شناسه خبر : 41418
سه شنبه 22 دي 1394 , 14:21
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نفوذ به عمق جبهه دشمن بعثی

عملیات ظفر 5 که به صورت تهاجمی، محدود و نامنظم در منطقه کرکوک، دهوک و دیاله صورت گرفت، پیروزی ایران در برابر نیروهای بعثی را به دنبال داشت.

در این‌ میان، نقش‌ معارضان‌ کرد عراقی‌ بخوبی‌ کارگشا بود و همکاری‌ با ایشان، پیروزی‌های‌ فراوانی‌ را برای‌ ایجاد سر در گمی‌ دشمن‌ و بهره‌برداری‌ نیروهای‌ خودی‌ در خطوط‌ پدافندی‌ جبهه‌ شمالی‌ به‌ همراه‌ داشت.

22دی ماه سالروز انجام عملیات «ظفر 5» با رمز مقدس «یا زهرا(س)» از سوی رزمندگان قرارگاه برون مرزی رمضان و معارضان کُرد در عمق 200 کیلومتری در پشت مواضع دشمن در استان های شمالی خاک عراق است، عملیاتی محدود و نامنظم که دستاوردهای مهمی داشت.

در سال 1366 قرارگاه «رمضان» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اجرای چند رشته عملیات پی در پی و نفوذی، دشمن بعثی و سر تا پا مسلح را در محور شمالی جبهه جنگ ناتوان کرد و توان بالایی از فرماندهان ارتش بعثی عراق را به محورهای کوهستانی کردستان عراق معطوف نمود.

در این میان، نقش معارضان کُرد عراقی به خوبی کارگشا بود و همکاری آنان با رزمندگان دلیر اسلام، پیروزی های فراوانی را برای ایجاد سر درگمی دشمن و بهره برداری نیروهای خودی در خطوط پدافندی جبهه شمالی به همراه داشت.

عملیات «ظفر 5» در همین راستا و به صورت تهاجمی و با اجرای آتش در شامگاه 22 دی 1366 به صورت محدود و نامنظم آغاز شد و نیروهای خودی با شنیدن رمز «یا زهرا(س)» با نفوذ به عمق 200 کیلومتری در پشت مواضع دشمن، واقع در استان های «دهوک»، «کرکوک» و »دیاله»، به انهدام چندین مرکز مهم نظامی و راهبردی ارتش عراق پرداختند.

در اجرای این عملیات، نیروهای عمل کننده موفق شدند 36 پایگاه حفاظتی دشمن بر بلندی های مشرف بر شهر «دیرلوک»، مرکز فرماندهی و ستاد ترابری - مهندسی و مخابراتی لشکر عراق، پایگاه ها و پاسگاه های دشمن در مسیر شهرهای «شیلادیزه» و «عمادیه» و مراکز دولتی و نظامی دشمن از جمله مرکز استخبارات حزب بعث در منطقه را منهدم ساخته و تعدادی از تجهیزات و ادوات دشمن را نابود کنند .

در این عملیات محدود و نامنظم رزمی، یک فروند هواپیما، 46 دستگاه خودرو سبک و سنگین، هفت دستگاه لودر و بولدوزر، یک انبار مهمات و چهار گردان حفاظتی شهر دیرلوک عراق متلاشی شد و دو هزار نفر از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند.

همچنین در این عملیات، سه دستگاه نفربر زرهی، یک قبضه ضد هوایی، دو قبضه خمپاره انداز، صدها قبضه سلاح سبک و مقدار فراوانی مهمات دشمن نیز به دست نیروهای خودی افتاد.             

سالروز اجرای این عملیات موفق و پیروز بر رزمندگان، آزادگان، جانباران و شرکت کنندگان در آن، مبارک و خجسته و روح بلند و آسمانی شهدای این عملیات با شهدای صدر اسلام و دشت کربلا همسفره و قرین باد.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi