شناسه خبر : 36791
دوشنبه 26 مرداد 1394 , 08:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عدم تغییر سیاست خارجی ایران کار رابراوبامادشوارمی‌کند

محافل رسانه‌ای غرب می‌گویند پس از توافق وین هیچ تغییری در سیاست خارجی ایران و آمریکا  نسبت به یکدیگر ایجاد نشده است.
نشریه نشنال اینترست در این زمینه نوشت: هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم توافقنامه‌ هسته‌ای ایران منجر به تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران خواهد شد. آیت‌الله علی‌خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران علاقه‌مند به این امر نیست، تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خاطر نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، و حمایت داخلی آمریکا از اسرائیل و مخالفت با گروه‌هایی همچون حزب‌الله قرار نیست به این زودی‌ها پایان یابد. بنابر این توافقنامه هسته‌ای ایران منجر به باز شدن آغوش گرم آمریکا به روی ایران یا چشم‌پوشی واشنگتن از سیاست‌های ایران نخواهد شد. برعکس، تاحدی انتظار می‌رود از سرگیری روابط اقتصادی موجب افزایش نفوذ غرب بر ایران در زمینه این موضوعات شود.
در همین حال شبکه بی.بی.سی از قول یکی از اعضای اپوزیسیون مقیم آمریکا تصریح کرد: هیچ تغییری پس از توافق در سیاست خارجی ایران ایجاد نشده است.
امیر حسین گنج بخش به بی.بی.سی گفت: مشکل اوباما با نمایندگان جمهوریخواه و لابی اسرائیل این است که نمی‌تواند نشان دهد که بعد از توافق اتمی با ایران، سیاست‌ خارجی این کشور تغییر کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که «اوباما در حالی رابطه سازنده با ایران را به آینده حواله داده که درباره شکل رابطه دو کشور بعد از این مذاکرات طولانی، حدس و گمان‌های تازه‌ای وجود دارد. شکل تازه روابط چیست؟ گفت: «نکته اساسی درگیری اوباما در آمریکا این است که باید نشان دهد که سیاست خارجی ایران به طور کامل عوض شده و یک چرخشی بعد از این توافقنامه صورت گرفته که این برای او مشکل است.
اوباما خواه ناخواه با این موضوع رو به روست که نمایندگان جمهوریخواه و لابی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با اشاره به شعارهایی که در تهران توسط آقای خامنه‌ای و سایرین داده می‌شود مثل «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و حتی آیت‌الله خامنه‌ای در صفحه توئیتر خود عکس رئیس‌جمهوری آمریکا را که یک اسلحه روی سرش است قرار داده که درباره این‌ها صحبت  شده است.
وی افزود: به هر حال مشکل اساسی اوباما برای نشان دادن تغییر در سیاست‌ خارجی ایران این است که دستگاه رهبری ایران اساسا علاقه‌ای به نشان دادن این که قرار است توافقنامه به یک رابطه تبدیل شود، ندارد. این را ما از اول هم می‌دانستیم همان طوری که اوباما در مصاحبه عنوان کرده رئیس مخالفان، آقای خامنه‌ای است.
وی افزود: مسئله روابط آمریکا و غرب با ایران اساسا به این برمی‌گردد که آیا حکومت اسلامی می‌خواهد به عنوان یک کشور در منطقه رفتار کند و اگر قرار است که به عنوان یک کشور حرکت کند باید در ثبات، در حل بحران سوریه، یمن، عراق و شرکت کند و روابط  دوستانه با دیگر کشورها ایجاد کند و پایگاه انقلاب و صدور آن نباشد.
در همین حال رویتر در گزارشی نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران تمایلی ندارد اعتبار توافق هسته‌ای را به نام خود ثبت کند. بدنه‌ای نیرومند هم در ایران نسبت به توافق بدبین است و هیچ تضمینی برای موفقیت آن نمی‌بیند. توافق قرار است سالها به طول بینجامد.
رویتر می‌افزاید: رهبر عالی ایران به نمایندگان مجلس اجازه بحث داده و آنان نیز از مذاکره‌کنندگان برای شرح جزئیات توافق دعوت کرده‌اند و متن توافق را به چالش کشیده‌اند این اقدام رهبری و شیوه تقسیم کار هوشمندانه به نظر می‌رسد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi