شناسه خبر : 102583
چهارشنبه 18 مرداد 1402 , 09:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

میزان بازدارندگی حزب‌الله لبنان به روایت ارتش اسرائیل

دست از پا خطا کنیم وارد جنگی گسترده با حزب‌الله لبنان خواهیم شد

فاش نیوز - مقامات ارتش رژیم آپارتاید اسرائیل به وزرای کابینه نتانیاهو هشدار دادند که برداشتن حتی یک «گام محدود» علیه حزب‌الله لبنان می‌تواند به یک جنگ گسترده در شمال و سایر مناطق تبدیل شود. در واقع این سخنان، اعترافی به بازدارندگی حزب‌الله است.

بحران‌های منطقه از جمله بحرانِ سوریه، توان تاکتیکی و عملیاتی حزب‌الله لبنان را افزایش داده و این امر در کنار تقویت توانمندیِ فنی و تسلیحاتی این جنبش، موجب ارتقای سطح تهدیدهای آن علیه رژیم آپارتاید اسرائیل شده است؛ به گونه‌ای که سه جزء مهم بازدارندگی یعنی توان تهدید، تهدید معتبر و انتقال پیام بازدارنده برای این جنبش محقق شده است. از این رو، می‌توان گفت خودداری رژیم آپارتاید اسرائیل از اقدام به جنگ علیه حزب‌الله، بیانگر موفقیت نسبی الگوی بازدارندگی این جنبش است. تا دهه هشتاد میلادی، اسرائیل به حزب‌الله به‌عنوان یک گروه شیعه نگاه می‌کرد که کارآیی محدودی دارد؛ اما این دیدگاه صهیونیست‌ها با پایان جنگ داخلی لبنان و امضای توافقنامه طائف در سال 1989 کاملاً متفاوت شد و حالا که دیگر اوضاع کاملاً متفاوت است.
از طرف دیگر، چندی پیش، مطالعات امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی که مسئول تهیه گزارش سالانه از چالش‌های پیش روی تل‌آویو و تعیین سیاست‌های آن است، اذعان کرده بود که این رژیم، دیگر قادر به تحمیل بازدارندگی در برابر حزب‌الله نیست و این مسئله به معضلی برای تل‌آویو تبدیل شده است. همین مرکز با ‌اشاره به برپایی چادرهای حزب‌الله در نقاط مرزی نوشته بود: «این نشانگر اعتماد به نفس بالای حزب‌الله در برابر اسرائیل و جرأت این جنبش است؛ هر چند [حزب‌الله] آماده اقدامات تحریک‌آمیز است. مهم‌ترین نمود این مسئله، رخدادهای غیر عادی است که در چند ماه گذشته رخ داده؛ از جمله، هشدار حزب‌الله درباره میدان گازی کاریش و شلیک موشک از لبنان که گفته شد توسط نیروهای فلسطین صورت گرفته است. احتمالاً زیرساخت‌های این اقدام، با آگاهی حزب‌الله فراهم شده بود. در همان زمان، حضور نیروهای حزب‌الله در طول مرزهای [فلسطین‌اشغالی] افزایش یافت و آماده درگیری با ارتش اسرائیل در مرزها بودند.»
حالا خبر می‌رسد که مقامات ارتش‌اشغالگر اسرائیل به وزرای کابینه «بنیامین نتانیاهو» هشدار دادند که برداشتن حتی یک «گام محدود» علیه حزب‌الله لبنان می‌تواند به یک جنگ گسترده در شمال و سایر مناطق تبدیل شود. به گزارش ایسنا، این موضوع در جریان جلسه کابینه در روز دوشنبه مطرح و در آن به وضعیت حساس امنیتی در مقابل «حزب‌الله لبنان» پرداخته شد. مقامات ارتش به اعضای کابینه گفتند، باید بین برنامه‌ها و اقدامات واقعی حزب‌الله و آنچه به عنوان «تحریکات بر سر حصار مرزی» شناخته می‌شود مانند چادرهایی که فعالان حزب‌الله در مزارع شبعا برپا کردند، تفاوت قائل شد.
شبکه ۱۳ اسرائیل نیز گزارش داد، مقامات نظامی رژیم صهیونیستی‌اشاره کردند که از دیدگاه این رژیم، شروع یک گام «محدود» می‌تواند به رویدادی بسیار گسترده‌تر منجر شود، به طوری‌که آنها هشدار داده‌اند هر جنگی که در شمال آغاز شود می‌تواند مناطق دیگر را درگیر کند. رسانه‌های عبری‌اشاره کردند که این هشدار در ماه‌های اخیر در بحث‌های امنیتی تکرار شده است. در همین چند روز پیش نیز در سایه حوادث مرزی با لبنان، روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داده بود که مقامات امنیتی این رژیم پیش‌بینی کرده‌اند جنگ با حزب‌الله لبنان در صورت وقوع، جنگی پیچیده‌ خواهد بود.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi