شناسه خبر : 89305
شنبه 06 فروردين 1401 , 12:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معبرهایی که نردبان عروج شهیدان شدند

یادمان شهدای فتح‌المبین، در هشت کیلومتری شمال‌غربی شوش و در غرب رودخانه کرخه قرار دارد؛ سرزمینی متبرک به خون شهدا که یادآور حماسه‌ها و ایثارگری‌های عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین است.

یادمان شهدای فتح‌المبین از این جهت دارای اهمیت است که تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید «مجید‌ بقایی» در شیار‌های آن که بعداً به‌نام‌های «المهدی»، «شیخی»، «شلیکا»، «خِنِگ»، «محلات»، «شیر‌علی‌سلطانی»، «شهید ربیعی»، «شهید میرزایی» و «شهید ترکی» معروف شدند، به شهادت رسیدند.

این یادمان ۱۹ دی سال ۱۳۸۱ میزبان پیکر‌های مطهر هشت شهید گمنام دوران دفاع مقدس شد و امروز حرم آن‌ها، که شبیه حرم حضرت دانیال نبی (ص) طراحی و ساخته شده است، زیارت‌گاه زائران راهیان‌نور است. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ۱۱ فروردین سال ۱۳۸۹ با حضور در این یادمان، به شهدای والامقام عملیات فتح‌المبین ادای احترام کردند.

 

یادمان شهدای فتح‌المبین

سرهنگ پاسدار «علی ظهیری» راوی مستقر در یادمان شهدای فتح‌المبین، در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس اعزامی به راهیان‌نور، اظهار داشت: منطقه‌ای که امروز یادمان شهدای فتح‌المبین در آن احداث شده، دارای شیار‌هایی است که نزدیک به ۱۳۰ نفر از رزمندگان اسلام در این شیار‌ها به شهادت رسیدند و پیکر‌های مطهر آن‌ها چندین روز روی زمین ماند تا این‌که در مرحله دوم عملیات، بعد از این‌که از طرفین به دشمن فشار آمد، این منطقه آزاد شد و توانستند پیکر‌های مطهر شهدا را به عقب برگردانند؛ بنابراین یادمانی که امروز به یاد شهدای عملیات فتح‌المبین ایجاد شده، به‌دلیل این است که این‌جا یک محور خاص؛ یعنی حساس‌ترین محور در عملیات فتح‌المبین بوده است.

وی عملیات فتح‌المبین را موفق‌ترین عملیات در دوران دفاع مقدس به نسبت دیگر عملیات‌ها دانست و تصریح کرد: از لحاظ زمانی، عملیات «بیت‌المقدس» ۲۵ روز، عملیات «خیبر» ۵۰ روز و عملیات «والفجر هشت» ۷۵ روز به طول انجامید؛ اما عملیات فتح‌المبین کمتر از ۱۰ روز صورت گرفت؛ یعنی از دوم فروردین سال ۱۳۶۱ آغاز شد و تقریباً به دهم فروردین هم نرسید که به سرانجام رسید.

 

فتح المبین

«ظهیری» با تأکید بر این‌که عملیات فتح‌المبین هماهنگ‌ترین عملیات در طول دوران دفاع مقدس بین نیرو‌های ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و... بود. ادامه داد: عملیات «فتح‌المبین» تنها عملیاتی در دوران دفاع مقدس به‌شمار می‌رود که ما در آن به تمامی اهداف خود، بلکه فراتر از آن نیز دست پیدا کردیم؛ همچنین ما در این عملیات کمترین تلفات را نیز نسبت به دیگر عملیات‌ها داشتیم.

انتهای پیام/

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi