شناسه خبر : 30931
دوشنبه 29 دي 1393 , 10:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی کوتاه به زندگی شهید «اسماعیل دقایقی»

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، اسماعیل به سال ۱۳۳۳ (ه. ش) در بهبهان در خانواده ای مؤمن و پاکدامن به دنیا آمد.اسماعیل پس از ورود به دبستان و پشت سرگذاشتن این مرحله و اتمام دبیرستان در سال ۱۳۴۹ در کنکور هنرستان شرکت ملی نفت که تنها شاگردان ممتاز و باهوش را می پذیرفت) شرکت کرد و پس از قبولی، به ادامه ای تحصیل در آن هنرستان پرداخت.

اسماعیل در همین هنرستان با برادر محسن رضایی که از دیرباز آشنای وادی مبارزه بود آشنا شد و به همراه ایشان و دیگر همرزمانش مبارزه پیگیری را علیه رژیم ستمشاهی آغاز کردند.وی در سال دوم هنرستان که با برپایی جشن های ۲۵۰۰ ساله ای شاهنشاهی مصادف بود، در اعتصاب هماهنگ همرزمانش شرکت کرد و در همان سال با هدف منفجر کردن مسجمه ای رضاخان معلون که در خیابان ۲۴ متری اهواز نصب شده بود، به اقدامی شجاعانه دست زد و قصه خود را عملی نمود، اما متأسفانه چاشنی مواد منفجره عمل نکرد.

در سال ۱۳۵۳ دوبار همراه با برادر محسن رضایی و دیگر همرزمانش به زندان افتاد و هر بار پس از چند ماه شکنجه ای عذاب آور آزاد شد.

اسماعیل پس از آزادی از زندان در سال ۵۳ در کنکور شرکت کرد و در رشته ای کشاورزی دانشگاه اهواز قبول شد و پس از دو سال تحصیل در این رشته، دوبار در کنکور شرکت کرد و به دانشکده ای علوم تربیتی دانشگاه تهران که از لحاظ فضای مذهبی مناسب  تر بود وارد شد. در سال ۱۳۵۷ ازدواج نمود و در همان سال به تهران آمد و در فتح پادگان ها نقش مؤثری ایفا نمود.

شهید دقایقی با توجه به ضرورتی که می دید دانشگاه را رها کرد و در سال ۵۸ طی حکمی مسئول تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه آی آغاجاری شد و به دنبال شروع تهاجم ناجوانمردانه ای ارتش عراق به ایران اسلامی، شهید دقایقی به عنوان نماینده ای سپاه پاسداران در اتاق جنگ لشگر ۹۲ زرهی اهواز حضور یافت.

شهید دقایقی سپس در جریان محاصره ای شهر سوسنگرد توسط عراقی ها، با مشکلات زیادی از محاصره خارج شد و سپس همراه شهید علم الهدی از دانشجویان پیرو خط امام در شکستن محاصره ای سوسنگرد دلیرانه جنگید.

در عملیات فتح المبین نیز در قرارگاه لشگر فجر با سردار دانشجو شهید بقای که در آن زمان فرماندهی قرارگاه فجر را به عهده داشت، همکاری فعالی داشت.

بعد از عملیات بیت المقدس، شهید دقایقی در تاریخ ۶۱/۴/۱  به سپاه منطقه ای یک مأمور گردید ومسئولیت مهم یگان حفاظت شخصیت ها را عهده دار شد و سپس بعد از یکسال دوباره به جبهه بازگشت و مسئول راه اندازی دوره ای عالی مالک اشتر ویژه ای فرماندهان گردان گردید، در زمان اجرای طرح مالک اشتر، عملیات خیبر در جزایر مجنون انجام شد و شهید دقایقی با حضور در این نبرد شجاعانه با دشمن بعثی به نبرد پرداخت.

شهید دقایقی سپس مسئول راه اندازی تیپ مستقل بدر گردید و با شایستگی و لیاقت از این مهم نیز سربلند بیرون آمد.

این شهید بزرگوار در عملیات های عاشورا، قدس ۴ ، کربلای ۲، ۴ و ۵ در سمت فرماندهی تیپ خالصانه انجام وظیفه نمود و بالاخره در عملیات کربلای ۵ هنگامی که مشغول شناسایی دشمن بود بر اثر اصابت بمباران هواپیماهای رژیم بعث عراق به شهادت رسید.

انس با قرآن از شاخص ترین خصوصیات شهید دقایقی بود، از همسر ایشان نقل شده که او سالی سه بار قرآن را ختم می کرد.

قسمتی از وصیتنامه ای شهید اسماعیل دقایقی: «.... برای شما آرزوی صبر و استقامت و پیگیری اهداف اسلامی را دارم. ان شاء الله بتوانید با کار و فعالیت، خود را بیش از پیش وقف راه خدا کنید. پیش بردن اسلام در جهان، جهانی که پر از فسق و فجور و خیانت ابرقدرت هاست، تلاش و ایثار می خواهد، در راه امام حسین(ع) رفتن، حسینی شدن را می خواهد.»

شادی ارواح شهدا صلوات

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi