شناسه خبر : 98169
شنبه 29 بهمن 1401 , 16:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶؛ صحنه قیام عاشورایی مردم ولایی

یادداشت/ پوریا‌ کریم‌پور

مردم غیور تبریز که ۲۹ بهمن سال ۵۶ به مناسبت چهلم شهدای قیام ۱۹ دی مردم قم مراسم‌های بزرگداشت برگزار کرده بودند در پی اهانت نیرو‌های حکومت ستم‌شاهی به خانه خدا به قیام تاریخی برخواستند که آثار برکاتی زیادی برای مردم ایران داشت.

تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ صحنه قیام عاشورایی مردم ولایی بود

دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ ۲۹ بهمن سال ۵۶ شمال غرب ایران و به طور مشخص در پایتخت دوم سلسله قجری مردم خونگرم تبریز به ندای لبیک یا خمینی فعلیت بخشیدند و تا پاسی از شب وحشت به دل حکومت ستم‌شاهی انداختند، تحرکاتی که تاریخ‌پژوهان معاصر ریشه آن را قیام خونین ۱۹ دی مردم قم می‌دانند.

۹ نفر کشته، ۱۱۸ نفر زخمی، آتش گرفتن ۳ دستگاه تانک، ۲ سینما، یک هتل، کاخ جوانان، ساختمان حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی شاهکار رژیم ستم‌شاهی در روز حماسه‌آفرین مردم تبریز بود که آتش قیام مردم ایران را شعله‌ورتر از هر زمانی دیگر کرد.

امروز که براندازان ماکتی از انقلاب ایران را به عنوان ضد انقلاب اسلامی طراحی کرده‌اند، درمی‌یابیم که چهلم گرفتن برای کشته‌سازی‌ها ریشه در قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز دارد که به موجب آن مردم شهر‌های اهواز، شیراز، مشهد و اصفهان به موجب چهلم شهدای قیام خونین مردم تبریز دست به اعتراضات گسترده‌ای علیه حکومت انگلیسی پهلوی زدند.

قیام ۲۹ بهمن بار دیگر پای ارتش و تانک‌های چیفدن «MADE IN BRITANNIA» را به خیابان‌های ایران باز کرد تا مردم مظلوم را به خاک خون بکشد. از آنجا محور و اساس کار جبهه کفر تحریف و الگوبرداری جعلی از حق و حقانیت است، لازم می‌دانم به خوانندگان توصیه کنم که حتماً به مطالعه وقایع تاریخ معاصر همچون ۲۹ بهمن سال ۵۶ بپردازند تا نقش سرویس‌های جاسوسی غربی را در اغتشاشات و الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران مشخص شود.

آیت الله قاضی طباطبایی که نقش محوری را در قیام حماسه‌آفرین مردم تبریز داشت، اجازه نداد رشادت و مجاهدت مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ از یاد برود و در امتداد آن مردم تبریز را به مراسم چهلم برای شهدای شهر قم فراخواند و در مساجدی همچون شعبان، مقبره، قزللی و سید حمزه به عنوان ستاد فرماندهی و مدیریت اصناف، بازاریان، مردم و کارکنان دولت در قیام مردم تبریزی رهبری کرد.

در سرمای هوای تبریز وقتی دانشجویان، روحانیون و کسبه از بازار در حال حرکت به سمت مسجد بودند، گروهی از مخبرین به استاندار آذربایجان اعلام کردند که به مناسبت چهلم شهدای قیام ۱۹ دی مردم قم گروهی در مسجد تجمع و مراسم برگزار کرده‌اند، «اسکندر آزموده» استاندار وقت آذربایجان به نیرو‌های انتظامی و امنیتی دستور داد تا به شدت مردم را سرکوب کنند و اجازه هیچ‌گونه برگزاری مراسمات را به مردم ندهند.

نیرو‌های حکومتی وقتی به مسجد رسیدند با توهین و برخورد‌های سخت سعی در متفرق کردن مردم داشتند و تا جایی پیش رفتند که درب مساجد را بستند و اعلامیه‌ها را پاره کردند، بعد از این گستاخی به مردم غیور تبریز با چشمان خونی دست به مقابله با نیرو‌های حکومتی زدند و تا پاسی از شب کنترل مراکز حساس و حیاتی را به دست گرفتند.

این قیام خونین کم‌تر از یک سال بعد انفجار نور را رقم زد و برکات فراوانی برای ملت ایران داشت.

انتهای پیام/

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi