شناسه خبر : 88859
یکشنبه 08 اسفند 1400 , 10:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقاومت جانانه ایرانی‌هامرزهای حماسه‌آفرینی را جابجا کرد

کاربران ایرانی در فضای مجازی با مقایسه عدم مقاومت ارتش اوکراین برابر روسیه و روز‌های دفاع مقدس به حماسه‌آفرینی مدافعان مردمی خرمشهر در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح صدام پرداختند.

 

 از هفته گذشته با بالا گرفتن جنگ لفظی و تهدید اوکراین توسط مقامات روسیه زمزمه‌ها بر سر درگیری دو کشور و جنگ احتمالی قوت گرفت. با بیشتر شدن تحرکات نظامی روسیه و اعلام خروج شهروندان روسیه از اوکراین احتمال حمله روسیه به این کشور هر لحظه بیشتر شد تا اینکه پنجشنبه پنجم اسفند روسیه رسما عملیات نظامی خود را به سمت مرز‌های اوکراین و پرتاب موشک آغاز کرد و این شروع جنگی بود که طی دو روز گذشته سربازان روس را تا نزدیکی مرز‌های «کی‌اف» پایتخت اوکراین رساند.

پیگیری اخبار مربوط به جنگ روسیه از قلب ایران و حتی دورترین نقاط کشور کار سختی نیست، کافی است سری به اخبار و شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی بزنیم تا لحظه به لحظه اخبار جنگ را از صفحات مجازی و قاب تلویزیون رصد کنیم. خاصیت دنیای ارتباط همین اطلاع رسانی لحظه‌ای است و خاصیت مغز آدمی مقایسه و تحلیل و واکنش.

مقاومت جانانه ایرانی‌ها چگونه تاریخ جنگ‌ها را عوض کرد؟

دو روزه تا قلب اوکراین!

کمتر از چند ساعت بعد از حمله روسیه، کمتر ایرانی‌ای بود که خبر را نشینده باشد، واکنش‌ها در فضای مجازی مثل همیشه مردم را به دنبال کردن وقایع اوکراین و واکنش‌های دو کشور و اطلاع از آخرین اطلاعات مربوط به آن ترغیب کرد. اخبار و اطلاعات منتشر شده حاکی از آن بود که اقدام جدی از سوی ارتش اوکراین برای مقابله با حمله روسیه صورت نگرفته است و مقامات نظامی این کشور تنها به ارائه گزارش حمله و تلفات بسنده کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ارتشیان اوکراین به طور دسته جمعی مواضع خود را ترک می‌کنند و سلاح‌های خود را به زمین می‌گذارند. رئیس جمهوری لوهانسک نیز این خبر را تائید کرد و گفت که نیرو‌های اوکراینی از دستورات کی‌یف امتناع می‌کنند و بطور گسترده مواضع خود را نیز ترک می‌کنند.

خاصیت درگیری و جنگ است که تا منطقه‌ای مورد حمله قرار می‌گیرد ذهن‌ها می‌رود سمت روز‌های جنگ خودمان؛ بحبوحه سال‌های ۶۰ و دفاع جانانه مردم از مرز‌های کشور مقابل هجوم بعثی‌ها. ایامی که اگرچه بیش از ۳۰ سال از پایان آن گذشته، ولی آثار و برکاتش هنوز در زندگیمان جاری و ساری است. وقایع گویی مقابل چشمشان مردم است و با هر تلنگری خاطراتش یادآوری می‌شوند، نام و یاد مردان و زنان، جانبازان و شهدایش که کوی و برزنمان را مزین کرده‌اند افتخار و شکوه را در ذهن تداعی می‌کنند.

مردم با نوشته‌هایشان به زیبایی یاد حماسه‌های مردم را در دفاع از کشور مقابل متجاوزان مرور کرد و اگرچه تاریخ پر افتخار سلحشوران این سرزمین به روز‌های دفاع مقدس ختم نمی‌شود، اما اوج آن را در هشت سال دفاع آن روز‌ها می‌بینیم.

مقاومت جانانه ایرانی‌ها چگونه تاریخ جنگ‌ها را عوض کرد؟

یادمان سه شهید مرزبان در نقطه مرزی جلفا

دفاع سه شهید مرزبان که شوروی را ۴۸ ساعت پشت مرز‌های ایران نگه داشت

می‌گویند شرف المکان بالمکین، بزرگی هر مکان به آدم‌هایی است که در آن زیسته‌اند، من هنوز تصویر سردیس آن سه سرباز وطن را در نقطه مرزی جلفا به یاد دارم، ژاندارم سرجوخه «مصیب ملک محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» که در زمان جنگ جهانی دوم، شهریور سال ۱۳۲۰، ارتش شوروری را ۴۸ ساعت پشت مرز‌ها متوقف کردند. ارتش چهل و هفتم روس مدت‌ها در پشت شهر جلفا مستقر شده بود تا به محض رسیدن دستور با عبور از رودخانه ارس به وسیله پل آهنی وارد کشور شوند که با ایستادگی مرزبانان رو به رو شدند. مرز همگی در نهایت شهید شده و متفقین وارد ایران شدند، اما حماسه بزرگی را رقم زدند که این روز‌ها با شنیدن اخبار جنگ در نقاط دیگر دنیا به بزرگی کارشان پی می‌بریم.

 

مقاومت جانانه ایرانی‌ها چگونه تاریخ جنگ‌ها را عوض کرد؟

تکاوران نیروی دریایی خرمشهر

مقاومت ۴۵ روزه در خرمشهر

وقتی صدام ۲۹ شهریور سال ۵۹ به مرز‌های کشور حمله کرد، خواب فتح سه روزه خوزستان و رسیدن یک هفته‌ای به پایتخت را در سر می‌پروراند، زنان و مردان غیور مرزنشین، اما در همان روز‌های نخست حمله، شیرینی این خواب را به کابوسی برای او و کشور‌های حامی‌اش تبدیل کردند. شهر‌ها خالی از سکنه شد، اما زنان و مردان مدافع و مبارز به همران اندک نیروی ارتشی با کمترین سلاح‌ها مقابل ارتش تا بن دندان مسلح صدام ایستادند. حماسه ۴۵ روزه مردم خرمشهر یکی از به یادماندنی‌ترین و شجاعانه‌ترین اقدامات مردمی و نظامی در طول هشت سال دفاع مقدس است که بخش مهمی از تاریخ دفاع مقدس را رقم زد.

مقاومت جانانه ایرانی‌ها چگونه تاریخ جنگ‌ها را عوض کرد؟

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi