شناسه خبر : 96657
چهارشنبه 07 دي 1401 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پررویی نجومی درباره میراث تورمی و قیمت ارز

در حالی که دولت روحانی در مرداد 1400 و با تحویل نرخ ارز به قیمت 27/500 تومان به پایان رسید، رسانه‌های غربگرا چنین وانمود می‌کنند که دولت روحانی، این نرخ را 5800 تومان تحویل داده است!
ماجرا از این قرار است که رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی چند هفته است یکی از صفحات کیهان را سوژه قرار داده‌اند؛ صفحه اول با این تیتر: «دلار 5800 تومان، دستاورد دولت برجام و تلگرام». از روزنامه هم‌میهن گرفته، سایت نواندیش و کانال اخبار فوری و... با برجسته کردن صفحه مذکور چنین القا کرده‌اند که دلار در دولت روحانی 5800 تومان بود و این در حالی است که صفحه و تیتر مذکور کیهان،‌مربوط به فروردین 1397 است. به عبارت دیگر دولت روحانی سه سال پس از آن تیتر هم ادامه داشت و دلار را تا 33 هزار تومان هم رساند و نهایتاً با قیمت 27/500 به کار خود پایان داد. در حقیقت قیمت دلار در دولت روحانی، از 3200 تومان به این قیمت رسید و بیش از 7 برابر شد.
روزنامه هم‌میهن در حالی در این زمینه از دولت روحانی به عنوان دولت کارآمد برای عادی‌سازی امور یاد کرده که همه چیز مدیر و اقتصاد کشور را به برجام گره زد و به همین دلیل هم آمریکا توانست از همین مسیر بیشترین ضربه را به اقتصاد ایران بزند. در تفاوت آن دولت با دولت فعلی همین بس که دولت فعلی با وجود عهدشکنی طرف آمریکایی که موجب شده بود صادرات نفت ایران به زیر 200 هزار بشکه برسد، مجدداً صادرات نفت را به بالای 1/200 تا 1/5 میلیون بشکه برساند. و در حالی که دولت سابق می‌گفت، بدون برجام و FATF امکان واردات واکسن کرونا وجود ندارد و آمار قربانیان کرونا را به 700 نفر در روز رساند. دولت جدید توانست ضمن انجام چند نوبت واکسیناسیون، آمار قربانیان را به صفر برساند.
در مقابل می‌توان به تدبیر بنزینی دولت روحانی اشاره کرد که به مدت 4 سال قیمت را ثابت نگه داشت و موجب افزایش بی‌رویه مصرف (قاچاق) و خسارت هنگفت به منابع ملی شد و پس از آن که در این کار درمانده شد،‌ناگهان در یک شب، مردم را با افزایش 300 درصدی قیمت غافلگیر کرد و به دشمن فرصت آشوب‌افکنی در آبان 98 و (سپس ترور سردار سلیمانی در دی ماه همان سال) را داد.
از همین جنس بی‌تدبیری‌ها، می‌توان به از بین بردن خودکفایی گندم و افزایش واردات آن به قیمت نارضایتی کشاورزان، حراج 18 میلیارد دلار از منابع ارزی به قیمت 4200 تومان و سپس حذف ارز ناشی از 20 قلم کالا،‌توقف ساخت مسکن و ایجاد تورم هفت برابری در این عرصه‌ و نهایتاً انفجار نقدینگی و یادگاری تورم 60 درصدی اشاره کرد.
در موضوع قیمت ارز هم غیر از اخلالگری‌های سیاسی و رسانه‌ای همسو با اتاق جنگ اقتصادی که باید مورد برخورد جدی واقع شود،‌باید به میراث تورم 60 درصدی (40 درصد پس از یک سال) و کسری بودجه 480 هزار میلیاردی هم اشاره کرد که مجموعاً بستر اقتصادی تلاطم قیمت‌ها و سوء استفاده سودجویان را فراهم کرده است.
 
اینستاگرام
سلام ، آقای رییسی وعده داد مشکلات اقتصادی قابل حل است و با سرعت اقدام میکند لیکن پس از گذشت بیش از یک سال از تشکیل دولت انقلابی که همراهی مجلس انقلابی را دارد متاسفانه شرایط اقتصادی همچنان بر محور تورم پیش رفته و موجب نارضایتی مردم گردیده است.
مسلمان واقعی فرا فکنی نمیکند و واقعیت را میگوید تا مسئولان بتوانند تصمیم مقتضی را اتخاذ نمایند که در این راستا بارها از مشکلات حضور مسئولان دولت قبل در بدنه دولت انقلابی شکایت کردیم که آنها با سیاستهای دولت انقلابی همراه نیستند و لازم است به فوریت نسبت به تغییر مسئولان دولت قبل اعم از مدیران پایه تا بالاترین ردیف مسئولیت اقدام نمایند.
یقین داریم تغییر مسئولان دولت قبل و جایگزینی نیروهای متعهد و انقلابی به ویژه ایثارگرانی که همیشه در حاشیه رانده شدند و علیرغم تجربه های بسیار مفید همچنان در حاشیه قرار دارند و بدلیل فقدان رزومه مدیریتی استفاده نشدند فلذا از آقای رییسی تقاضا داریم در کلیه پستهای مدیریتی از یروهای انقلابی و متعهد استفاده کنند تا حداقل پاسخگویی به مردم با دلسوزی و متانت لازم انجام شود زیرا در حال حاضر پاسخگویی به مردم با بی اعتناعی و گاهی با تندی انجام میشود که شایسته نظام اسلامی نمیباشد و موجب نارضایتی بیشتر مردم گردیده است.
در اواخر دولت قبل شاهد بودیم که مجلس خواستار استیضاح رییس جمهور بود اما رهبر معظم انقلاب مانع شدند تا نظام اسلامی بدون دولت نماند لیکن اکنون که شرایط تفاوت کرده است همچنان مردم خواستار محاکمه مسئولان دولت قبل به علت ایجاد مشکلات فراوان بعلت تصمیم گیری غلط هستند. بدیهی است محاکمه مسئولان دولت قبل و مصادره اموالشان میتواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کند و مانع از پیشروی اخلال در بازارهای سرمایه ای گردد یا حداقل به مردم بگویند با وجود تخلفات گسترده و ضربات مهلت بر اقتصاد کشور چرا محاکمه نشدند.
سلام. چرا بعض از دوستان اینقدر ساده هستند
توقع دارند افراد دولت قبل محاکمه بشن بندگان خدا یکم فکر کنید مگردر تغییر رئیس جمهور جای چند نفر از مدیران عوض شد اگر عوض میشدن که وضع این نبود
درضمن ۹۰درصد اافراد این دولت وان دولت شریکند بنا به مصلحت خودشان صندلیها را عوض کردند

دزدیها اختلاسها رانتها سر جای خود هستند
در حال حاضر بانک ها در حال نابودی هستند
یک ریال وام نیست الا برای خودیه دلار ۴۴هزار تومان است
دلیل انهم میگن افراد دولت قبل در راس کارها هستند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi