شناسه خبر : 97782
سه شنبه 11 بهمن 1401 , 13:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

محقق برجسته و دانشمند اسرائیلی: کار اسرائیل تمام است

ناامنی و آشفتگی کم سابقه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به ویژه تل آویو را حتی خود صهیونیست‌ها نیز مورد اذعان قرار می دهند. این باریک دانشمند مشهور و برنده جایزه نوبل اسرائیلی گفته مشاهدات او نشان می‌دهد، کار اسرائیل تمام است.
آشفتگی این روزها در سرزمین‌های اشغالی باعث شده تا صدای دانیل کانمن، محقق اسرائیلی-آمریکایی نیز از به‌هم ریختگی اوضاع در تل آویو و دیگر مناطق اشغالی بلند شود. کانمن، 89 ساله، روانشناس و نویسنده ای است که جز نسل‌های اولیه متولدین شهر تل‌آویو به شمار می رود. در زمان تولد کانمن، تل آویو، یک شهرک کارگری و فاقد امکانات بود که مهاجران صهیونیست به‌دلیل ارزانی زمین به طور عمده در آنجا مستقر می شدند. کانمن سپس در رشته روانشناسی و ریاضیات در دانشگاه بیت المقدس تحصیل کرد و سابقه خدمت در ارتش متجاوز رژیم صهیونیستی هم دارد و سپس با مهاجرت به آمریکا توانست در سال 2002، جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کند. او اکنون اما به شدت نگران آینده تل آویو است و بوی سقوط به مشام او نیز رسیده است. کانمن به عنوان کسی که تجربه حضور در میان نظامیان صهیونیستی را هم دارد، در تازه ترین سخنان خود با هشدار نسبت به قدرت گیری گروه‌های تندرو و به شدت افراطی می گوید: «در برهه فعلی بیش از زمان جنگ ۱۹۷۳ میان اعراب و اسرائیل نگران رژیم صهیونیستی است.» کانمن در سخنانی که خبرگزاری روسی اسپوتنیک آن را منتشر کرده، به مقامات صهیونیست هشدار داده است: «چه اتفاقی افتاده، تل آویو امروز جایی نیست که من در آن بزرگ شدم، این‌جا، جایی نیست که نوه‌های من بخواهند در آن زندگی کنند. وقتی دستگاه اجرایی به دستگاه قضایی نفوذ می‌کند، مسائل سیاسی وارد دستگاه قضایی می شود و بدون شک این پایان کار اسرائیل خواهد بود.» وی تاکید کرد: «اسرائیل امروز به مجارستان و لهستان و در واقع باشگاه دیکتاتورها پیوسته که تظاهر به دموکراتیک بودن می‌کنند، اما در واقع حکومت‌های دیکتاتوری هستند.»
هشدار کانمن البته بی جهت هم نیست. این روزها مناطق اشغالی فلسطین از اختلافات داخلی میان احزاب و گروه‌های سیاسی رنج می برد. تندروها در حال یکه تازی هستند و حتی میان تندروها نیز اختلاف نظر زیاد است. تندروها به ریاست نتانیاهو می خواهند نظارت دادگاه عالی بر کنست را از بین ببرند و پس از آن بدون وجود نظارت دادگاه عالی، پرونده‌های فساد و رشوه نتانیاهو را بی اثر کنند. نتانیاهو که در حال حاضر در حال طی فرایند قضایی است، امید دارد که با شرکای افراطی خود بتواند از روند دادگاه و احتمالا زندان نجات پیدا کند. این دستکاری سیستم قضایی باعث اعتراضات زیادی نیز در تل آویو و دیگر شهرهای اشغالی شده و چهار هفته گذشته هر شنبه، بین 60 تا 110 هزار شهروند ساکن مناطق اشغالی علیه نتانیاهو دست به تظاهرات زدند و او را فاشیست و دیکتاتور خواندند.
فلسطین، سرشار از خشم و انتقام
از سوی دیگر، جنایات‌های تل آویو علیه فلسطینی‌ها در بدترین شکل ممکن ادامه دارد و این جنایت‌ها بی تردید بدون پاسخ نخواهد ماند. دست‌کم 30 فلسطینی از جمله سه کودک در ماه جاری توسط نیروهای صهیونیستی در کرانه باختری به شهادت رسیدند. تعدادی از این جنایت‌ها به صورت ویدئویی ضبط شده است و حداقل یکی از کودکان بدون هیچ دلیلی جان خود را از دست داده است. حتی در اقدامی نادر، ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته اعتراف کرد که سربازانش احمد حسن کاله 45 ساله را که پدر پنج فرزند بود، در یک ایست و بازرسی نظامی با گلوله به شهادت رساندند. پسر این مرد، با او در ماشین در راه کار در یک کارگاه ساختمانی بود و شاهد ضرب و شتم وحشیانه پدرش توسط سربازان صهیونیستی قبل از شلیک گلوله از فاصله نزدیک به گردن او بود. به نظر نمی رسد که فرزند این پدر، هیچ‌گاه صحنه شهادت پدرش را از یاد ببرد و شاید او در فرصت مناسب به‌دنبال انتقام برآید. اگر بخواهیم اهمیت انتقام در تحولات فلسطین را درک کنیم، کافی‌است بدانیم که بیست و پنج سال پیش، مردی به‌نام خیری علقم در حال بازگشت به خانه خود بود که توسط یک شهرک نشین صهیونیستی در یکی از خیابان‌های بیت المقدس با ضربات چاقو کشته شد. هفته گذشته، نوه 21 ساله او که هیچ‌گاه پدربزرگش را هم ندیده و هم نام پدربزرگش هم بود، هفت شهرک نشین صهیونیستی را در قدس اشغالی به هلاکت رساند. این عملیات نشان داد که قصد انتقام از سوی فلسطینی‌ها هیچ‌گاه از بین نمی رود. حتی اگر چند نسل فاصله میان آنها وجود داشته باشد.
در واقع آنچه در فلسطین امروزی می گذرد، پاسخ به ده‌ها سال تجاوز و اشغال است. فلسطینی‌ها انتقام اشغالگری سرزمین‌شان را خواهند گرفت، حتی اگر چند دهه بگذرد. از همین روست که نسل امروزی فلسطین بیش از گذشتگان خود به‌دنبال سلاح گرم است. یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی ماه گذشته هشدار داد که بسیاری از فلسطینی‌ها حتی در شهرهای شمال فلسطین اشغالی به معامله و خرید و فروش سلاح روی آورده‌اند. به نظر می رسد که تلاش فلسطینی‌ها برای در اختیار داشتن سلاح در راستای همان انتقام گیری نسلی است که چند دهه است تحت اشغال به سر می برند و آزادی کامل فلسطین را هدف نهایی خود می دانند.
زمزمه‌های انتفاضه‌ای دیگر
روی کار آمدن تندروها در تل آویو باعث شده تا بسیاری از فلسطینی با بیداری و هوشیاری بیشتری به فکر سرنوشت خود باشند و در همین ارتباط نیز روزنامه یدیعوت آحارونوت نسبت به وقوع انتفاضه سوم فلسطین در صورت اجرای عملیات نظامی بزرگ در شهرهای کرانه باختری هشدار داد. 
«رون بن یشای»، تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در تحلیلی با عنوان «آزمون بزرگ کابینه اسرائیل» نوشت: «عملیات قدس بدون شک یک عملیات انتقام جویانه در واکنش به عملیات نظامی جنین بود که تشکیلات خودگردان فلسطین آن را کشتار خواند. اسرائیل باید فورا مانع عملیات‌های بیشتری مثل عملیات شهرک یعقوب نبی در قدس و همچنین عملیات‌های انتقام‌جویانه از یهودیان افراطی در قدس شود.» وی گفت: «می‌توان از طریق پر کردن این منطقه از نیروهای اسرائیلی و ممانعت از اجرای عملیات بزرگ نظامی در داخل شهرهای فلسطینی در زمان کنونی این کار را کرد. حوادث جنین و قدس طی دو روز گذشته می‌تواند سطح خشونت شدیدی را که در ماه‌های اخیر به صورت نسبی مهار شده بود به یک انتفاضه واقعی تبدیل کند که فلسطینی‌های زیادی به همراه افراطی‌های یهودی در آن مشارکت داشته باشند.»
همچنین رونان بار، رئیس‌شاباک در جلسه کابینه نسبت به تغییرات ریشه‌ای که وزرای اسرائیلی خواهان اجرای آن در شهر قدس هستند هشدار داد. ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در این جلسه خواهان منع آمد و شد در اردوگاه شعفاط و مناطق دیگر شهر قدس شد. بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز خواهان محاصره شهرک‌های عرب نشین در قدس شد؛ اما رونن بار با این دو درخواست مخالفت کرد و آن را مجازات جمعی خواند. به گفته منابع دستگاه‌های امنیتی معتقدند که اعمال مجازات‌های جمعی بیشتر بر فلسطینی‌ها در قدس منجر به حملات بیشتری علیه اهداف اسرائیلی می‌شود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi