شناسه خبر : 89904
شنبه 10 ارديبهشت 1401 , 12:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روز قدس//فشارکی

قدس و فلسطین از تشکیل تا اشغالگری صهیونیست

قدس نخستین قبله گاه مسلمانان و موردعلاقه و احترام ادیان توحیدی است.

فاش نیوز - قدس نخستین قبله گاه مسلمانان و مورد علاقه و احترام  ادیان توحیدی است.

در این نوشتار فراز و نشیب های تاریخ فلسطین و قدس به صورت اجمالی بیان شده است. پیشینه فلسطین و قدس، اشغال فلسطین و تهدیدات قدس، تولد روز جهانی قدس، ضرورت بزرگداشت، اهداف بنیانگذاری، دستاوردهای روز قدس و تکلیف زمانه بیان شده است.

 بیت المقدس نخستین قبله گاه مسلمین و مورد احترام و علاقه مسلمانان و سایر ادیان توحیدی و تمام آزادگان جهان بوده و هست. این سرزمین مقدس پس از اشغال ظالمانه و جنایتکارانه از سوی صهیونیست ها در 74 سال قبل دوران سختی را در برابر اشغالگران و خیانتکاران داشته است.

پیشینه فلسطین: سرزمین فلسطین که در قدیم کنعان نام داشت و در ساحل شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. این منطقه محل ظهور پیامبران بزرگی چون حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع) و محل عبور و زندگانی حضرت ابراهیم(ع) بوده و موقعیت راهبردی دارد.
بیت‌المقدس حدود ۱۱۰۰ سال پس از بنای کعبه در مکه به دست حضرت ابراهیم(ع) و ۹۷۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شد. حضرت داود با چهارده نسل شجره‌اش به حضرت ابراهیم بنیانگذار کعبه می‌رسد و به روایت انجیل متی، حضرت عیسی(ع) پس از بیست و هشت نسل، شجره‌اش به داود ختم می‌شود و بدین ترتیب پس از نزول آیه تغییر قبله به پیامبر اسلام(ص)، مکه(کعبه) حرم اول و مسجد‌ الاقصی(قدس) حرم دوم موحدان گردید.

پیشینه قدس: بیت‌المُقَدَّس یا اورشلیم یا قُدس، شهری در فلسطین است، نخستین قبله و سومین شهر مقدس مسلمانان(پس از مکه و مدینه) و مقدس‌ترین شهر جهان نزد یهودیان و مسیحیان و از مراکز زیارتی ادیان ابراهیمی است.

پیشینه اشغالگری فلسطین و قدس: از سال  ۱۳۲۶( 1948 م) صهیونیست ها اشغال سرزمین فلسطین را با کشتار و اخراج اعراب ساکن فلسطین آغاز و یهودیان را از کشورهای مختلف به آن کوچاندند. در جنگ سال  ۱۳۴۵  (ژوئن 1967 ) رژیم صهیونیستی بیشتر سرزمینهای فلسطین را اشغال و تلاش کرد بیت المقدس نخستین قبله مسلمانان را به چنگ آورد. رژیم صهیونیستی تلاشهای زیادی کرد تا چهره این شهر مقدس را از حالت اسلامی به صورت یک شهر کاملا یهودی نشین تبدیل کند.

تهدیدات قدس: عملیات حفاری زیادی به بهانه یافتن آثار مقدس و الواح باستانی در اطراف مسجدالاقصی صورت گرفته است. همچنین خطرتخریب و ویرانی خانههای فلسطینیان اطراف آن و در نتیجه آوارگی، توطئه انتقال پایتخت رژیم اشغالگر از تل آویو به بیت المقدس و صهیونیست‌ سازی مسجد الاقصی از جمله تهدیدات جدی قدس شریف است.

تولد روز جهانی قدس: روز جهانی قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که امام خمینی در سال ۱۳۵۸ آن را روز حمایت از مردم فلسطین نامگذاری کرد و از مسلمانان جهان خواست تا برای مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی کنند. این اقدام مورد حمایت آحاد ملت ایران و اغلب مسلمانان جهان قرار گرفت و همه ساله در بیش از هشتاد کشور برگزار می شود و به مرور رو به گسترش است.

اهداف نامگذاری روز قدس از سوی امام خمینی به عنوان فقیه جامع الشرایط آگاه به مسایل اسلامی و شرایط جهان و مسلمین با مبتنی بر این اهداف بوده است:

حمایت از ملت مظلوم و بی پناه  فلسطین، فشار بر غاصبان اسرائیل و پشتیبانان آنها، هشدار به ابر قدرت ها، توقف روجیه توسعه طلبانه این غده سرطانی، تغییر سرنوشت فلسطین از فراموشی به مسئله اول جهان اسلام، تشکیل حزب مستضعفین و بسیج عمومی اسلامی برای آزادی قدس شریف، بیداری و آزادی مسلمانان از قید اسارت و بردگی شیطان بزرگ و کشورهای غربی و مرتجع عرب، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین، استفاده از ایمان و قدرت اسلام و در نهایت روز تجدید حیات جهان اسلام است.

اهداف و دستاوردهای روز قدس: علیرغم خیانت برخی سران مرتجع و منافق عرب به ملت فلسطین مبارزه فلسطینیان یا دستان خالی و سنگ، اکنون به مبارزه با موشک تبدیل شده است و ناامنی شدیدی برای رژیم اشغالی را به همراه داشته است، به نحوی که مهاجرت معکوس شروع و زنگ پایان عمر صهیونیست ها نواخته شده است.

روز قدس به عنوان یکی از افتخارات انقلاب اسلامی است چرا که با اعلام روز قدس یک توطئه مهم دشمنان اسلام علیه قبله اول اسلام درحال خنثی شدن می باشد. همچنین چهره نفاق کشورهای مرتجع عرب و منطقه را به همراه داشته و در حال عیان شدن توطئه های مشترک غرب و صهیونیست ها و خنثی شدن علیه امت مسلمان است. تبدیل مسئله فلسطین به یک مسئله جهانی و اسلامی، مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسرائیل و بالا رفتن روحیه اسلام خواهی در بین امت اسلامی و تبلیغ فرهنگ مقاومت از مهم ترین دستاورد های روز قدس است.

سخن پایانی اینکه زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین و شرکت گسترده در راهپیمایی روز قدس کم ترین وظیفه انسانی هر آزاده و  فریضه الهی هر مسلمان در یاری برادران فلسطینی مظلوم است که بایستی بدان اهتمام داشته باشد. این عمل صالح و پر اجر به صورت منطقی نیز سبب توقف روحیه توسعه طلبی رژیم وحشی اشغالگر و دفع تجاوز ظالمان و ستمگران آن شده است.

همچنین روز قدس و حمایت از آرمان فلسطین تاثیر به سزایی در نظم امنیتی در منطقه اسلامی در دفع شر غده سرطانی اسراییل غاصب داشته است. محوریت روز قدس با موضوع حمایت از ملت فلسطین به وحدت جهان اسلام و تقویت روحیه مقاومت ملل مبارز تاثیر بسزایی داشته و پویایی محور مقاومت در تسهیل و تعجیل عملیات آزادی قدس شریف را به همراه دارد. بر این اساس در این راه، بازگشت قدس شریف به دامن جهان اسلام و ایجاد تمدن نوین اسلامی در سراسر کشورهای اسلامی را درگام دوم انقلاب اسلامی به همراه خواهد داشت.

| دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi