شناسه خبر : 51178
چهارشنبه 08 دي 1395 , 09:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به دوستان آمریکا در ایران کمک کنید!

تحلیل‌گر ارشد آمریکایی در سفارشاتی به رئیس‌جمهوری جدید این کشور بازنگری در برجام، برقراری رابطه با عناصر ضدنظام داخلی و تحکیم جبهه ضد ایرانی ریاض- تل‌آویو را برای هدف‌ قرار دادن جمهوری اسلامی ضروری دانست.

در حالی که تنها چند روزی از فاش شدن نامه‌نگاری 30 نفر از وطن فروشان وابسته به جریانات ضدانقلاب خارج‌نشین با رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌گذرد،  نشریه «نشنال ریویو» در مطلبی به قلم «ری تیکه» تحلیلگر و روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی نوشت: اینک سران ایران از جایگاه خود آمریکا را تنبیه می‌کنند و در عین حال  نیروهای سپاه پاسداران این کشور نظامیان آمریکایی را در آب‌های بین‌المللی به سخره می‌گیرند. بنابراین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا باید همه نگرانی‌های موجود را برطرف سازد.
برنامه هسته‌ای ایران باید نمادین باشد
ایران نه تنها در مسیر غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور است، بلکه با خاتمه محدودیت‌های اعمال شده در برجام آن‌را صنعتی نیز می‌نماید. آمریکا باید شرایطی را وضع کرده و تاکید نماید که ایران تنها حق دارد برنامه هسته‌ای نمادین داشته باشد. آنچه را که ایران غنی‌سازی می‌نماید باید به طور دائم برای پردازش میله‌های سوختی که تبدیل آن به اهداف نظامی مشکل باشد، به خارج از کشور انتقال یابد. یک ایران نفت‌خیز نیازی به بسط شبکه هسته‌ای با فعالیت هزاران سانتریفیوژ پیشرفته و انباشتن اورانیوم غنی شده ندارد.
نویسنده در بخشی دیگر عنوان می‌کند: اگر آمریکا می‌خواهد «رویکرد موفقیت‌آمیز در قبال ایران» داشته باشد باید سیاست‌های نادرست و غلطی که می‌گویند نباید با ایران مواجه شد زیرا این امر منجر به تقویت تندروهای این کشور می‌شود، کنار گذاشته شوند.
بر این اساس، وظیفه ترامپ نه تنها شبیه «دونالد ریگان» در زمان ریاستش بر آمریکا و مواجهه با اتحاد جماهیر شوروی سابق  و مذاکره مجدد برای توافق بهتر در زمینه کنترل سلاح‌های اتمی و تدبیر در اتخاذ رویکرد جامع باشد که بنیاد رژیم ایران را لطمه بزند. آمریکا همان کاری را که در لهستان انجام داد باید در ایران نیز اتخاذ کرده و با مخالفان داخل این کشور روابط برقرار کند. آمریکا در داخل ایران یاران آماده‌ای دارد که باید تلاش کند آنها قدرت گیرند.
نویسنده تاکید می‌نماید: به عقب راندن ایران در خاورمیانه «دستور روز واشنگتن» است.
این گزارش در بخش دیگر می‌نویسد: بهترین عرصه برای موفقیت در این مسیر پرداختن به اطراف ایران در خلیج ‌فارس است.
بر اساس این گزارش، شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس که تحت رهبری عربستان سعودی هستند، اینک در گیر‌و‌دار رقابت گسترده منطقه‌ای با ایران قرار دارند. واشنگتن در این مسیر باید نه تنها  تلاش‌های آنها را تحکیم نموده، بلکه با فشار بر آنها سعی کند کشورهای عرب را مجاب نماید روابط تجاری و دیپلماتیک را با ایران کاهش دهند.
دشمنی مشترک عربستان و اسرائیل در خاورمیانه با ایران این دو را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌نماید. دولت ترامپ باید راه‌های نهادینه کردن همکاری نوپای ریاض و اسرائیل را فراهم آورد. آمریکا باید این دو را تحت فشار گذاشته تا فراتر از تبادل اطلاعات گام برداشته و روابط تجاری مکمل برقرار کنند، یعنی عربستان نفت خود را با فن‌آوری اسرائیلی‌ها معاوضه کند.
تلاش وطن‌فروشان برای فشار به ایران
توصیه «ری تیکه» به برقراری رابطه با عناصر ضد‌نظام در حالی است که شنبه ‌شب، خبری توسط شبکه خبری فاکس‌نیوز منتشر شد که نشان می‌داد برخی از وطن‌فروشان وابسته به جریانات ضد‌انقلاب خارج‌نشین دست به ارسال نامه‌ای برای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا زده و خواستار تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران شده‌اند.
نکته قابل تامل اینکه متن انگلیسی نامه به ترامپ با متن فارسی که در سایت یکی از امضاءکنندگان منتشر و بعد حذف شد، متفاوت بوده و در متن فارسی، توصیه به تحریم حذف شده است!گفتنی است  در سال 88 نیز نامه‌ای از سوی سران فتنه به هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجه وقت آمریکا- ارسال شد و سران فتنه در نامه مذکور خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مردم ایران از سوی آمریکا شده بودند.
اظهارات سیاستمدار داخلی
 در شورای روابط خارجی آمریکا
در سال 93 یک سیاستمدار داخلی در جریان سفر به نیویورک به منظور شرکت در شصت‌و‌‌نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به سؤال هاله اسفندیاری که پرسید «آیا شکست در مذاکرات هسته‌ای بر سیاست خارجی ایران تاثیرگذار خواهد بود؟ اگر بله، چگونه؟ تاثیر این شکست بر سیاست داخلی چطور؟» گفت: «ما روندی را شروع کردیم که هدف آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند؛ مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. قبلا در سال‌های 2004 و 2005، توافق‌هایی کردیم که از جانب اتحادیه اروپایی رد شد... در آن زمان مردم با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت به دلیل شکست (در مذاکرات) به ما پاداش دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد. حالا بار دیگر من زنده شده‌ام. به نظر من جامعه بین‌المللی و به‌‌ویژه غرب در انتقال پیامی که می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند.... من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رأی نشان خواهند داد»».
تحلیل رویترز از افزایش دلار
 و تهدید دولت یازدهم
به گزارش فارس، خبرگزاری انگلیسی رویترز در تحلیلی به افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران پرداخته و نوشته ادامه این وضع می‌تواند به تهدیدی علیه دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قبل از انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران در سال آینده تبدیل شود.
محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در اظهاراتی کاهش قیمت ارز را ناشی از «مسائل روانی» دانست.
رویترز می‌نویسد: «در صورت ادامه این وضع، ضعیف شدن ریال می‌تواند با تهدید برخی از دستاوردهای اقتصادی حسن روحانی به موضوعی سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ایران تبدیل شود».

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi