شناسه خبر : 107295
یکشنبه 17 دي 1402 , 11:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تیر سفته‌بازان دوباره به سنگ خورد

آغاز ریزش دلار پس از تخلیه هیجانات کوتاه‌مدت

فاش نیوز - بعد از حادثه تروریستی کرمان، سوداگران ارزی به تکاپو برای التهاب در بازار ارز افتادند. اما روند قیمتی در روز گذشته نشان می‌دهد بانک مرکزی به بازار ارز تسلط پیدا کرده و تیر سوداگران دوباره به سنگ خورده است.
به گزارش کیهان، در میان غم و اندوه هموطنان به‌دلیل حادثه تروریستی کرمان، عده‌‌ای کاسب و سوداگر در برخی سایت‌ها و کانال‌ها با تفکرات مشخص اقتصادی به بهانه بمب‌گذاری و شهادت جمعی از هموطنان، ‌در حال بالا بردن نرخ ارز بودند.
همه این فشارها برای بالابردن قیمت ارز در حالی رخ داد که این کاسبان با موضوع عدم وجود تقاضا و انجام نشدن معامله در نرخ‌های جدید مواجه هستند. فعالان بازار ارز هم می‌دانند دلالان به واسطه رسانه‌هایی که دارند در تلاش بودند و هستند تا از آب گل‌آلود شده ماهی بگیرند. 
دلالان ارزی با شروع جنگ غزه هم در کنار اسرائیل قرار گرفته و با متلاطم کردن بازار ارز، سعی در تضعیف کشور کردند. اخبار برخی تغییرات قوانین ارزی در عراق هم ابزار دست این دلالان شد تا در بازار ارزالتهاب ایجاد کنند که خوشبختانه با سیگنال‌های خبری تجار و بازرگانان، بازار آرام ماند و کاری از پیش نبردند.
ضمن اینکه این تغییر قیمت‌ها کاملا موقتی هستند و فعالان بازار بخوبی زودگذر بودن آنها را می‌شناسند. با این وجود همیشه عده‌ای سوداگر و سفته‌باز در بازار طلا و ارز هستند که تلاش می‌کنند با جوسازی و ایجاد التهاب در بازار، نوسان‌گیری کنند.
 فعالان بازار افزایش قیمت را موقتی می‌دانند
آن‌طور که خبرگزاری تسنیم هم گزارش داده، قیمت دلار که ما‌ه‌ها در کانال 49 تا 50 هزار تومان در ثبات بود و نوسان بسیار جزئی داشت به‌واسطه انفجار تروریستی هفته گذشته در کرمان، اعمال برخی محدودیت‌ها در تبادلات ارزی با کشور عراق و همچنین تغییر سیاست بانک مرکزی در خصوص پذیرش طلا به‌عنوان رفع تعهد ارزی؛ با افزایش همراه شد.
این افزایش به شکلی بود که قیمت تا میانه کانال 51 هزار تومان هم بالا رفت. دلال‌ها و سوداگران ارزی خیلی تلاش کردند این نوسان طولانی شود و دلار به کانال‌های بالاتری برود.
 عقبگرد نرخ دلار
با وجود سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و ورود بازارساز در بازار ارز به‌گواه فعالان ارزی حاضر در بازار، جلوی افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز گرفته شده است. از صبح دیروز نیز قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته‌اند و در نهایت بار دیگر قیمت دلار به کانال 50 هزار تومانی بازگشت.
مشاهدات میدانی از بازار ارز هم نشان می‌دهد صراف‌ها و فعالان بازار ارز هم نوسان اخیر قیمت ارز را مقطعی و کوتاه‌مدت می‌دانند و معتقدند که بانک مرکزی اجازه نوسان بیشتر در بازار ارز را نمی‌دهد.
 فعالان بازار می‌گویند چندماهی است که بانک مرکزی بازار را به‌خوبی مدیریت کرده است و اجازه رشد نجومی به قیمت دلار را نمی‌دهد.
مدیریت بازار، موضوعی است که البته مورد تأیید کارشناسان اقتصادی هم قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی طی چند روز گذشته بارها به مردم هشدار داده‌اند که تحت تأثیر نوسانات کاذب قرار نگیرند؛ چراکه بانک مرکزی جلوی رشد قیمت‌ها را می‌گیرد و آنچه در این مدت باعث افزایش قیمت‌ها شده، ناشی از سوء استفاده از اتفاقات سیاسی و اقتصادی است و خیلی دوام نخواهد داشت.
 مجال نوسان‌گیری از دلال‌ها گرفته شد
تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد که همواره قیمت دلار در ایام پایانی سال میلادی به‌دلیل افزایش تقاضای شرکت‌ها به‌خاطر تسویه حساب‌ها و انجام سفرهای خارجی با افزایش محسوس همراه می‌شد ولی امسال در آبان و آذرماه با وجود افزایش تقاضای فصلی ارز، شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار ارز بودیم.
بنابراین همان‌طور که مشاهده قیمت‌های ارز در بازار و روند نزولی دلار طی روز جاری هم این نکته را تأیید می‌کند، نباید خیلی نگران افزایش قیمت کوتاه‌مدت دلار بود چراکه سیاستگذار دیگر مانند سنوات قبل به دلال‌ها مجال نوسان‌گیری را نمی‌دهد.
در همین زمینه «فرشاد حیدری»، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران هم با تأکید براینکه هر سال آبان و آذر نرخ ارز افزایش داشت اما امسال این اتفاق نیفتاد، گفت: سیاست تثبیت پاسخ داده و بانک مرکزی به بازار ارز تسلط پیدا کرده است.
وی افزود: شرکت‌هایی که با طرف‌های خارجی معامله دارند در پایان سال میلادی عملیات تسویه حساب را انجام می‌دهند و به همین علت در آبان ماه و آذرماه همواره تقاضای ارز افزایش می‌یابد. برخلاف سنوات گذشته خوشبختانه امسال نوسانات ارزی پایان سال میلادی، بسیار جزئی بود. 
 فضاسازی برای بر هم زدن ثبات بازار
«یحیی آل‌اسحاق»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق هم با بیان اینکه تعدادی از سودجویان و رسانه‌های معاند با اقدامی غیراخلاقی از عملیات تروریستی کرمان برای برهم زدن فضای اقتصادی کشور استفاده کردند، گفت: عده‌ای از ذی‌نفعان با ایجاد آشفتگی قصد دارند، ثبات بازار ارز را از بین ببرند. این افراد به جای در نظر گرفتن منافع ملی به دنبال منفعت شخصی هستند که اقدامی غیراخلاقی است.
وی با اشاره به این موضوع که عملیات تروریستی کرمان هیچ ارتباطی با بازار ارز ندارد، گفت: طوفان‌الاقصی نمونه مشابه این اتفاق است؛ چون در همان زمان متغیرهای اقتصادی تغییر چندانی نداشتند؛ اما تعدادی از رسانه‌های مخالف دولت می‌خواستند با ایجاد جو روانی نرخ دلار را بالا ببرند.
وی افزود: در زمان جنگ غزه، دلار به صورت مقطعی و کوتاه مدت بالا رفت؛ اما به علت ثبات در متغیرهای اقتصادی دلار به دامنه‌ی قبلی خود بازگشت. بنابراین مردم و فعالان اقتصادی دیگر فریب رسانه‌های معاند را نمی‌خورند و می‌دانند افزایش قیمت دلار مقطعی خواهد بود.
آل اسحاق افزود: طی یک‌سال گذشته ثبات نسبی بر بازار ارز حاکم بوده است. بنابراین افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی از نظر اقتصادی منطقی ندارد. چون دسترسی به منابع ارزی نسبت به گذشته بهتر شده و نوسانات ارزی در دامنه محدود کنترل شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: هر انسانی اگر غیرت و انسانیت داشته باشد از عملیات تروریستی کرمان اندوهگین می‌شود. این در حالی است که عده‌ای با بی‌اخلاقی سعی در سودجویی از این موضوع دارند و می‌خواهند با فضاسازی روند با ثبات بازار ارز را متلاطم کنند.
وی در پایان تاکید کرد: هر چند تلخ ولی باید بگوییم که هر انسانی که در مقابل شهادت هموطنان کشورمان ادعای خوشحالی کند و از خون شهدا برای بر هم زدن امنیت اقتصادی استفاده کند، پست و رذل است.
التهابات اخیر هم مثل گذشته زودگذر است
«علی‌اصغر زبردست»، نایب ‌رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه هم در گفت‌وگو با ایرنا در این خصوص، اظهار داشت: متاسفانه انعکاس اخبار حوادث تلخ و غم‌بار کرمان باعث شد تا بازار ارز دچار نوسان شود که مطمئناً این مسئله به دلیل موج روانی و کاذب ایجاد شده بعد از این حادثه تروریستی بود.
زبردست با اشاره به نوسانات بازار ارز در زمان آغاز عملیات طوفان‌ الاقصی، ادامه داد: ما در آن روزها نیز شاهد افزایش قیمت دلار بودیم که این موج احساسی بعد از چند روز فروکش کرد و دوباره قیمت‌ها به کانال قبلی بازگشت. بی‌تردید نوسانات اخیر دلار نیز مثل ماه‌های گذشته زودگذر است و برهم‌خوردن آرامش بازار ارز که ناشی از موج روانی حادثه تروریستی کرمان است، به‌زودی از بین خواهد رفت.
عضو کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران، با اشاره با اینکه قیمت دلار دوباره کاهشی می‌شود، گفت: فعالان اقتصادی معتقدند با فروکش کردن تنش‌های اخیر، بازار ارز دوباره به آرامش ماه‌های اخیر خود بازمی‌گردد.
زبردست، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از افراد منتظر چنین اتفاقاتی هستند تا با در نظر گرفتن منافع شخصی بلافاصله بازار ارز را آشفته کنند و ثبات قیمت را از بین ببرند. قطعاً این روال چندان تداوم نخواهد داشت و فضاسازی موقتی و کاذب دلالان و سفته‌بازان بازار ارز از بین خواهد رفت.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi