شناسه خبر : 99798
یکشنبه 10 ارديبهشت 1402 , 11:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ایجاد مرکز ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برای ایام اربعین

فاش نیوز - معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر استانی به کرمانشاه در نخستین شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این استان آخرین وضعیت مسائل ایثارگران و راهکار‌های حل مشکلات این عزیزان را تشریح کرد.

 

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه/ مرکز ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برای ایام اربعین ایجاد می‌شود/ مشاورین امور ایثارگران، مسئول رسیدگی به مشکلات همه ایثارگران مرتبط با دستگاه‌ها هستندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  روز گذشته (جمعه) در نخستین شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه، با بیان اینکه این شورا به موجب قانون تشکیل شده است، اظهار داشت: رئیس این شورا در کشور رئیس جمهور و در استان استاندار است. مصوبات این شورا به منزله مصوبات هیئت وزیران است. با هماهنگی دولت و مجلس این شورا پشتیبانی مالی پیدا کرده و باید یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای برای موضوعات مورد مصوب این شورا هزینه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: احکام این شورا دائمی خواهد شد، بنیاد شهید و امور ایثارگران دبیرخانه این شورا است. بر اساس ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری و سران سه قوه ارسال کند و دستگاه‌ها بر اساس قانون موظف به ارسال گزارش در مورد عملکرد خود در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه در جشنواره شهید رجایی نیز امتیاز موضوع ایثار و شهادت برای دستگاه‌ها ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که ممکن است به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، افزود: عملکرد دستگاه‌ها بر اساس گزارش دبیرخانه به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ خواهد شد. در دولت سیزدهم جایگاه مشاوران ایثارگران وزرا و دستگاه‌های اجرایی نیز تقویت شده است و این مشاوران تنها مسئولیت ایثارگران آن دستگاه را ندارند و با تغییر نقش آن‌ها مشاورین وزرا مسئول رسیدگی به مشکلات همه ایثارگران مرتبط با آن دستگاه هستند.

معاون رئیس جمهور با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال ایثارگران استان کرمانشاه گفت: در حوزه اشتغال افرادی که در سامانه کاریابی بنیاد ثبت‌نام کردند در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشته است که در این میان ۳۲۱ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در این سامانه ثبت‌نام و درخواست کار کردند. بر خلاف مشاغل دولتی در مشاغل غیردولتی به همه افراد به چشم کارآفرین نگاه می‌شود و تسهیلات خرد ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود، اما برخی توانایی ایجاد کسب و کار ندارند و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه کارآفرین هستند به همین دلیل برنامه بنیاد حمایت از کارآفرینان برای تولید شغل است و منابع باید در اختیار این برنامه قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کرمانشاه سال گذشته ۴۳۴ نفر و امسال ۳۸۴ نفر استخدام شدند. بند ج ماده ۷۸ برنامه ششم خاص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد است که ۴۲۷ مجوز برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است که ۳۱۸ سهمیه استفاده و ۱۰۹ مجوز استخدامی استفاده نشده است. دلیل آن عدم هماهنگی با میزان تقاضای دستگاه‌های اجرایی و توزیع جمعیتی است که با هماهنگی بین دستگاه‌ها باید رفع شود و در آزمون دوم باید متناسب با توزیع جمعیتی فرزندان شهدا و جانبازان اعلام نیاز شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تسهیلات خوداشتغالی گفت: تسهیلات طبق تبصره ماده ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ۷ برابر رشد پیدا کرده است. طبق قانون ۱۰ درصد منابع اشتغال متعلق به ایثارگران است و در منابع استان‌ها پیش‌بینی شده است و در طرح جهش ملی مسکن نیز ۵ درصد مسکن به ایثارگران اختصاص می‌یابد. ۲۰۲ میلیارد تومان برای اشتغال ایثارگران در استان کرمانشاه منابع پیش‌بینی شده، ولی ۲۲ میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است.

وی افزود: در حوزه مسکن استان کرمانشاه عقب‌ماندگی دارد و ۵ هزار و ۳۸۰ نفر از ایثارگران هیچ خدمات مسکنی دریافت نکردند در حالی که این میزان در کل کشور ۸۰ هزار نفر است. ۱۹ هزار و ۷۰۳ نفر تسهیلات مسکن دریافت کردند، اما فاقد مسکن هستند و اصل مسئله تهیه زمین در کرمانشاه است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وجود ۹ هزار و ۶۲۰ مزار شهدا در استان کرمانشاه، گفت: از ۸۱۰ گلزار مطهر شهدا ۷۲۶ گلزار ساماندهی شده است. ۷ میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای ساماندهی گلزار‌های شهدای استان در سفر استانی رئیس جمهور در نظر گرفته شده است و البته ۸۴ گلزار ساماندهی شده نیز نیاز به مرمت دارند. گلزار‌های شهدا میعادگاه معنوی و کانون عبادت و بندگی است و این ذخایر معنوی باعث می‌شود که چشم‌ها باز شود و گوش‌ها بشنوند. در مورد تسهیلات رفاهی بانک دی، بانک ملی و سینا کمک کردند و ۱۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه و ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۸ درصد اعطا شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان با توجه به افزایش تورم، سرانه بیمه طی دو سال از ۱۷۴ هزار تومان به حدود ۵۰۰ هزار تومان در بودجه امسال رسیده است، ادامه داد: بودجه ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی درمان ایثارگران امسال به ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که سرانه درمان تکمیلی کمتر از ۶۵۰ هزار تومان نیست و ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر در هر ماه کسری داریم. تکریم ایثارگران وظیفه همه ما و دستگاه‌های دولتی و خصوصی است و همه نسبت به ایثارگران مدیون هستند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به هزار سهمیه عتبات عالیات که برای ایثارگران استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است، گفت: از بانک دی برای اعطای تسهیلات برای این سفر‌ها تشکر می‌کنیم. مبلغی را هم بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کمک در نظر گرفته است. در مورد شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان رتبه ۲۲ را دارد و جلسات باید هر سه ماه یک بار برگزار شود و ابلاغیه رئیس جمهور است که استاندار باید خودشان جلسات را برگزار کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۱۸ هزار جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارد، گفت: ۶۰ هزار نفر این جانبازان قابلیت نگهداری در منزل را ندارند که راه‌اندازی بیمارستان اعصاب و روان برای ایثارگران استان کرمانشاه می‌تواند غرب کشور را پوشش دهد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در این نشست از موافقت خود با درخواست استاندار کرمانشاه در خصوص ایجاد یک مرکز چند جانبه ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در ایام اربعین در مرز خسروی خبر داد.

محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در مورد اثربخشی جلسات شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه گفت: پیگیری‌ها و کارگشایی‌ها محقق شده است، باید همه تلاش کنیم صحبت‌هایی که گفته می‌شود برای حل مشکلات ایثارگران باشد، سال دیگر قرار است کنگره شهدا و ایثارگران استان کرمانشاه برگزار شود. دستور مقام معظم رهبری این است که این مراسم‌ها کوتاه مدت و مقطعی نباشد برای همین در طول یک سال ما قصد داریم تفکر فرهنگ ایثار و شهادت را در استان گسترش دهیم و این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی باید تشکیل شود که اتصال خانواده‌های شهدا و سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران باشند. برای رسیدگی به خانواده‌های شهدا نیاز به تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورزی است و با توجه به اینکه استان کرمانشاه ۹ هزار و ۷۵۲ شهید تقدیم کرده است باید هر گروه به تناسب مورد نیاز مورد سرکشی قرار بگیرند.

صحرایی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت کارگروه‌های تخصصی می‌طلبد و باید کارگروه کودک و نوجوان خانواده ایثار و شهادت تشکیل شود. حمایت از فیلم‌های فاخر قله‌های مناسبت‌های فرهنگی است و در کنار آن رویداد‌های مختلف برگزار شد. خواهش کردیم بنیاد برای اکرام همه زائران به ویژه زائران ایثارگر در حوالی مرز مرکز پذیرش و رسیدگی داشته باشد و به هزاران زائر به طور ویژه رسیدگی شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: ۴۰ مدرسه در استان بمباران شده و شهید داده است می‌توان اردوگاه ترکیبی در غرب کشور با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شود که خدمت بزرگی برای کشور است، زیرا در بلندمدت هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت به فرموده مقام معظم رهبری تأثیرگذار نخواهد بود.

در پایان این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهدای لوح تقدیر از فعالان عرصه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکر و قدردانی کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi