شناسه خبر : 47607
دوشنبه 28 تير 1395 , 10:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روایت زندگی شهید زنده شلمچه

پوران دخت پرویز خواهر شهیدان مسعود و محسن پرویز در سالروز شهادت مسعود پرویز ، برادرش مسعود را از بنیان گذاران سپاه در قزوین معرفی کرد.
 
وی با بیان این که ما 3 برادر و 4 خواهر هستیم که محسن و مسعود شهید شدند گفت: برادران من از آغاز جنگ در جبهه ها بودند، محسن برادر بزرگم 29 سال داشت و متاهل بود که به جبهه رفت و یکی از فرزندانش قبل جنگ و دیگری هم اواسط جنگ به دنیا آمد ولی مسعود در 27 سالگی عازم جبهه شد و کلا، 8 ماه بیشتر زندگی مشترک نداشت و صاحب فرزندی هم نبود.
 
خواهر شهید پرویز با اشاره به این که مسعود به نام شهید زنده در سال 59 مطرح شد تصریح کرد: در زمستان 1359 به ما اطلاع دادند که مسعود شهید شده است ولی این اتفاق نیفتاده بود و از آن پس به شهید زنده معروف شد و در سال 1361 در شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.
 
وی ادامه داد: از ابتدای جنگ مسعود در سپاه مشغول بود و محسن در ارتش فعالیت می کرد، مسعود مطیع امر امام خمینی (ره) بود و بسیار بر دفاع از انقلاب و میهن و اسلام تاکید داشت، برادر بزرگم محسن نیز وظیفه خود را دفاع از ملت مظلوم و مردم کشورش می دانست.
 
وی با ذکر خاطره ای از شهید مسعود پرویز، او را آگاه به روز شهادتش دانست و اظهارداشت: آخرین بار قبل از شهادت، مسعود به خانه آمد و عکسی در حیاط گرفت و به همسرش گفت که به نظر تو این عکس برای شهادت خوب است؟ و به گفته همسرش قبل از رفتن خداحافظی مفصلی با خانواده کردند.
 
خواهر شهید پرویز در خصوص خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار خاطرنشان کرد: وی بسیار مودب بود و همیشه در خصوص رعایت حجاب و عفاف به ما توصیه می کرد ، به مطالعه علاقه وافری داشت و پیش از شروع جنگ دستفروشی کتاب می کرد و کتاب های امام خمینی (ره) را در لابلای کتب خود مخفی کرده و به دوستانش می داد.
 
وی با یادآوری این مسئله که شهید مسعود سال 1361 در یک عملیات در شلمچه به وسیله پاتک دشمن به شهادت رسید اظهارداشت: قطعاً اگر هنوز برادران من در قید حیات بودند برای دفاع از ایران و حرمین شرفین به سوریه می رفتند و اجازه تعدی به دشمنان اسلام نمی دادند.
 
وی با تاکید براین که شهید مسعود پرویز مطیع امر رهبر و متعصب بر ولایت فقیه بود گفت: عکسی داریم از دو برادر شهیدم که در مهمانی هستند ولی تمام توجهشان به صحبت های امام خمینی (ره) در تلویزیون است و همیشه به همه می گفتند که باید پیرو خط امام (ره) و ولایت فقیه باشید.
 
خواهر شهید پرویز در پایان گفت: از برادر شهیدم محسن دو فرزند دختر و پسر باقی مانده که دخترش دکترای داروسازی دارد و پسرش نیز مهندس IT و شاغل در استانداری قزوین است.
 
لازم به ذکر است شهید مسعود پرویز در سال 1331 هجری خورشیدی در شهر قزوین و در خانواده ای متدین متولد شد. در جریان انقلاب اسلامی مسعود عاشقانه به صف مبارزان حق طلب پیوست و فعالیت های مبارزاتی خود را با راه اندازی کتابفروشی و تکثیر و توزیع اعلامیه ها و عکس امام خمینی (ره) آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مسعود یکی از مؤسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قزوین بود که در کنار تلاش برای حفظ امنیت و آرامش شهر، کار کتابفروشی را رها و با تمام وجود خود را وقف حراست و پاسداری از ارزش های والای انقلاب کرد. 
 
با شروع جنگ تحمیلی به یاری رزمندگان اسلام شتافت و در منطقه کرمانشاه، قصر شیرین، ایلام و میمک حضوری پر رنگ داشت. در عملیات میمک در سال 1360 مجروح شد اما دوباره به مقر رزمندگان اسلام رفت و به جهاد خود ادامه داد. سرانجام در تیرماه 1361 برابر با بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حالیکه فرماندهی گردان قدس از یگان 17 لشگر علی بن ابیطالب(ع) را برعهده داشت؛ در جریان عملیات رمضان دعوت حق را لبیک گفت و به فیض شهادت نائل آمد. شهید مسعود پرویز را در گلزار شهدای قزوین به خاک سپردند. 
 
محسن پرویز نیز در سال 1329 در شهر قزوین به دنیا آمد. تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند. سرگرد ارتش بود. سال ۱۳۵۷ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد. یازدهم مرداد ۱۳۶۲، با سمت فرمانده گردان زادگاهش در فکه توسط نیروهای عراقی بر اثر اصابت ترکش به صورت، شهید شد. مزار او در گلزار شهدای همان شهر قرار دارد.
منبع: حیات
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi