شناسه خبر : 34770
سه شنبه 05 خرداد 1394 , 13:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سردار انصاری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس قاب سرخ :

تبدیل گلزارشهدا به پایگاهی فرهنگی

سردار انصاری گفت: ما اعتقاد داریم گلزارهای شهدا یک پایگاه فرهنگی هستند و نباید فقط به عنوان مزار به آنها نگاه شود.

به گزارش «ایثار»، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی عکس قاب سرخ صبح روز دوشنبه، 4 خرداد ماه 94 با حضور سردار محسن انصاری، قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار خضرایی، مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و محمد اسفندیاری، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد در گالری فکه باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
قائم مقام بنیاد در افتتاحیه این نمایشگاه از سردار خضرایی به  دلیل اینکه گالری فکه، دومین گالری از نظر سطح زیربنا در تهران را در اختیار برگزاری نمایشگاه عکس قاب سرخ قرار داده است، تشکر کرد و گفت: ما اعتقاد داریم گلزارهای شهدا یک پایگاه فرهنگی هستند و نباید فقط به عنوان مزار به آنها نگاه شود.
وی اظهار داشت: امام عزیزمان فرمودند «شهدا امامزادگان عشقند و مزار آنها زیارتگاه اهل یقین است» و این زیارتگاه هایی که مردم ما به آنها مراجعه می کنند، نماد استقامت، پایداری، ایثار  و شهادت هستند. گلزارهای شهدا باید برای طول تاریخ و نسل های آینده نگهداری، نگهبانی و ساماندهی شوند تا نسل های بعدی با قهرمانان ملی این کشور که با روحیه اعتقادی و ایثار و شهادت و با فرمان امام راحل رفتند و پای انقلاب ایستادند، آشنا شوند.
قائم مقام بنیاد ادامه داد: عکس های این نمایشگاه عمدتا انسان محور بودند و حس، اعتقادات و حرکات پدران، مادران و فرزندان بر مزار شهدا در آنها دیده می شد. هر یک از این افراد با اعتقاد خود به گلزار شهدا که محل دیدار و تجمعی برای آنها است، آمده اند.
وی با اشاره به رسم شیعیان برای تجمع در مسجد و زیارتگاه ها هنگام  تحویل سال نو، گفت: گلزارهای شهدا نیز به زیارتگاه تبدیل شده اند و در عکس های این نمایشگاه نیز دیدیم که برخی هنگام تحویل سال سبزه بر مزار شهدا گذاشته اند و یا در مراسم احیاء در کنار مزار شهید، قرآن بر سر گرفته اند.
سردار انصاری تاکید کرد: گلزار شهدای تهران که 30 هزار شهید در آن آرمیده، پایگاه بزرگی است که نمونه آن در هیچ کجای جهان دیده نمی شود. در نظر است با همکاری سازمان هایی نظیر شهرداری تهران، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر نهادها این مکان را به یک پایگاه بزرگ فرهنگی تبدیل کند.
 قائم مقام بنیاد با تاکید بر اینکه تبدیل گلزارها به پایگاه های فرهنگی در حد و شأن شهدای ما است، اظهار داشت: بر اساس آیه قران مجید که می فرماید « وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، شهدا در نزد پروردگار روزی می گیرند.
وی خاطرنشان کرد: عکس، به خصوص عکس های جنگ که اسناد تاریخی هستند به مردم کمک می کنند تا به عمق واقعیات پی ببرند و از این طریق، مفهومی که از راه نوشتار بیان نمی شود، از طریق هنر انتقال داده می شود. تمام این عکس ها مفاهیم بلندی دارند و عکاسان ما که به این کار عشق دارند، در سخت ترین شرایط با عشق و علاقه به عکاسی از گلزارهای شهدا پرداخته اند.
سردار انصاری با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره عکاسی قاب سرخ، اسفند ماه 93 منتشر شد، افزود: در طول مدت دریافت آثار برای جشنواره، 3 هزار عکس واصل شد که حدود 200 عکس از این تعداد به دلیل داشتن مفاهیم بلند، توسط هیات داوران متخصص و با تجربه، برای چاپ در یک کتاب انتخاب شده است.
قائم مقام بنیاد ادامه داد: عکاسان 11 عکس منتخب در این نمایشگاه و تعدادی از عکاسانی جنایات سعودی ها در کشور مسلمان، مظلوم و مستضعف یمن که قابل انتقال از طریق نوشته نبود، عکاسی کرده اند نیز هفته آینده با حضور حجت الاسلام و المسلمین شهیدی، نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
وی با ابراز امیدواری از افزایش جاذبه های گلزارهای شهدا به عنوان مکان هایی که راست قامتان کشورمان در آنجا آرمیده اند، افزود: گلزارها تابلوی ایثار، شهادت و رزمندگی هر شهر هستند و هدف ما نیز آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا بر اساس تاکید مقام معظم رهبری است که فرموده اند« زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا باعث تداوم انقلاب می شود».
سردار انصاری ادامه داد: ایثار، حماسه و فداکاری شهدا باید به نسل های آینده منتقل شده و گلزارهای شهدا نیز به عنوان واقعیتی از یک واقعیت بزرگ که باید در متن زندگی انسان ها وارد شود، چون این گلزارها پایگاه های ایثار و شهادت هستند.
لازم به ذکر است نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی عکس قاب سرخ از ساعت 9 صبح تا 18 عصر 10 خرداد ماه 94 در گالری فکه در باغ موزه دفاع مقدس برپا است.
انتهای پیام/
 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi