شناسه خبر : 100880
دوشنبه 22 خرداد 1402 , 10:30
اشتراک گذاری در :
عکس روز

خانه امید و تحـــول

فاش نیوز - در گذر از خیابان‌ها و کوچه‌های پرتردد شهر اردبیل به شهرک کارشناسان رسیدیم و مسجدی تازه ساخت و نیمه تکمیل توجه ما را جلب کرد، مسجد رسول‌الله (ص) که آوازه فعالیت گسترده این مسجد در بین اهالی محل و سطح شهر پیچیده است.
برای اطلاع از روند فعالیت این مسجد با یعقوب حیدری مدیریت این مسجد گفت‌وگویی اختصاصی ترتیب دادیم تا علاوه‌ بر معرفی این فعالیت‌ها، ایده‌ای برای دیگر مساجد باشد. با ما همراه باشید.
- لطفا برای آشنایی بیشتر مخاطبین با جنابعالی، خودتون رو معرفی بفرمایید.
 یعقوب حیدری متولد سال 64 دارای تحصیلات دکترا، که از سال 76 از دوران نوجوانی و جوانی فعالیت‌های فرهنگی و دینی در مساجد را آغاز کردم که هم اکنون در خدمت مردم در اجرای فعالیت‌های مسجد رسول‌الله(ص) شهرک کارشناسان اردبیل هستم.
 مسجد رسول‌الله (ص) در چند وقت اخیر به عنوان یکی از مساجد تراز جامعه اسلامی در اردبیل شناخته شده، مشخصات ساختمانی این مسجد را بفرمایید و سال آغاز ساخت و میزان پیشرفت فیزیکی و برآورد زمان اتمام ساخت را ذکر کنید.
مسجد رسول‌الله (ص) در زمینی به مساحت 1500 مترمربع با زیر بنای 2700 متر در سال 1394 توسط نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل کلنگ زنی شد و در سه طبقه شامل زیرزمین دارای سالن ورزشی و محل پخت غذا برای احسانات، صحن اصلی مسجد و شبستان برای اعمال عبادی و امور فرهنگی و دینی، واحدهای مسکونی خادمین، مهمانسرا و مهدکودک، طبقه مجزا برای کلاس‌های آموزشی، وضوخانه، سرویس بهداشتی، حمام، آسانسور با ظرفیت 16 نفره، در حال ساخت است که پس از تکمیل زیرزمین و حسینیه، در محرم سال 1401 صحن اصلی مسجد و شبستان تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر مراحل ساخت این مسجد 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و منتظر کمک خیرین و اهالی محل است تا تکمیل و به بهره‌برداری کامل برسد.
 - علاوه‌بر انجام فریضه معنوی نماز جماعت، چه فعالیت‌هایی در این مسجد انجام می‌شود و چه برنامه‌هایی برای آینده پس از اتمام ساخت این مسجد در نظر گرفته شده است؟
در این مسجد همه روزه نماز یومیه صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا با وجود امام جماعت، بدون تعطیلی اقامه می‌شود. حتی در ایام کرونا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نماز‌های یومیه اقامه شد که علاوه‌بر نمازهای جماعت، هیئت مذهبی هر چهارشنبه شب در قالب سینه زنی و عزاداری، هیئت قرآنی حضرت امام جعفرصادق‌(ع) شب‌های سه‌شنبه به همراه زیارت عاشورا، که قبل از ساخت مسجد هم در محله کارشناسان به صورت سیار فعالیت داشت. کلنگ ساخت مسجد هم در این هیئت قرآنی زده شد و شروع به ساخت مسجد کردیم. برنامه مستمر قرائت سوره یاسین شب‌های پنجشنبه به همراه قرائت دعای کمیل و صبح‌های جمعه قرائت دعای ندبه، برنامه‌های عزاداری ماه محرم، مراسم عبادی ماه رمضان و قرائت قرآن از دیگر برنامه‌های فرهنگی، دینی مسجد رسول‌الله (ص) است.
در زمینه فعالیت‌ها و طرح‌های فرهنگی و ورزشی برنامه‌های مختلف ویژه خواهران و برادران تدوین شده که در محل زیرزمین مسجد باشگاه ورزشی در 14 رشته ورزشی با تجهیزات، امکانات و دستگاه‌های ورزشی بعد از عید فطر کلاس‌ها و دورهای آموزشی افتتاح می‌شود.
در بخش دیگری از فعالیت‌ها برنامه‌های آموزشی و علمی برای دانش‌آموزان و دانشجویان توسط دانشجویان نخبه و اساتید دانشگاه که با مسجد در ارتباط هستند به صورت جهادی به تدریس و رفع اشکال دروس مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان می‌پردازند.
- در مورد حمایت‌های دولتی، لطفا بفرمایید دولت در قبال مساجد چه وظایفی دارد؟
وظایفی که در قانون اساسی آمده و ادارات اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس ادارات برای ایفای مسئولیت در قبال مساجد هستند.
در مورد حمایت‌های دولتی در ساخت مسجد رسول‌الله (ص)، هزینه‌ای کمتر از 100 میلیون تومان حمایت شده و بالای 99 و نیم درصد هزینه توسط خیرین و اهالی محل تامین شده که در طی 7 سال چندین میلیارد برای ساخت این مسجد هزینه شده است.
- تشکیل جلسات و کارگروه‌های مشترک بین افراد شاخص محلات ومتولیان امورمساجد چه تاثیری درپیشبرد اهداف مساجد خواهد داشت؟
در ساخت مسجد با هیئت امنا و متولیان مساجد شاخص و فعال شهر جلسات متعدد هم‌اندیشی برگزار کرده و از تجربیات آنان در زمینه استفاده از روش‌های نوین و کاربردی در ساخت مسجد با هدف فعال نمودن حداکثری این مکان مقدس بهره برده و در روند ساخت از این نظرات و تجربیات استفاده کردیم.
در بازدیدی که مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل از مسجد رسول‌الله (ص) داشت پیشنهاد کرد که از هیئت امنای مساجد همسایه و همجوار این مسجد برای همفکری دعوت شود تا با استفاده از تجربیات مساجد فعال و شاخص شهر، برای مساجد استان برنامه‌ریزی کنیم.
 - در زمینه مباحث جمعیت، جهاد تبیین و حجاب و عفاف چه فعالیت‌هایی در این مسجد انجام شده است؟
در این خصوص تیم فرهنگی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور و استان در مسجد رسول‌الله (ص) گردهم آمده و پس از تدوین برنامه‌های فرهنگی، در زمینه حجاب و عفاف، خواهران فعال فرهنگی در این مسجد، با حضور در پارک‌ها و مجتمع فرهنگی، تفریحی شورابیل به تذکر لسانی در زمینه رعایت پوشش و حجاب و عفاف می‌پردازند و در زمینه موضوعات جمعیت و جهاد تبیین، با دعوت از سخنرانان در ایام مختلف به‌ویژه ماه رمضان در سه دهه این ماه حجج الاسلام محمد زاده، رفیعی و غلامی از سخنرانان شاخص شهر اردبیل به سخنرانی درخصوص موضوعات روز جامعه، جوانی جمعیت و جهاد تبیین می‌پردازند.
یکی از شاه ستون‌های کارهای مسجد، کمک در حوزه معیشت ومشکلات مردم است.
- در خصوص رفع مشکلات مادی و معیشتی افراد محله و شهرک و کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت آیا فعالیتی انجام شده یا برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟
از مشکلات اساسی جامعه در موقعیت کنونی، معیشت و اقتصاد خانواده است که از روزهای اول که مسجد ساخته شده، از همان ابتدا در تامین مایحتاج اهل محل فعالیت داریم بسته‌های معیشتی قبل از فرمان رهبر معظم انقلاب در ایام کرونا، ما این کمک‌ها را آغاز کردیم و طرح «شب گردان حضرت علی‌(ع)» 
را به‌لحاظ اینکه بنده در دوران نوجوانی و جوانی در مسجد انصارالحسین‌(ع) خیابان والی اردبیل که از مساجد فعال است تجربه همکاری در توزیع کمک‌های معیشتی در بین خانواده‌های بی‌بضاعت داشتیم این طرح را قبل از ساخت مسجد رسول‌الله شروع کردیم و اکنون هم ادامه دارد.
در زمینه تهیه جهیزیه نزدیک به 20 سری جهیزیه برای نوعروسان تهیه و اهدا شده و کمک مالی نقدی هم به خانواده‌ها ارائه شده و علاوه ‌بر آن در بحث بیماری و کمک هزینه درمان و عمل جراحی افراد بی‌بضاعت، مبالغ مورد نیاز جمع‌آوری و این هزینه‌ها از سوی خیرین فعال در مسجد تامین شده است.
در بخش دیگری از این مساعدت‌های مالی، تامین پوشاک و اقلام مصرفی دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند در ایام عید و آغاز سال تحصیلی مدارس از طرف نمازگزاران و فعالین مسجد انجام شده و در اختیار کودکان و دانش‌آموزان خانواده‌های بی‌بضاعت قرار می‌گیرد.
طرح «اطعام نبوی» از دیگر برنامه‌های کمک معیشتی در مسجد رسول‌الله (ص) است که هر سه‌شنبه اجرا می‌شود. این طرح به این صورت است که هر دوشنبه ظرف 
یک‌بار مصرف در بین نمازگزاران توزیع می‌شود و روز سه شنبه هر شخص به هر تعداد دلخواه و در حد وسع و توان، غذای گرم در منزل خود در ظروف یک‌بار مصرف بسته‌بندی کرده و به مسجد می‌آورد و نهایتا بعد از نماز مغرب و عشاء غذاها در بین خانواده‌های بی‌بضاعت که قبلا شناسایی شده توزیع می‌شود.
همچنین در اقدامی خداپسندانه سفره افطاری برای کودکان یتیم روزه اولی موسسه خیریه امام رضا(ع) اردبیل توسط خیرین در ماه رمضان امسال انجام شد.
حقیقتا یکی از شاه ستون‌های کارهای مسجد، کمک در حوزه معیشت و رفع مشکلات مردم است که در طول سال به صورت مستمر و در موقعیت‌های مختلف توسط نمازگزاران و اهالی شهرک در مسجد رسول‌الله (ص) انجام می‌شود.
 - در زندگی خانوادگی آیا اعضای خانواده، شما را در این راه حمایت و پشتیبانی می‌کنند؟
بنده در خانواده سنتی و مذهبی به‌دنیا آمدیم و از زمان کودکی در محیطی پرورش یافتم که مادربزرگ، پدربزرگ، پدر و مادر در ارتباط با مسجد فعال بودند و این برای من تاثیر مهمی داشت و در دوران نوجوانانی و جوانی روحانی مسجد بنده را ترغیب و جذب فعالیت‌های فرهنگی کرده و در این راه ثابت قدم مانده‌ام.
بعد از تشکیل خانواده نیز همسر بنده نیز که فردی مذهبی و از خانواده متدین می‌باشد کمک حال بنده در این راه بوده و در کنار تربیت فرزند و انجام امور خانه همواره بنده را تشویق به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی کرده است.
 و سخن آخر...
- اگر صحبتی هست که در سؤالات قید نشده بود و می‌خواهید با خوانندگان این مصاحبه در میان بگذارید بفرمایید.
بنطر بنده وقتی خداوند متعال می‌خواهد لطف و عنایت ویژه به بندگانش داشته باشد، آنها را در مسیر عبودیت و بندگی قرار می‌دهد و قرار گرفتن بنده در مسیر خدمت به مسجد یقین لطف پروردگار و دعای پدر و مادر بوده تا ایفای مسئولیت و خدمت در مدیریت برنامه‌های مسجد را بر عهده بگیرم.
یقینا این فعالیت‌ها برکات زیادی دارد و در زندگی و تربیت فرزندان نیز تاثیر فراوانی دارد در این میان نیت ما باید خدایی باشد تا سرانجام کار به خیر و برکت ختم می‌شود.
بنده از عموم مومنین و مردم حسینی دارالارشاد اردبیل تقاضا دارم هر کس به هر مقدار در توان دارد در این مسیر قدم بردارد و حتی با کمترین هزینه و کمک‌های مالی در اعتلای فعالیت‌های مساجد و نیز کمک به همنوعان در بحث کمک‌های مومنانه فعال باشند و اولاد و خانواده را با مسجد مانوس گردانند تا نیروی قوی معنویت برای موفقیت در زندگی آنها حاکم شود که مهم‌ترین ثمره آن کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.
صحبت کوتاهی نیز با متولیان امور مساجد دارم که عاجزانه درخواست دارم در مساجد با دغدغه‌های مردم آشنا باشند و تنها به مسائل عبادی نپردازند بلکه مسجد باید جامع تمام فعالیت باشند و اگر چنین نباشد ترغیب به مسجد صورت نمی‌گیرد در حقیقت اگر در مساجد تنها به عبادت پرداخته شود‌، عیب بزرگی برای مسجد است.
متولیان امور مساجد برای توسعه فعالیت‌های مسجد باید از هیئت امنا برای بیان تجربیات و تغذیه فکری و از نخبگان و جوانان محله در امورات اجرایی استفاده کنند.
 
* حمید شرفی
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi