دفاع مقدس بود که در جریان جنگ سوریه و در دفاع از حرم به شهادت رسید.

سال ۶۱ وارد سپاه پاسداران شد او در ابتدای دوران دفاع مقدس از نیرو‌های تیپ ۲۱ امام رضا (ع) بود و سپس چند باری در لشکر نصر حضور یافت. در عملیات¬‌هایی همچون «عملیات مسلم ابن عقیل» به عنوان بسیجی، «عملیات والفجر مقدماتی» با مسئولیت معاون گروهان، «عملیات والفجر ۱» در کسوت جانشین گروهان، «عملیات خیبر» به عنوان فرمانده گروهان، «عملیات بدر» با مسئولیت فرمانده گروهان، «عملیات والفجر ۸» در کسوت جانشین گردان، «عملیات کربلای ۴و۵» به عنوان جانشین گردان، «عملیات نصر۸» با مسئولیت فرمانده گردان، «عملیات بیت المقدس۲» در کسوت فرمانده گردان، «عملیات پدافندی جزیره‌ی مجنون» به عنوان فرمانده گردان شرکت داشت.

با اینکه علاقه‌ای به قبول مسوولیت فرماندهی نداشت، اما بالاجبار سال ۶۴ و در عملیات والفجر ۸ مجاب به قبول فرماندهی گردان فجر شد و تا پایان جنگ و در عملیات‌های مختلف مانند کربلای ۵ فرماندهی این گردان را بر عهده داشت. شهید قاجاریان بعد از جنگ نیز در معاونت عملیاتی تیپ حضور داشت. وی در کارنامه درخشان خود سابقه ۸۰ ماه حضور در جبهه و ۲۵ درصد جانبازی را دارد.

سال ۶۸ دوره دافوس را با موفقیت طی کرد. سال ۸۹ پس از قرار گرفتن در مسوولیت‌های مختلف با حکم سرلشکر جعفری به عنوان فرمانده تیپ زرهی ۲۱ امام رضا منصوب شد. تیپ زرهی ۲۱ امام رضا (ع) رابه عنوان یکی از تیپ‌های نمونه در سطح نزسا و سطح نیرو‌های مسلح مطرح ساخت. ضمن اینکه ایشان به عنوان فرمانده یکی از یگان‌های مقتدر مستقر در شرق کشور ارتباط و تعامل بسیار مناسبی با یگان‌های نظامی منطقه از جمله یگان‌های ارتش داشت.

او که متولد سال ۴۱ در نیشابور بود در یکی از نمازجمعه‌های شهر نیشابور در دفاع از سپاه پاسداران و قدرت کشور گفته بود: اگر امروز مطرح می‌شود که به مدد فعالیت‌های سیاسی سایه جنگ از سر ملت برداشته شد، این اشتباه بزرگ است و نباید این حرف زده شود. قدرت ما شهدای ما هستند. نباید موضوعات سیاسی با فتح خرمشهر مقایسه شوند. آن همه ایثارگری، سختی و از جان گذشتگی که در گرمای خرداد سال ۶۱، رزمندگان متحمل شدند و از مملکت خود دفاع کردند با این موضوع قابل مقایسه نیست.

علاقه و پیگیری‌اش برای حضور در سوریه و مبارزه با تکفیری‌ها در دفاع از حرم آل الله نتیجه داد و او به سوریه اعزام شد. بار‌ها به جانشین خود و نیرو‌هایی که همرزم او در سوریه بودند، گفته بود که «دعا کنید عاقبت ما به شهادت ختم شود.» او یک هفته پیش از شهادت به یکی از دوستان خود گفته بود که خواب شهید مهدیانپور را دیده است.

او در جریان عملیات نبل و الزهرا که ۱۴ بهمن سال ۹۴ اجرا شد در جریان شناسایی منطقه‌ای مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت و از ناحیه پهلو مجروح و در اثر خونریزی شدید به شهادت رسید.

پس از شهادتش به پیشنهاد سردار سرلشکر «قاسم سلیمانی» و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان نصر درجه یک به نیابت از وی به خانواده شهید اهدا شد.

مستند «حبیب حرم» به زندگی و فعالیت‌های این شهید از زمان دفاع مقدس تا شهادتش پرداخته است. این مستند جمعه ۱۱ شهریور از ساعت ۱۰ صبح در پردیس سینمایی هویزه مشهد به اکران عموم خواهد رسید.

فرمانده نمونه کشوری که خودش را در سوریه به کاروان شهدا رساند

فرمانده نمونه کشوری که خودش را در سوریه به کاروان شهدا رساند

فرمانده نمونه کشوری که خودش را در سوریه به کاروان شهدا رساند

فرمانده نمونه کشوری که خودش را در سوریه به کاروان شهدا رساند

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
سبک بالان وشیدا سر به کوی یار دارند. من وتو با غیر و خاک وخاشاک دار دارند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi