شناسه خبر : 86283
شنبه 08 آبان 1400 , 09:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید کمال الدین جانثار؛ شهیدی از زنجان

آشنایی با شهدای زنجان|شهید کمال الدین جانثار؛ از بازیگری علیه رژیم شاه تا جهاد در میدان نبرد+ عکس و فیلم

همزمان با برگزاری اولین کنگره بزرگداشت شهدای استان زنجان، خبرگزاری تسنیم، مطالبی را در راستای آشنایی هرچه بیشتر با شهدای والامقام این استان منتشر می‌کند.

 شهید کمال‌الدین جانثار به تاریخ 1/12/1330 هجری شمسی در شهر زنجان در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. اوایل زندگی را در دامن پرمهر پدر و مادر فداکار و در یک محیط گرم وصمیمی سپری می‌کرد. این محیط گرم و صمیمی زیاد طولانی نبود، بطوریکه پدر ایشان درحالی که شش سال بیشتر سن نداشت، به دیار باقی شتافت.

زندگی با فرازو نشیب‌هایی سپری شد و کمال‌الدین در سن هفت سالگی راهی مدرسه شد. دوره ابتدایی را در دبستان هنر زنجان به اتمام رساند و دوره دبیرستان را نیز در زادگاهش گذراند و در رشته ریاضی موفق به اخذ دیپلم شد در طول این دوران علاوه بر افزایش معلومات علمی به افزایش معلومات دینی با استفاده از شرکت در کلاس‌ها و جلسات قرآن دریغ نمی‌کرد و همینطور به علت احساس مسئولیت در قبال سایر اعضای خانواده و اعتقاد به متکی بودن به خود در برخی اوقات در زمان تحصیل کار نیمه وقت می‌گرفت و تعطیلات تابستان را در کارگاه‌های صنعتی و بهداشتی و سایر مشاغل مناسب کار می‌کرد تا مخارج تحصیلی خود را تامین کند.

پس از اتمام تحصیلات به خدمت سربازی رفت و با اتمام شدن خدمت سربازی به استخدام سازمان دامپزشکی درآمد و در تهران مشغول به کار شد این سال‌ها که مصادف با سال‌های 53 و 54 بود سال‌های شروع مبارزات مخفی او نیز تلقی  می‌شد که با عده‌ای از جوانان متدین و مبارز در تهران جلسات مخفی داشتند و این جلسات بیشتر جنبه خودسازی و آشنایی با مبارزات و انقلاب‌های این دنیا بود.

در سال 56 در شهر زنجان به اتفاق عده‌ای از برادران اقدام به اجرای نمایشنامه‌های مذهبی تحت عنوان بلال و سیاهان مبارز کردند و همینطور اجرای نمایشنامه انتقادی از حکومت بختیار در سطح شهر و در سال 57 که مدت 10 روز در سالن آموزش و پرورش تحت کنترل نیروهای رژیم پهلوی بدون کوچکترین توجه به اخطار نیروهای امنیتی وقت به مرحله اجرا در آمد.

شهید , دفاع مقدس ,

با شروع جنگ تحمیلی به نبرد حق علیه باطل شتافت و در آنجا رشادت های فراوانی از خود نشان داد. حاج کمال‌الدین جانثار با رشادت‌هایی که از خود نشان داد به عنوان فرمانده گردان پشتیبانی جهاد انتخاب شد و در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، خیبر، بدر و والفجر مقدماتی تا والفجر 9 شرکت داشتند تا اینکه سرانجام در تاریخ 6/7/65  در منطقه عملیاتی والفجر 9 به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

* ویژگی‌های شهید

کادرسازی، سازماندهی و آموزش: از آنجائیکه این فرمانده دلاور بسیار خوش فکر و آینده‌نگر بودند و فرمایش امام(ره) مبنی بر اینکه اگر جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده‌ایم، را با جان ودل قبول کرده و تمام هستی خود را در راه دفاع از مرزهای کشور اسلامی سرمایه‌گذاری کرده بودند. لذا به امر مهم کادر سازی، سازماندهی و آموزش اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل بودند و در سایه این تفکر بود که تشکیلات کوجک پشتیبانی جنگ ابتدای جنگ، جهاد سازندگی زنجان در سال 65 که ایشان شهید شدند امکانات یک لشکر مهندسی اعم از پرسنل و ماشین آلات و سایر ادوات مهندسی را داشت.

برخورد با زیر دستان:با همه مثل برادر برخورد داشته و به کلیه مسائل نیروها اعم از شخصی و کاری توجه خاصی داشت و توصیه اکید به مسئولین پشت جبهه در خصوص حل مشکلات این عزیزان می نمود .

دقت در حفظ بیت المال:ایشان در رعایت این اصل اساسی وسواس عجیبی به خرج می‌دادند تا جایی که حتی با استقبال از خطر جانی سعی در حفظ بیت‌المال داشتند برای مثال در عملیات والفجر 9 که مسئله عقب‌نشینی نیروها پیش آمده بود، ایشان علاوه بر اینکه کلیه ماشین‌ها و امکانات را از زیر آتش شدید دشمن تخلیه کرده بودند حتی تا آخرین قطعه سنگرها و کف پوش نایلونی و گونی‌های سنگری را در ظاهر که ارزش چندانی نداشت به عقب منتقل کرده بود.

شهید , دفاع مقدس ,

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi