شناسه خبر : 88773
شنبه 07 اسفند 1400 , 08:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فضای مجازی؛ میدانِ بازی الاکلنک میان فرشته و اهریمن

بسیار ساده انگارانه است اگر تحول دیجیتال؛ صرفا ابزار آسودگی بشر درک شود...

فاش نیوز - بسیار ساده انگارانه است اگر تحول دیجیتال؛ صرفا ابزار آسودگی بشر درک شود. جابجا شدن معنا و مفهوم روایات الهی و آسمانی در مورد سرشت انسان، با روایات کلان غیردینی و یا علمی، در مدرسه ی شبانه روزی فضای مجازی؛ تاریخ فردایِ جهان اجتماعی ( جامعه و فرهنگ ) را به مخاطره انداخته است.

از زمان شکل گیری چهار چوب اولیه ی رایانه ها در 1940و تولید انبوه اولین رایانه های دیجیتالی در بهار 1954 تا امروز یعنی 2022 و دوره ی شتاب حیرت انگیز نوآوری های امر دیجیتال، موضوعِ امتزاجِ آلیاژگونه ی تکنیک و پیامدهای فکری آن مورد توجه جامعه پژوهان بوده است.

 نمی توان گفت که ما نوجوانان و جوانان را به مجتمع آموزشی فضای مجازی می فرستیم و از عواقب ویرانگر و بنیان بر افکن آموزه های آن پرهیز می کنیم. باید چراغی برای روشن کردن مسیرِ تربیت و دنیای آینده ی فرزندان این مرز و بوم که از رهگذر مِهِ غلیظِ  دیجیتالیسم؛ از دیدگان پنهان شده است؛ فراهم نمود.

  مفروض است که زیاده روی های تفکر تکنیکی در ارائه ی آگاهی کاذب؛ روند اندیشه ی نسل وب را به سوی جریانی نوین سوق داده است که هیچ سنخیتی با خاطره ی قومی جامعه ی ایران اسلامی ندارد؛ چرا که:

اولا: خمیرمایه ی شکل گیری اندیشه ی نوجوانان و جوانان؛ در دره ی سلیکون تهیه می شود.

ثانیا: شاکله ی رفتار اخلاقی و حتی معنوی نسل وب بر طبق اعتقادات و ارزش های ارائه شده از سوی کلیسای گوگل تنظیم می شود؛

ثالثا: در گوشه ی تاریک جنگل الکترونیک؛ یک روح شیطانیِ تصور ناپذیر کمین کرده است.

هر بیشه گمان مبر که خالی است / باشد که پلنگ خفته باشد

 

فرضیه:

الف: شب نشینی در فضای مجازی و افزایشِ بی رویه ی تعداد اعضای جوان تر این محفل، موجب بیگانگی، بی ریشگی؛ و معضلاتی می شود که بر زندگی آینده تآثیر معنادار خواهد گذاشت. این دور نما از آن جهت حائز اهمیت است که جامعه و فرهنگ ایران اسلامی همواره عاداتِ فکریِ مخصوصِ خود را دارد.

ب: اساسی ترین دگرگونی درحال وقوع، تبدیلِ معنا و مفهوم اندیشه ی مبتنی بر خاطره ی جمعی و قومیِ خاص! به تفکر تکنیکی است.

دانی که چه گفت زال با رستم گُرد/ دشمن نتوان حقیر و بیچاره شمرد

دیدیم بسی که آب سر چشمه ی خُرد/ چون بیش تر آمد شتر و بار ببرد

ج:  فضای مجازی با تنوع سرسام آور شبکه های اجتماعی؛ به همدم همیشگیِ نوجوانان و جوانان تبدیل شده! و اخلاق فکری جدیدی دارد شکل می گیرد؛ بنابراین درک معنای زندگی به شیوه ی ایرانی اسلامی، نیازی ضروری است.

هر چند نمی توان در یک نوشته ی کوتاه، زیر و بم ها، علل  و نتایج پیامدهای بازی پرهیجان فرشته و دیو بر روی الاکلنگ فضای مجازی را چنانکه باید و شاید پدیدارکرد؛ اما می توان با تآکید بر خاطره ی جمعی مردم ایران؛ مسؤلیت حفظ و انتقال گنجینه های نفیس آداب و رسوم و سنت و احکام را به نسل های بعدی یادآور شد.

از حیث نظری،خاطره ی قومی هر ملت ارتباط او را با وقایع اساطیری و مختصات فرهنگی حفظ می کند؛ « علومِ [طبیعی] نمی توانند با استفاده از مفاهیم خشک و منجمد واقعیت را دریابند.» در همین راستا و علی رغم پیشرفت شگفتی آور علم:

  • هرگز رایحه ی خوش گل نرگس! از رهگذر امر دیجیتال مشام پرور نخواهد شد؛
  • هرگز مکانیسم کارکرد ذهن انسان؛ با جراحی کردن مغز، توضیح داده نخواهد شد؛
  • هرگز سرشتِ مفاهیم پرتصور! توسط پیچ و مهره ی الکترونیک پدیدار نخواهد شد؛

فهم شاکله ی رفتاری نوجوانان و جوانان و تفکری که از اسطوره و فرهنگ مایه می گیرد و افراد همواره سعی می کنند رفتار اخلاقی و معنوی خود را بر طبق ارزشهای پیدا و پنهان در آنها تنظیم کرده و با الگوهای آن منطبق سازند؛ از کارکرد های علوم انسانی است.

گذار کنونی ازعصر کتاب های چاپی به عصری که در آن دیجیتالی کردن همه ی کتاب های موجود در جهان مطرح است؛ به نسل نو ظهور این اطمینانِ توهم گونه را داده که تا ابد از هرگونه اطلاعات مورد علاقه اش اشباع شده و دیگر نیازی به منابع کتبی و شفاهی پیشین ندارد.

این مشکل اکنون بدتر از هر زمان دیگری برملا شده و در آینده بدتر هم می شود! چرا که وظیفه ی تربیت و ادب و احکام و حیا... را به تدریج و به طور کامل از دست اولیاء و مربیان که باید مراقب گذران درست اوقات فرزندانِ این مرزوبوم باشند! در خواهد آورد.

سرچشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پرشد نشاید گذشتن به پیل

در میان کشورهای اسلامی، سرزمینی که بیش از هر کشور دیگر رسالت تفکر داشته ایران است. این قضاوت ناشی از یک تعصب ملی نیست؛ بلکه یک واقعیت است. وفادار ماندن تفکر اسلامی به خاطره ی قومی موجب شدکه آرمان های کهن ایران در قالب اسلام؛ صورتی نوین بپذیرند.

دین و سیاست از نظر هستی شناسانه و نظری کاملا به هم نزدیکند و باهم ارتباط دارند؛ در نتیجه ی فضیلت برآمده از تعلیم و تربیت اسلامی، نیاکان ما فره ایزدیِ ایمانِ خود را همچون هاله ای فروزان؛ گِرد سر ائمه ی اطهار (ع) بستند، و عشق به آخرت و معاد را که یکی از معتقدات شاخص روح ایرانی بود، در رستاخیز  دو باره ی مهدی موعود(عج) بازیافتند.

یکی از جنبه های عشقی که « ایرانیان در پرداختن و آراستن دین اسلام به کار بستند» در دامنه ی ادبیات فارسی یعنی سند ملی خاطره ی قومی ایرانیان، تجلی یافته است.

شمس و قمر بر زمین حشر نتابد/ نور نتابد مگر جمال محمد(ص)

سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی/ عشق محمد بس است و آل محمد(ص)

  گرایش به ارتباط برقرار کردن با فرهنگ های دیگر یعنی نفوذ بخشیدن و تأثیر پذیرفتن، که ملازم یکدیگرند؛ همواره در فرهنگ ایرانی اسلامی تجلی یافته است.« جهان برای زندگی نیازمند نیکان و پیش از همه نیازمند آدمی است.»

زمانه به مردم شد آراسته/ وزو ارج گیرد همی خواسته

انسانیّتِ انسان را هرگز، پیشرفت در زمینه ی فناوری دیجیتال تعیین نخواهد کرد بلکه «انسانیّتِ راستین او آن است که در فرا سوی هیاهوی زندگی و قیل و قال روزگار، گوشی شنوا به پیامی داشته باشد که بر روی بال خاطره ی ازلی می شکفد... » آنچه آدمی را انسان می کند، با بیان شایگان در واقعه ی "ورا تاریخی" قرار دارد.

  ایران به مثابه ی حلقه ی اتصال قاره ی آسیا و دنیای غرب؛ همواره از چراغ امانت انسانیّت انسان، به خوبی  پاسداری کرده است. اکنون برخی از سوداگران بازار اندیشه در مدرسه ی فضای مجازی «منکر اسلام و این جنبه از تاریخ ایران هستند» و به نظر می رسد با انزجاری بیمارگونه از هر موضوعی که صبغه ی اسلامی دارد، و دست درازی به تاریخ باستان، این نکته ی مهم را فراموش می کنند که « انکار اسلام؛ انکار چهارده قرن تمدن و تفکر ایرانی است.»

امروزه حکومت خودکامه ی امریکا؛ با دزدیدن امر فضیلت از نسل وب! مزاحم زندگی معصومانه ی نوجوانان و جوانان شده است. مدرسه ی شبانه روزی فضای مجازی با آموزش خوی اهریمنی؛ شهروندانی تربیت کرده که با نظام ارزشی و اعتقادات حاکم بر جامعه ی ایران اسلامی سر ستیز دارند و خیال ترک کشور را در سر می پرورانند.

 

نتیجه گیری:

به راستی که فضای مجازی یعنی مهمترین فناوری فکری و هم طراز با ارسال سفینه به کره ی ماه؛ با تأثیر پایدار بر چیستی و چگونگی تفکرِ نوجوانان و جوانان؛ شنیدن صدای خدا را به بیان بودلر از این « خوابستان» به امری معجزه آسا تبدیل کرده است.

در نزاع عقل مدرن با امر غیرتمندی نسبت به اعتقادات و ارزش ها؛ عبارت پردازی های سوداگران بازار اندیشه که برای نسل وب تعیین تکلیف می کنند و تعیین جهت عقربه ی افکار او را در دست دارند؛ چه بسا در مقام مقایسه، از کسانی که ستمگرانه بر مردم سلطه می رانند چندش آورتر باشد!

 تبیین علمی روند جاری می تواند نسل نوظهور را به سوی رعایت اصل عدل و انصاف در هنگام قضاوت نسبت به روند امور هدایت کند.

به لحاظ تاریخی چنان که ویلیام هلزی هال خاطرنشان کرده «سیر تفکر غربی از تحولات قرن هفتم میلادی [طلوع اسلام] عمیقا تأثیر گرفت.... مسلمین حس اعتدال و شیوه ی زندگی پر باری را که اروپا قرن ها با آن فاصله داشت، کسب کردند. (تاریخ و فلسفه ی علم، صص 138،140) »

در مباحث اندیشه و اجتماع اغلب به دیدگاه های ارسطو که بر سراسر تاریخ اندیشه سایه افکنده و نظراتش به ویژه درباره ی نیرنگ حکومت خودکامه، هنوز چیزی از تازگی خود را از دست نداده، ارجاع می دهند؛ از جمله اینکه:

  •  فضیلت برآمده از تعلیم و تربیت است؛
  • شهروندی با نوع نظام ارزشی حاکم بر جامعه ارتباط مستقیم دارد؛
  • دوراندیشی تولید انسان خوب است؛
  • انسان خوب نتیجه ی پرورش و تعلیم خوب است؛

 تابش خورشید اسلام بر ایران؛ و بهره گیری از تمام نبوغ قومی در جهت تکمیل و تلطیف فرهنگ اسلامی؛ هویت ایرانی را به بخش مهمی از هویت جهان اسلام تبدیل کرد.

در جهان پر هیاهوی کنونی؛ ایران با دور اندیشی! امانتدار حقیقت محمدی(ص) است و عشق به آل محمد(ص) و آخرین ظهور اخروی آن؛ حضرت حجت (عج) را بر همه چیز مقدم می داند. این ادعا با رشادتِ شهروندان غیرتمند ایران در هنگامه ی هشت سال دفاع مقدس اثبات شد.

سخن آخر:

پرتو افکنی بر فرآیند ایجاد مزاحمت از سوی امریکا برای زندگی فضیلت مندانه؛ و شالوده و سرنخ های معنادار سازنده ی افکار نسل نوظهور؛ نشان می دهد که دیزنی لند (شهرِبازی یا پارک تفریحی در لوس آنجلس ) بسیار واقعی تر و جدّی تر از آن است که تا کنون تصور می شد.

 چه بر سرجوانان این مرز و بوم و بالاترین سرمایه های اجتماعی! خواهد آمد، اگر چاره ای اندیشیده نشود و نمادهای فرهنگ آمریکایی ( لاقیدی و بی بند و باری و ازدواج سفید و سگ گردانی و بوزینه بازی و انس با انواع و اقسام حیوانات چرنده و خزنده ... ) با همین شتاب ادامه یابد؟

این سو کشان سوی خوشان وان سو کشان با ناخوشان

یا بگذرد یا بشکند کشتی در این گرداب ها

اندر جهان هر آدمی باشد فدای یار خود

یار یکی انبان خون، یار یکی شمس ضیا

چون هر کسی در خورد خودیاری گزید از نیک وبد

ما را دریغ آید که خود فانی کنیم از بهر لا

روزی یکی همراه شد با بایزید اندر رهی

پس بایزیدش گفت چه پیشه گزیدی ای دغا

گفتا که من خربنده ام پس با یزیدش گفت رو

یارب خرش را مرگ ده تا او شود بنده خدا

 

| جانباز دکتر سید مهدی حسینی

اینستاگرام
سلام..شماخوب ونیک قلم میزنید.ازعلوم وتکنولوژی وجامعه ومشکلات فرهنگی تمام وکمال مینویسید..جناب دکتردغدغه شمانسبت به فرهنگ جامعه وکشوروآگاهی دادن به جامعه جای تشکردارد..امادلایل دیگری هستندکه باعث میشودتاجامعه بجای مطالعه به فضای مجازی روی آورد..اولأاگردقت کرده باشیدتمام کامنتهاکه جامعه هدف برنوشته های دیگرمینویسند،همگی مشکل معیشت ونداری وفقراست..وقتی دغدغه همه معیشت وسیرکردن شکم زن وبچه هست ودراین موردکم می آورند،پس توان خریدابزارفرهنگی راندارندواین باعث میشودکه فضای مجازی جولان دهد..وقتی بعلت فقر کتاب وقلم رانتوانی بخری دیگرچه جای عرض اندام جوان هست..آری عده ای غرق مال ومنال بادآورده اندوسگ گردانی وماشینهای لوکس وووووودارند،امااکثریت مصداق شعرسعدی هستندکه میفرماید...ای گرفتارپایبندعیال/دیگرآسودگی مبندخیال/غم جامه ونان وقوت/بازت آردزسیر درملکوت/همه روزاتفاق میسازم/که بشب باخدای پردازم/شب چوعقدنمازمیبندم/چه خوردبامدادفرزندم....آری فقرخوب نیست..کاش کمی هم درموردفقروتبعات آن برجامعه مینوشتید..ازجانبازانیکه نداری خودرابخاطرمناعت طبعشان هوار نمیکشند وباسیلی صورت گلگون میکنندتادشمن شادنشوند،،کاش ازکم لطفی وبی مهری که به این عزیزان رواداشتن هم مینوشتید..ای کاش میشد بیشترنوشت ولی نه حوصله ای هست ونه جای نوشتن..ازاینکه درمحضرشمااستادگرامی نتوانستم حق مطلب رااداکنم، پوزش میخواهم..خدانگهدارشماباشد..یاحق
سلام دکتر روز و شبت بخیر . زنده باشی دکتر جان .
میگم در حال حاضر تنها تر از لیوان توو گونی برنج ، رئیس جمهور اوکراینه .... کشورهای ناتو فقط بیانیه میدن والسلام .
یک ایران و یک دنیا ارتش چهل سال پیش جلوی هم قرار داشتند ! یکی برای دفاع یکی مثل پوتین برای حمله !!!!
چرا هیچکس قدر دان رشادتهای ما نشد ؟ یعنی هنوز هم کورو کرند که سقوط دو روزه اوکراین را باچشمانشان درک نمیکنند ارتشهایی که تا بن دندان مسلحند با یک یورش در هم میشکنند . این کجا و ما کجا ...... اینان چه میکنند و ما هشت سال جانانه دفاع کردیم ، چرا مردم هنوز جانبازیهای دلاور مردان دهه شصت را انکار میکنند کجایی انصاف که به شند غازی ما را فروختند . فاش اینم سانسورش کن خدا به بازوهات قدرت بده دادا جان . بازم خدمتگزار شاسی دلیت باشی .
با نام و یاد خدا
سلام و درود خدا بر شما « جانباز معسر » و عزیز دل برادر
با تشکر بسیار از محبت و حسن نظر و بزرگواری حضرتعالی و اینکه حق مطلب را به زیبایی و کوتاه و گویا ادا کرده ای!
در این معنی سخن باید که جز سعدی نیاراید
که هرچ از جان برون آید نشیند لاجرم بر دل
درود خدا بر شما که بر سر اعتلای ایران اسلامی ارزنده ترین سرمایه یعنی جانت را سر دست گرفتی و با شکوه و غیرتمدانه به جهانیان فهماندی که نمی توان و نباید به این مردم و این سرزمین! چپ نگاه کرد ... ؛ تاریخ فردا هرگز غیرت و مردانگی و شجاعت و صفا و مهرو محبت و ایثار و گذشت و فداکاری وانسانیِّت شما را فراموش نخواهد کرد.
و اُف بر آنهایی که باعث شدند این مردانِ مرد با کمال تأسف معسر باشند ؛ اُف بر آنهایی که با پوست کلفتی و بی اعتنایی از کنار جانباز و معنا و مفهوم بلند آن می گذرند ؛ اما با اطمینان می توان گفت که هم امروز و هم در تاریخ فردا از چشم اجتماع خواهند افتاد ...
اجازه بفرمائید بخشی از نوشته ی زیبایتان را که به درستی حرف دل بسیاری از دوستان جانباز است با هم مرور کنیم:
الف: دلایل دیگری هستند که باعث میشود تاجامعه بجای مطالعه به فضای مجازی روی آورد..ا
ا- ( اولأ تمام کامنتها که جامعه هدف برنوشته های دیگرمینویسند، همگی مشکل معیشت و نداری و فقراست... وقتی دغدغه همه معیشت هست ... فضای مجازی جولان دهد ...) عزیز دل برادر کاملا درسته ؛ اما حتی اگر دغدغه ی معیشت هم نبود فضای مجازی جولان می داد البته این به معنای بدی فضای مجازی نیست اتفاقا در تحلیلِ امری را که ادیسون قریب به صد سال پیش نبردِ مغزها توصیف کرده بود این جولان بسیار سنجیده و بجا ارزیابی می شود. به نظر میرسد درکشور ما هنوز برخی از متولیان امور؛ درک درستی از این نبرد ندارند.
2- ... در رابطه با سگ گردانی وماشینهای لوکس وووووو، البته همینطوره ! در فرهنگ ایرانی اسلامی سگ هرچند حیوان باوفا اما نجس است ...؛ اما ماشین لوکس اگر پای فخر فروشی به میان نیاید و از راه زحمت کشی و حلال بدست آمده باشه ...؛ به نظر می رسد ایرادی برآن وارد نباشد ... البته اینکه عده ای غرق مال و منال باد آورده اند ؛ و کلا خدشه ی بنیادین در مفاهیم حلال و حرام که امروز در حال شتاب فزاینده است؛ موضوعی است که تعجب همگان را بر انگیخته و تبدیل به معمای پیچیده ای شده است که حل آن بر عهده ی « مراجعِ » ذی ربط است ...
3- استفاده ی سنجیده بسیار بجا از گنجینه ی ادب فارسی و کلام زیبای سعدی شیرین سخن؛ واقعا دستمریزاد گفتن را واجب کرد.

ب: آری فقر خوب نیست ...
1- نوشتن درمورد فقر و تبعات آن برجامعه از ضروریات است؛ اما بقول معروف آنچه که عیان است ؛ چه حاجت به بیان است ... اتفاقا در این مورد فضای مجازی بسیار پر کار است و هوشمندانه عمل می کند.
2- اما کم کاری در نوشتن (از جانبازانیکه نداری خودرا بخاطرمناعت طبعشان هوار نمیکشند وباسیلی صورت گلگون میکنند ...،و رواداشتن کم لطفی وبی مهری به این عزیزان ) حق باشماست! عذر تقصیر و عرق شرم ... البته ای کاش موسسات سنجش افکار عمومی وجود می داشت و بدور از هیاهوی سیاسی و فضای مجازی تحقیقات پیمایشی در این زمینه ی مغفول مانده صورت می گرفت.

3-واقعا شایسته نیست که در حق جانباز ؛ بعنوان یکی از مهمترین عوامل اثر گذار در قدرت ملی و بسان یک موسسه ی فرهنگی! و غالبا با سابقه ی چهار دهه فعالیت بیست و چهار ساعته و مداوم با سختی شرایط کار ... ؛ کم لطفی وبی مهری روا داشته شود ... این نه با منش ملی جامعه ی ایرانی ساز گار است و نه با آموزه های عرفی و دینی!
4- در همین راستا شایسته ی یادآوری است که امروز در جهان مجازی ؛ منازعه ی قدرت به معنای خاص، تلاش برای رسوخ در اذهان انسان ها است. یعنی قدرتِ یک دولت؛ علاوه بر توان دیپلماسی و توان نیروهای مسلح ! به جاذبه ی فلسفه ی سیاسی، نهادها وخط مش های سیاسی آن نیز بستگی دارد .( این امر با غایات حکومت و ابزارهای مناسب دست یابی به اهداف ؛ و توجیه مبانی اندیشه ی اسلامی، و دفاع از اصول اخلاقی ... و به شیوه ی برخورد با مدافعان وطن و جانبا ختگان در راه حفظ حریم و حیا و سرمایه های فرهنگی بستگی دارد.)

با پوزش از تصدیع اوقات و سپاس مجدد
با قدر شناسی از زحمات دوستان فاش نیوز
و با تبریک ماه های فصل عاشقی ( رجب، شعبان، رمضان )
و عرض شادباشِ فرا رسیدن روز جانباز
با نام و یاد خدا
سلام و درود خدا بر عزیز دل برادر
(یک ایران و یک دنیا ارتش چهل سال پیش جلوی هم قرار داشتند ! یکی برای دفاع یکی مثل پوتین برای حمله !!!!
چرا هیچکس قدر دان رشادتهای ما نشد ؟ )
هرگز ننوشت آنچه برازنده ی توست/ تاریخ که تا همیشه شرمنده ی توست
ایثار؛ وفا؛ عشق؛ عمل؛ آیینه؛ صبر/ اینها همه محتوای پرونده ی توست

عید مبعث ؛ و فرا رسیدن روز جانباز بر همه ی دوستان، پیشاپیش مبارک باد.
سلام دارم خدمت دکتر عزیز و استاد مسلم درس اخلاق ببخشید این فاش این موقع های سال فصل موج گرفتگیشه هرچی نوشتم سانسور کرد کلا دنبال دعواست مخصوصا خوشتیپشون . با اینکه خودشم میدونه باغ قهلک قلب ماست ولی هی میاد درختارو میبره . فاش اون قرمزه رو بزن ببینیم چی میشه !!!!!
چند روز پیش دیدم قنبر ( عمه ملیحه ) از کرچ بودن در آومده مسلمون شده !!!!
با نام و یاد خدا
سلام
در رابطه با پاسخ به دوست عزیز جانباز معسر و البته همواره معزز

یکی دو جمله جا افتاده بود که بدینوسیله اصلاح می شود:
ب: آری فقرخوب نیست..
1- نوشتن درمورد فقر و تبعات آن برجامعه از ضروریات است؛ ... به حکم انصاف! باید فقر و رفاه را در جامعه؛ با هم دید ؛ بقول معروف آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است ... اتفاقا در این مورد فضای مجازی بسیار پر کار است و در رابطه با یکسویه نگری و سیاه نمایی بسیار هوشمندانه عمل می کند ...

باسپاس و عرض پوزش
با نام و یاد خدا
سلام بر عزیز دل برادر و مِهرتان را سپاسِ بیکران!
شما خودتون از همه بیشتر به مرام و مسلک خوشتیپ ها واقفی و می دونی که مراقبت از تیپ با دعوا موا سازگاری نداره !!!
راستی درآمدن قنبر (عمه ملیحه) از کرچ بودن؛ و مسلمون شدن !!!! اتفاق میمون و مبارکیه البته اگه یه وقت دوباره فیلش یاد هندوستان نکنه!!! چشم و امید ما به جوونهای مملکته که ان شاءالله هر چه زودتر و بیشتر به فکر ازدیاد جمعیت مسلمونا باشن ! واقعا فاجعه ی عظیمی در راهه !!!
کمتر از دو دهه ی دیکه یعنی 1420 قطعا و بی برو برگرد ایران دچار عارضه ی پیر جمعیتی خواهد شد؛ اگر در بر همین پاشنه بچرخه که در حال حاضر داره می چرخه ...
همه ی بابا بزرگها که مثل حضرتعالی پر انرژی و پر شور وحال نیستن؛ اون موقع یک جمعیت کهنسال خواهیم داشت که ویژگی اصلی اش محافظه کاریه و این یعنی خدا حافظی با بسیاری از أرمان های انقلابی ...
چه تعبیر جالبی : تنها تر از لیوان توو گونی برنج ، رئیس جمهور اوکراینه ....؛
هزار بار بزرگترا گفتن که آدم نباید رفیقش ناتو باشه ! به کف این جوونک نرفت که نرفت ، حالا طفلکی باید از تنهایی دق کنه ! اینم نتیجه ی حرف نشنوی یک جوان جاهل

پاینده باشی
التماس دعای بیش از پیش
با قدردانی از دوستان پر تجربه و کاربلد و صدالبته خوش تیپ فاش نیوز
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi