شناسه خبر : 83633
شنبه 05 تير 1400 , 11:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفتمان اسلام سیاسی؛ مهم‌ترین پیروز انتخابات ۱۴۰۰

از آنجا که در عصر انقلاب فناورانه و ارتباطات، رسانه‌های نوپدید، تعیین جهت عقربه‌ی افکار عمومی را بر عهده دارند، امر مشارکت در تعیین سرنوشت با چالشی بنیادین روبرو شده...

فاش نیوز - بانام و یاد خدا؛ جمهوری اسلامی ایران اولین بار دولتی براساس دین اسلام، یعنی سنتی معنوی ایجاد کرد... پیام همیشه زنده‌ی انقلاب اسلامی در گستره‌ی تاریخ، بازگشت به حریم احکامِ الهیِ اسلامِ ناب و خالصی است که دستورالعمل‌های آن قابلیت اجرایی دارند.

مفهوم اسلام سیاسی با تآکید برتفکیک‌ناپذیری دین و سیاست مدعی است که اسلام از نظریه ای جامع در باره‌ی دولت و سیاست برخوردار است و به دلیل تکیه بر وحی، از دیگر نظریه‌های سیاسی متکی بر خرد انسانی برتر است...

پرتو افکنی بر جهان اجتماعی(جامعه و فرهنگ) امروز ایران، با هدف واکاوی زمینه‌های رویارویی اندیشه‌ی اندیشه‌گران؛ بیش از هر چیز نقش تعیین کننده‌ی فقه سیاسی(فقه الحکومه) را پدیدار می‌سازد:

فرضیه

الف: از آنجا که در نظام امامت، شخص امام بهترین و برترین فرد است و با درک و بیان تعالیم دینی در جهت کمال بخشی به مسلمانان و هدایت آنان به سوی فضایل، هر چه بیشتر کوشش می‌کند. از این منظر، ولایت امامان(ع) شامل اعمال حکومت نیز می‌شود... 

در رأس امام معصوم(ع)، و یا فرد مأذون حضوردارد؛ در غیر این صورت، "طاغوت" شمرده می‌شود و باید از آن اجتناب کرد. نظامات سیاسی ازجمله وسایلی تلقی می‌شوند که مصالحِ تبعی دارند، و احکام آنها تابعی از حفظ مصالح خمسه(حفظ دین، جان، مال، عقل و نسل مردم) است.

ب: مهمترین تحول اجتماعی در جامعه ایران معاصر، چرخش در منبع قدرت از حکومتِ طاغو ت به برقراری نظامی مبتنی بر منابع معنوی و دینی است. یکی از نکات اساسیِ سیر اندیشه در اسلام، قرار گرفتن سیاست و امر سیاسی ذیل احکام است.

پرتو افکنی بر تحول حکومت‌داری و فقه حکومت اسلامی؛ پیچیدگی‌های خاص گسترش سایه‌ی احکام دینی بر امر سیاسی را پدیدار می‌کند که در این نوشتار مجال ورود به این بحث فراهم نیست.

از زمان انقلاب اسلامی، حوادث جهان به این سو رفته که در بسیاری از نظام‌های سیاسی ملی، دین مؤلفه‌ی مهمی به شمار می‌آید. اندیشه‌ی اسلامی حکومت را مهمترین ابزار تحقق مقاصد دین (مصلحت‌های پنج‌گانه)  می‌شناسد.

برای فهم میزان تأثیر عقاید، ابتدا لازم است "عواملِ تعیین‌کننده‌ی عقاید"، به ویژه عقاید فعالان سیاسی یک جامعه بررسی شود. در اندیشه‌ی اسلامی، فقه و سیاست همواره همبسته بوده‌اند و درست به همین دلیل است که فقیهان همواره در گردونه‌ی امر سیاسی به رهبران قوم بدل می‌شده‌اند.

یکی از وظایف اصلی دولت جمهوری اسلامی، فراهم نمودن شرایط مشارکت عمده‌ی مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی خویش است. از آنجا که در عصر انقلاب فناورانه و ارتباطات، رسانه‌های نوپدید، تعیین جهت عقربه‌ی افکار عمومی را بر عهده دارند، امر مشارکت در تعیین سرنوشت با چالشی بنیادین روبرو شده است.

اکنون رهبر فرزانه‌ی انقلاب با بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت؛ از آحاد مردم دعوت کردند تا در انتخابات 1400 شرکت کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند. بنابراین به حرف آن‌ها اعتنا نکنید.

امروزه امر سیاست بر تبلیغات تکیه زده است. حتی منازعه‌ی قدرت در صحنه‌ی بین‌الملل نیز به معنای خاص تلاش برای رسوخ در اذهان انسان‌ها است... انتخابات 1400ظرفیت عظیم فقه سیاسی و نهادها و خط و مشی‌های سیاسی آن را بار دیگر در منظر جهان و قضاوت اهل اندیشه قرار داد.

مطابق با اصل 113 قانون اساسی، عالی‌ترین مقام رسمی بعد از مقام رهبری، رئیس جمهور است... قوه‌ی مجریه به دلیل در دست داشتن قدرت، به طور مستقیم، و سرو کار داشتن با مردم، بخش عظیمی از حاکمیت را در اختیار دارد و به همین دلیل، سخت نیازمند به هدایت و کنترل است.

نتیجه‌گیری:

سامان سیاسی امروز ایران، ثمره‌ی یکی از بزرگترین انقلاب‌های تاریخ بشر است. بدیهی است که کارِ بزرگ، دشمنِ بزرگ را نیز به بار می‌آورد. وارد کردن خلاقانه‌ی اندیشه‌ی اجتماعیِ شیعی در ملت [-دولت] قرن بیستم، و میدانِ بزرگِ معنویت، علاوه بر مردم، برای سرآمدان پارادایم قدرت و شارحان اصلی، هزینه‌های محاسبه‌نشدنی به دنبال داشت.

 هرچند تجربه‌ی درد جسمانی عظیم، در عین حال، شخصی‌ترین و خصوصی‌ترین همه‌ی احساس‌ها یا تجربه هاست... اما در عین حال می‌توان به حبس و تبعید و حتی «حضور دائم یافتنِ درد (trauma) در تمام لحظات زندگی» انقلابیِ بزرگ و مبارزی کهنه‌کار؛ بر اثر ترور، از ششم تیرماه هزارو سیصد و شصت اشاره نمود...

سامان سیاسی امروزه که با رهبری کاریزماتیک امام خمینی(ره) و به کارگیری و عملی کردن خلاقانه‌ی اندیشه‌ی اجتماعی شیعی در ملت – دولت  قرن بیستم نشأت گرفته، از رهگذر القائات رسانه‌های نوپدید، مورد هجوم بی‌وقفه قرار دارد...

سخن آخر اینکه یک نظام اجتماعی پایدار نمی ماند مگر آنکه احساس عاطفی متناسب با آن در نزد افراد مردم وجود داشته باشد. انسان در هر سطح سنی و آموزشی که باشد، برای اعتلای آموزش خود در باره‌ی موضوعی خاص، نیازمند دانش و راهنمایی افرادی است که در آن حوزه تبحر دارند و می‌توان به آنها اعتماد کرد. شاید به همین دلیل است که اشپنگلر در کتاب فلسفه‌ی سیاست، با اشاره به نهالِ سترگِ فرهنگ، سیاستمدار بزرگ را باغبان یک ملت توصیف می‌کند.

| دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi