شناسه خبر : 39900
دوشنبه 16 آذر 1394 , 11:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اردوغان با اشتباهات بزرگ به جایگاه ترکیه آسیب زد

یک استاد دانشگاه ترکیه معتقد است دولت آنکارا دچار اشتباهات استراتژیک پیاپی شده و هزینه‌های بزرگی را در منطقه پرداخت می‌کند.
ساواش گنچ استاد دانشگاه فاتح در روزنامه تودی‌زمان به ماجرای سرنگونی جنگنده روسیه پرداخت و نوشت: این همان ترکیه‌ای است که هواپیماهایش پیش از این مجبور به فرود شده بودند کشتی‌هایش در آب‌های بین‌المللی توسط اسرائیل و لیبی مورد حمله قرار گرفته بود و کنسولش هم ربوده شده بود. اما در این مورد چرا تنها پس از چند دقیقه از سقوط هواپیما ناتو اجلاس اضطراری تشکیل داد؟
اوضاع کنونی، اوضاعی نیست که افکار عمومی روسیه به آن عادت داشته باشند. افکار عمومی ترکیه هم عادت به این ندارند که کشورشان جنگنده یک ابرقدرت را سرنگون کند. اوضاع کنونی شبیه زمانی است که در جنگ جهانی اول، ترکیه بندرهای روسی سیواستوبول و اودیسه را بمباران کرد. هم اکنون فشار بسیار زیادی بر روی پوتین قرار دارد تا از ترکیه انتقام بگیرد. مسکو در حال ارائه تصویری از ترکیه است که از پشت خنجر می‌زند و از تروریست‌ها حمایت می‌کند. پوتین به شدت اعتقاد دارد که اردوغان از خط قرمزها عبور کرده است. شکی وجود ندارد که مسکو در حال آماده کردن اسنادی است که به جایگاه ترکیه در سطح جهان آسیب می‌زند.
وی با طرح این سؤال که چرا ترکیه همیشه اشتباه می‌کند؟ می‌نویسد: آنکارا با انتخاب مجموعه‌ای از سیاست خارجی که به جای اصول و ارزش‌ها فقط مبتنی بر منافع خودش است، در حال حاضر همان تجربه‌ای که مدت‌ها پیش با تهران و دمشق داشت با مسکو هم تکرار می‌کند: دوستی و نزدیکی شدید تا دنبال درگیری بودن.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، تودی زمان می‌افزاید: هفته گذشته برای اولین بار یک عضو ناتو جنگنده روسی را سرنگون کرد. این اقدام ممکن است در کوتاه مدت برای عده‌ای در جبهه داخلی نقشی قهرمانانه ایفا کند، اما در جهان خارج موجب می‌شود ترکیه به عنوان یک بازیگر غیرقابل پیش‌بینی نشان داده شود. مشکل سوریه تنها یکی از اشتباهات تاریخی حزب عدالت و توسعه است. شکست آنکارا در هر دو جبهه داخلی و خارجی موجب می‌شود تا در آینده نزدیک هزینه بیشتری بپردازیم.
 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi