شناسه خبر : 38682
دوشنبه 04 آبان 1394 , 08:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیام ِقیام عاشورا

آیا نمی توان دنیا را در برابر منطق کلام حق با گفتار زیبا و منطق بر فطرت وعقل و مقتضیات زمان با الگو برداری از سیره رسول الله(ص) و ائمه طاهرین،به عالیترین شکل مدیریت نمود؟

اسماعیل مرتضایی - بسم الله الرحمن الرحیم لسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ...

امام حسین علیه السلام با خون خود، اسلام را زنده کرد. شما به تبعیت از او، انقلاب و اسلام را ضمانت نمایید (امام خمینی ره ) هر جا فسادی باشد، امام حسین علیه السلام زنده است؛ با شیوه و عمل خود دارد می گوید که شما باید چه کار کنید.

تکلیف این است. لهذا باید یاد امام حسین علیه السلام و یاد کربلا زنده باشد؛ چون یاد کربلا درس عملی را در جلوی چشم می گذار (رهبر معظم انقلاب ) همانگونه که عزیزان مستحضر هستند در طول تاریخ جنایات فراوانی علیه تشیع صورت گرفت که تا حال نیز ادامه دارد اما چرا قیام سید الشهدا در تاریخ تشیع اینچنین زنده و خروشان و هنوز پایدار است ؟ قیام توابین به رهبری سلیمان بن صرد و شهادت بسیاری از آنان . قیام مختار ثقفی که پس از انتقام سخت از جانیان و جنایتکاران عاشورا و گران آمدن این امر برعبدالله بن زبیر حاکم مکه ، و عدم اطاعت یارانش از وی که پس از شهادت خود و 19 تن از همرزمانش ، تمام سپاه او به بدترین شکل سرزده شدند و قتل عام 12هزار نفری شعیان خارج از میادین جنگ توسط حجاج بن یوسف و قس علیهذا...

بیش از چند بار اهانت به بارگاه ان امام همام و حتی به کشتزار تبدیل نمودن آن مکان مقدس نه تنها قیام آن امام همام را کمرنگ ننمود بلکه روز بروز بر اشتیاق شیعیان حتی با توجه به آتش و خون در برگزاری مراسم عاشورا تا امروز ، و زنده نگه داشتن نام ایشان بحثی است که جدا از عشق شیعیان به امام خود و ...... عوامل دیگری را باید مد نظر قرار داد.

در این نوشته ابعاد قیام آقا ابا عبدالله مورد بحث نیست(که بزرگان و علما به کرات در خصوص آن قیام الهی با تیزبینی حرکت و فلسفه این قیام عظما را از قلم نیداختند ) بلکه فشار  و اصرار دشمنان آزادگی از هر دین و مذهب و مکتبی (دقت فرمائید نه تنها فرمانرویان جور، بلکه به نوعی تمام بدخواهان ، مردانگی غیرت آزادگی . وفاداری . شجاعت . و بطور خلاصه تمام اصحاب النار ) در کمرنک ، انحراف و به بیراه بردن آن پیام و حتی تنزل آن قیام الهی تا سطح دعوای قبیله ای .

همردیف نمودن آن قیام الهی با کشته شدن زنان و فرزندان بیگناه بدست غاضبین در جای جای عالم . و....... چرا نتوانستند این قیام را کمرنگ و یا دیگران را با خود هم کلام نمایند.؟ و از طرفی بزرگان و اکابر و علمای تشیع با قرار دادن نقطه عطف حفظ اسلام در قیام عاشورا روز به روز بر آتش گر گرفته آن دمیدند. پس از قیام عاشورا همانگونه که عرض نمودم قیامهای بسیاری به تاسی از آن قیام شکل گرفت و اینجاست که باید گفت پس عاشورا تذکری زیبا در حفظ اسلام در پیروزی خون بر شمشیر و نقش شهادت در احیای یک فرهنگ الهی را عینیت بخشید و یا بقولی زیباترین تفسیر شهادت در قرآن، پس از جنگهای رسول الله مانند بدر و احد و خندق و.........که میرفت تا به انحراف کشیده شده و یا به باد فراموشی سپرده شود احیا نمود (ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد . دکتر شریعتی- شهید شمع تاریخ است . استاد مطهری ) شاید گزاف نگفته باشم که مو به مو از قیام عاشورا در تمام سنوات پس از سال 60 هجری در عالیترین شکل در دفاع مقدس بطور جامع و کامل تجلی یافت. اما اصلی که جدا" در میان شیعیان مغفول مانده اینست. (در جایی که تاسی ما از قیام امام حسین (ع) در یک مقطع از عمر گرانبهایشان دنیا را به تحیر وداشت ...... تاسی از سیره تمام عمر آن امام همام و دیگر ائمه اطهار (ع) آیا نمی تواند انفجاری از هدایت را دنیا رقم بزند.؟) یکی از اصول دین شعیان امامت است و امامت بعلاوه قبول انتصاب ائمه از طرف خداوند بزرگ (جل و جلاله ) پیروی کامل از سیره آن پاکان و امامان بر حق را بر شعیان واجب می گرداند . زندگی هرامام بزرگواری با در نظر گرفتن شکل و مقتضیات زمان ، در دوره هر امام بزرگواری ، دارای شرایط خاص خود میباشد و هر امام بزرگواری با توجه به جو جامعه، وفاداری یاران و دیدگاه حاکمان و مقتضیات زمان وظیفه خود را که همان نشر توحید و مبارزه با انواع شرک و نشر و تاویل اسلام رسول الله بود به بهترین شکل ممکن انجام داد و وظیفه تک تک ما شیعیان علاوه بر عشق و محبت به آنان پیروی از سنت متواتر آن بزرگان است که الحمدلله این وظیفه توسط علمای تشیع در هر زمان حفظ و بما رسیده. یقینا"در جایی که تاسی ما از قیام امام حسین (ع) در یک مقطع از عمر گرانبهایشان هزاران برکات مادی و معنوی و ضد ظلم و ظالم را برای جوامع شیعی بوجود آورده و زیباترین شکل دینداری وفاداری ، شجاعت ، شهادت و ....... تربیت انسانها در انقلابی الهی بسان انفجار نور (انقلاب اسلامی ایران ) متجلی گشته و پیروی از سیره و عمل به الگوهای عملی در دینداری توحید و عدالت ، تنها یکی از برکات است.

آیا نمی توان دنیا را در برابر منطق کلام حق با گفتار زیبا و منطق بر فطرت وعقل و مقتضیات زمان با الگو برداری از سیره رسول الله(ص) و ائمه طاهرین،به عالیترین شکل مدیریت نمود؟ (یقینا" در فرازی از سیره عملی امام برحق ، اگر می توان اینچنین تاریخ و جوامع بشری را به حرکت در آورد ، به تاسی از تمام سیره ائمه طاهرین(ع) در تمام ادوار زندگی پر برکاتشان، یقینا" می توان دین زیبا و دوستدار زیبائی ها را به جهان عرضه نمود و تشنگان حقیقت وخستگان دنیا زدگی و ........ را سیراب نمود .به امید روزی که تک بزرگان و ملل شیعی با الگوی عملی قرار دادن سیره فرزندان سیدة نساءالعالمین خانم صدیقه کبری فاطمه الزهرا(س) و امیرالمومنین علی (ع) که در بستر مرگ شیر را به ضاربشان میدهند، مردم جهان را هدایت الهی دعوت نمود.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
میگویند عشق به علی (ع)و فرزندان پاکش فطری است و در سر رشت هر انسان به ودیعه نهاده شده . دیگر فرق مسلمانان با ایراد بر عشق انسان شرشت و فطرت را نافی عدالت عامه از طرف خالق (خداوند بزرگ )میدانند . پس توضیحی در این خصوص لازم است .
ایا عشق به مردانگی . وفا . گذشت و ایثار و شجاعت و تمام خوبیها در فطرت و سرشت انسان توسط خالق بزگوارش الله (جل و جلاله ) به ودیعه نهاده نشده ؟ یقیننا جواب مثبت است
ایا علی (ع) و فرزندان پاکش از سیده النسا العالمین خانم فاطمه الزهرا عند مردانگی . وفا . شجاعت . ایثار. و گذشت و ....... و تمام صفات حمیده انسان نیست ؟ یقیننا جواب تمام فرق اریست پس بنا بر عقل باید نتیجه گرفت که عشق به علی (ع) و فرزندانش که به تمام صفات حمیده عینیت بخشدند امری فطریست .
ایا اکر قمر بنی هاشم اقا عباس بن علی (ع) نبودند وفای به عهد و شجاعت . اطاعت . مردانگی و ..... را با کدام نمونهدر جهان هستی پس از خلقت انسان عنیت می بخشسدیم
بنام خدا
خطرناک‌ترین دشمنان امام حسین(ع) چه کسانی هستند؟
؛ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند

«ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین(ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند.


اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، سودی ندارد

من از خودم و شما سؤال می‌کنم ما از روز عاشورا چه بهره ای برده‌ایم؟ چه سودی به دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم من به شما خبر می دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟»


اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود! حسین(ع) را کشته‌ایم

«روشن است که امام حسین(ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. ان شاء الله که ما از این دسته نیستیم».


برگرفته از کتاب سفر شهادت؛ این کتاب دربردارنده گفتارهای امام موسی صدر دربارۀ قیام عاشورا و ابعاد و نتایج و پیامدهای این نهضت است.
درود و سلام بر همه جانثاران مکتب عاشورا
جناب آقای مرتضایی از شما برادر بزرگوارم و مطالب ارزنده شما بهره ها برده ایم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi