شناسه خبر : 101625
چهارشنبه 14 تير 1402 , 16:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طبق اعلام موسسه بین‌المللی انرژی

صادرات گاز ایران با رشد ۹ درصدی به ۱۹ میلیارد مترمکعب رسید

فاش نیوز - یک موسسه بین‌المللی اعلام کرد صادرات گاز طبیعی ایران در سال میلادی گذشته با رشد ۹ درصدی به مرز ۱۹میلیارد مترمکعب رسید.

به گزارش تسنیم، «مؤسسه بین‌المللی انرژی» در بخشی از هفتاد و دومین گزارش سالانه مرور آماری انرژی جهان، آمار مربوط به تجارت گاز طبیعی در جهان را ارائه داده است.
این گزارش کل تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق خط لوله طی سال 2022 را 718 میلیارد مترمکعب اعلام کرده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد دو درصدی داشته است. در سال 2021 حدود 704 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله در جهان صادر شده بود.
روسیه با صادرات 125 میلیارد مترمکعبی بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی از طریق خطوط لوله در سال 2022 بوده است.
براساس این گزارش ایران 19 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال میلادی گذشته صادر کرده که این رقم معادل دو و نیم درصد از کل تجارت جهانی گاز طبیعی از طریق خط لوله در این سال بوده است.
صادرات گاز ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن 9 درصد رشد داشته است که بیش از چهار برابر رشد متوسط تجارت جهانی این محصول بوده است. ایران در سال 2021 بالغ بر 17 میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده بود.
از کل صادرات 19 میلیارد مترمکعبی گاز ایران در سال میلادی گذشته 9 و چهاردهم میلیارد مترمکعب به عراق، 9 و یک‌دهم میلیارد مترمکعب به ترکیه و چهاردهم میلیارد مترمکعب به جمهوری آذربایجان صادر شده است.
ادعای کویتی‌ها درباره میدان گازی آرش
از سوی دیگر جواد اوجی، وزیر نفت ایران فروردین ماه 1401 با انتشار مطلبی اعلام کرد « مطالعات جامع میدان مشترک آرش با حفاری چاه اکتشافی و انجام لرزه‌نگاری تکمیل شده است و به‌زودی با نصب جکت (پایه) عملیات حفاری در این میدان آغاز خواهد شد. گرچه ما مایل به مذاکره و همکاری برای توسعه میدان‌های مشترک هستیم اقدامات یک‌جانبه، مانع طرح مذکور نخواهد گردید.»
این اظهارات وزیر نفت نشان می‌داد ایران از این پس قرار نیست مثل سال‌های گذشته، نظاره‌گر تقسیم منابع گازی ایران در میدان مشترک آرش، بین کویتی‌ها و سعودی‌ها بماند و بعد از 22 سال وقفه در توسعه میدان گازی آرش، بار دیگر اقدامات توسعه‌ای را برای برداشت گاز از این مخزن مشترک، آغاز می‌کند؛ اما در یک‌سال گذشته نیز اتفاق موثری در میدان آرش از سوی ایران رخ نداد.
طبق آنچه الجزیره گزارش کرده، وزیر نفت کویت در اظهاراتی عجیب مدعی شده که میدان گازی آرش برای کشورش و عربستان است و ایران باید ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد. باید دید پاسخ مشخص مسئولان ایرانی به این ادعای کذب وزیر نفت کویت، چه خواهد بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi