شناسه خبر : 81156
سه شنبه 19 اسفند 1399 , 10:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت شهادت جانباز فداکار، علیرضا اعظمی

یک ماجرای شورانگیز دیگر از خانواده بزرگ ایثارگران

یک سال آخر، ایشان بسیار اذیت می‌شدند و درد فراوانی داشتند؛ چرا که زخم پای ایشان دوباره سرباز کرده بود. ایشان در طول مدت جانبازی به لحاظ جسمانی زجر زیادی کشیدند...

فاش‌نیوز - متعاقباً خبر شهادت جانباز شهید «علیرضا اعظمی»، که پس از شهادت شهید «ابراهیمعلی معصومی»، خانواده‌ی این شهید بزرگوار را به سرپرستی قبول کرده و به عنوان پدر دوم، سه فرزند این شهید را در زیر چتر حمایتهای عاطفی پدرانه خود قرار داده است، «زهیر معصومی» به پاس قدردانی از "پدر" در گفت‌وگو با خبرنگار فاش نیوز، ضمن اطلاع از شهادت این جانباز شهید و یکی دو روز پس از مراسم تشییع، با آنکه هیچ‌کدام از اعضای خانواده، حال مساعدی برای گفت‌وگو نداشتند اما زهیر به پاس سال‌ها قدردانی از زحمات این شهید والامقام در ابتدای کلامش می‌گوید: ایشان، من، برادر و خواهرم را با محبت زیادی بزرگ کردند به‌طوری‌که پس از شهادت ایشان، لطمات روحی فراوانی به خصوص به مادر و خواهرم فاطمه(فرزند شهید) وارد شده است.

 این فرزند شهید در گفت‌وگوی کوتاه اما خواندنی، با بغض‌های فروخورده مکرر خود و تنها به پاس قدرشناسی و تنها ادای دینی کوچک در برابر بزرگ‌مردی‌های این شهید والامقام، نکاتی از زوایای پنهان و پیدای این شهید را برایمان به تصویر می‌کشد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

فاش نیوز: برای آشنایی بیشتر خوانندگان با شهید علیرضا اعظمی، این شهید بزرگوار را برایمان معرفی بفرمایید.

- شهید اعظمی در 14 سالگی اولین بار به جبهه می‌رود. ایشان در اواخر جنگ به عنوان آر.پی.جی‌زن جزو نیروهای گردان کمیل و حمزه(ع) در لشکر 27 محمد رسول‌ الله(ص) بود که در همان 14 سالگی، قبل از عملیات مرصاد در منطقه‌ی «شاخ شمیران» شیمیایی و مجروحیت دوم ایشان در سن 15سالگی از ناحیه ران با تیر سمی قناصه دشمن اتفاق می‌افتد که از سوی سپاه جانباز 95درصد اعلام می‌شوند. درجه‌ی ایشان «سرهنگ تمام» بود که پس از شهادت، درجه‌ی «سرداری» هم به ایشان اعطا شد.

ایشان جانباز بسیار فعالی بودند که با وجود مصدومیت شدید شیمیایی و زخم شدیدی که بر پای‌شان بود، به واحد اطلاعات لشکر محمدرسول الله(ص) منتقل شدند. با سن کمی که داشتند، اثرات مخرب شیمیایی، چنان روی حنجره‌ی ایشان اثر گذاشته بود که نزدیک به 17 سال بود که ایشان اصلاً صدایی نداشتند. خاطرم هست من کلاس دوم - سوم راهنمایی بودم و ایشان یک جوان 24-25 ساله؛ بارها و بارها دیده بودم که با سرفه‌های شدیدی که ایشان داشت، به یک‌باره مقدار زیاد لخته‌های خون بالا می‌آورد.

عارضه‌ی شیمیایی بسیار برایشان دردناک بود، با این وجود که ایشان یکی از نیروهای فعال سپاه بود و در بالاترین رده‌ی سپاه (رده‌ی 5) بازنشسته شده بودند اما نامردی‌های زیادی در سال‌های اخیر در حق این جانباز عزیز شد و تیری هم که به پای ایشان اصابت کرده بود، سمی بود به طوری که عوارض این مجروحیتها، ایشان را بارها و بارها تا پای شهادت پیش برده بود.

فاش نیوز: آشنایی شهید اعظمی با خانواده‌ی شما به چه زمانی بازمی‌گردد؟

- شهید علیرضا اعظمی در سال 1372 در واحد تفحص لشکر 27 محمد رسول الله(ص) فعال بودند و زمانی که اولین گروه از شهدای تفحص شده این لشکر را آوردند، پیکر پدر بنده شهید«ابراهیمعلی معصومی» نیز در همان گروه اجساد شهدای جمعی بود.

 زمان شهادت پدر، من دو سال و اندی بیشتر نداشتم و به لحاظ روحی بسیار عاطفی بودم و دوست داشتم که پدری داشته باشم. در همان کودکی در بحث تشییع پیکرها با شهید اعظمی که ایشان آن زمان یک جوان 19 ساله‌، مجرد، بسیار رعنا و رشید بودند، آشنا شدم. بعد از این آشنایی، با وساطت سردار حاج «مجتبی عسکری»، ایشان با این‌که 13 سال از مادر من کوچک‌تر بودند، آمدند و این کار خداپسندانه را انجام دادند و سرپرستی ما را برعهده گرفتند و ما ایشان را با افتخار به عنوان "پدر" پذیرفتیم.

فاش نیوز: اگر خاطره ای از زندگی ایشان در ذهن دارید، بیان بفرمایید.

- پدرم یک شال مشکی داشت؛ و زمانی که به هییت‌ها می‌رفت، آن را به گردن می‌انداخت. ایشان در سفری که به مشهد داشتند، یک بار خواب یکی از دوستان شهیدش(محمد ذاکری) را می‌بینند که شهید به ایشان گفته بود: «این شال را به پایت ببند خوب می شود.» با این که این زخم پا چندین بار توسط دکتر محقق جراحی شده بود و پوست قسمت‌های دیگر بدن را هم روی آن گذاشته بودند اما موفقیت‌آمیز نبود و زخم کاملاً باز بود و بسته نمی‌شد، اما دقیقاً بعد از این خواب و با توصیه‌ی این شهید، زخم التیام یافت و کاملاً خوب شد.

 

فاش نیوز: شهادت ایشان چگونه اتفاق افتاد؟

- یک سال آخر، ایشان بسیار اذیت می‌شدند و درد فراوانی داشتند؛ چرا که زخم پای ایشان دوباره سرباز کرده بود. ایشان در طول مدت جانبازی به لحاظ جسمانی زجر زیادی کشیدند. به طوری که حدود یک ماه پیش در بیمارستان بستری شدند و بالاخره در پنج‌شنبه شب و در شب لیلةالرغایب بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند.

فاش نیوز: گویا ایشان در قطعه‌ی سرداران شهید خاکسپاری شده‌اند؛ در خصوص این موضوع نیز توضیح دهید.

- بله. قانون این‌طور است که جانباز بالای 70درصد در قطعه‌ی شهدا خاکسپاری می‌شوند. وقتی دوستان ایشان از سپاه تهران و خود ما پیگیر شدیم، گفتند که ایشان با 55 درصد جانبازی بنیاد شهید، در قطعه‌ی صالحین به خاک سپرده خواهند شد.

من به یک‌باره به دلم افتاد که حالا که شهید معصومی در قطعه‌ی 29 و در قطعه‌ی سرداران شهید هستند، ایشان نیز در همان قطعه دفن شوند که با پیگیری‌های ضمنی که با مسئولان گلزار انجام شد، گفتند که بعید می‌دانیم در قطعه‌ی 29 مکان خالی وجود داشته باشد؛ اما شاید باورتان نشود، چند قدم آن‌‌طرف‌تر از مزار پدرم، شهید معصومی، جایی بین دو مزار خالی افتاده بود که شاید سه قدم و نصف جای خالی بود که هیچ جای شماره‌ای هم نداشت. با بررسی و سوال و جواب از مسئولان سازمان بهشت‌زهرا(س) و گلزار شهدا، با تعجب گفتند که اینجا یک مزار خالی است! بدون این‌که خود سازمان بهشت زهرا(س) اطلاعی از این موضوع داشته باشد! گویی این مزار برای این شهید از قبل آماده شده بود و بدون هیچ نامه‌ی اداری و کاغذبازی، شهدا ایشان را در کنار خودشان طلبیده بودند و شهید معصومی این شهید را در کنار خودش جای داده بود.

در این مراسم بسیاری از فرزندان شهدای لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) هم‌چون مهدی همت، فرزند شهید دستواره، فرزند شهید پازوکی و بسیاری از فرزندان شهدا بر سر تشییع این شهید والامقام حاضر شدند و به کمک مهدی همت، ایشان را به خاک سپردیم.

فاش نیوز: از خصوصیات اخلاقی این شهید بزرگوار برایمان بگویید.

- ما درس‌های زیادی از ایشان آموختیم. هر جایی که به وجود ایشان نیاز بود، دریغ نمی‌کردند. از زمان کودکی به خاطر دارم که بدون استثنا، تا همین اواخر، بعد از هر نماز، یک زیارت عاشورا قرائت می‌کردند و ارادت خاصی به شهدا و خانواده‌ی شهدا داشتند. آرزویشان هم شهادت بود و هر بار که به مزار شهدای قطعه‌ی 29 می‌آمدند؛ تمام مزار شهدا را با جان و دل می‌شستند و در آخر هم شهدا ایشان را در کنار خودشان جای دادند.

 

فاش نیوز: ضمن عرض تسلیت مجدد و با سپاس فراوان که در این گفت‌وگو شرکت کردید.

 

|گفت‌وگو از صنوبر محمدی

  

اینستاگرام
درود خدا بر شهیدان راه خدا و به خصوص سهید اعظمی که بار دیگر روح گذشت و ایثارگری را زنده کردند و فرزندان شهید را به فرزندی خود انتخاب کردند. یقینا خداکند نگاه ویژه ای به این شهید داشته که او در در کنار و هم ردیف فرماندهان شهید قرار داده.
خواهر خوبم خانم محمدی اجر شما هم با شهدا که این گفت وگو رو به این زیبایی تحریر کردید. خدا از شما راضی باشه.
صد احسنت به فاش نیوز برای تربیت چنین خبرنگاری.
روحش شاد وبا امام حسین {ع}محشور باد
مرحبا به این جوون رشید. حقا که لایق شهادت بوده. رحمت الهی بر ایشان که چنین رسم مردانگی را به جا آورد.
حظ کردم.
عزت زیاد
سلام
متن زیبا فرزند شهید راخواندم بسیارعالی ودارای انرژی مثبت است مشکلات جانبازان ودرمانی انان سختیهای خاص خودرا دارد ولی صبر وتحمل همسر وفرزندان جانبازان ستودنی است
انشالله که سالم باشید التماس دعا
جانبازهفتاددرصد علی پور مازندران
چقدرر زیبا خانم صنوبر جان ..
منم دوست دارم از حامی ام بنویسم ... برات تعریف کنم . ببین مال من شورانگیز تره
خدا شهید معصومی و اعظمی را رحمت کند
ولی چون سر لجم ، می خوام یه مدتی کل کل بکنم باهاشون ... بعد !
منم یه اعظمی دوست داشتنی و معصوم دارم . یعنی دو تا .. نه سه تا ... اصلا دوست داشتنی های من زیادند ... ولی یکی شون اعظمی تره ... یکیشون هیچ کمکی نکرده .. حتی راست و چپم بهم نمی گه ولی من اونو قد اعظمی احترام می ذارم ..
حالا که علم دوست داشتن آموختم از کل کل کردن باهاشون حالم خوش تر میشه .. فقط خدا کنه من زودتر از آنها شهید بشم .
یکی از اعظمی ها
بهم خندیده
میگه سخت می فهمم چی میگه ... منم خندم می گیره وقتی یاد حرفش می افتم ...


خب عزیز من ،
من همان بی عرضه روسی هستم ... که نمی تونم صریح با درخواستهای شما مخالفت کنم در لفافه حرفم می زنم ...
مثلا چرا باید بنویسم ارادت ... در حالی که من باید فریاد بزنم دوستتان دارم اعظمی های عزیز .. خیلی !
از بی عرضگی ام است نه !
بعدم اگر زود هر چه دارم بریزم رو دایره که همه چی تمام میشه ... می ره پی کارش ...
وقت نمازه ... حتما تو راهاس .. برو اولین مسجد نماز بخون اما همه تون بدونید خدا کمک به گرفتار را ارحج بر نماز کرده ... @_@

روحش شاد پسر عموی عزیزم_سر سفره شهدا مرزوق است#شهید_مظلوم
جانبازان 8سال دفاع مقدس از جمله جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان زیاد در این دنیا اذیت میشوند از جمله فرزندان و همسران انان این درد را من در خانواده بخوبی لمس میکنم فرزند جانباز شیمیایی ارتش هستم اما این شهید عزیزم که سر پرستی فرزندان شهید را قبول کردند خدا رحمتش کند فقط این اتفاقات خوب برای این شهید عزیز باقی مانده که باعث بزرگی ومردانگی شهدا را میرساند بهشت مبارکش باد امین
روحش شاد و یادش گرامی
درودبرخانواده ای جانبازان خانم همسرم خانم طایفه ای پیرعلیلو باقالی بافی سالهاهزینه زندگیمان رامیداددارودرمانم راتاسال۸۰ بنیاد شهید تبریز کمکمان کرد آری ایثاگرواقعی همسران ماموجی هاست شرمنده ام هم اذیت کردم هم فقیر بودم نه کمکی ازخانواده پدری نه دولت دخترم الان دکتری تخصصی شیمی اسراجانم دارد ولی بیکارازروواج نمیکندبخاطرمن و همسرم که ازمن شیمیایی سرایت کرده اسم برونشیت داردکد گی فکرصورتصانحه بودبهیار بودم شیمیایهاراتخلیه میکردم۱۰باربیشترمصدوم شدم میوه شیمیایی شده خوردم خونریزی داخلیش منوذلیل کرده۳۰ماه جبهه ازرازی تبریزازکارافتده کلی روانپزشکی سکته مغزی وچندبارقلبی بدون مدرک پزشکی کمیسیون سال۷۰ بود۲۵درصدباراذیت ماجانبازان همیشه خدا بازن وبچه هامون ایثارگران همسرتان جانبازان هستند دولت باید روز زنان جانبازان درتاریخ کشور ثبت کنددستشان راببوسند که به انهاهستندکه الان هم درصف داروی جانبازان شیمیایی و اعصاب روان خسته مریض ساعتها درگرماوسرما مایستندخدااجرتان دهد من خاک پای همسران جانبازان رامیبوسم
با عرض ادب و احتراما چه با نامه چه با این اداره محترم فاش نیوز
بارها وضعیت جانبازی خودم با شما بزرگوار و همکارانت چه در اسلام آباد چه در کرمانشاه چه در تهران در تماس کتبی و شفاهی بوده ام. سرباز 8 سال دفاع مقدس جنگ بودم در سال 13/1/1362 در جبهه فکه در اثر موج گرفتگی در گردان 141 لشکر 21 پیاده حمزه پرده گوشم را از دست دادم گواهی بهداری گردان 141 داشتم سالها پیگیری تا در سال 1391 سازمان ایثارگران ارتش 14 درصد جانبازی به من داد ارتش مجروحیتم تایید کرد دیوان عدالت تایید کرد و بنیاد شهید هنوز تایید نکرده در حالی که کمیسیون احراز سانحه ماده 120 قانون ارتش و شورای عالی پزشکی 14درصد جانباز ایثارگران ارتش به من داده آقای رییس در ایران ما چند قانون داریم مگر قانونی که با قران تشکیل بنام خدا حق به من داده شد چرا بنیاد شهید زیر دست شما سرپیچی با عدالت برای قشر ما مدارک همزمان بالینی نداریم عمل نمی کند درد می کشیم به آقای رییس جمهور محترم بگو من یا امثال من معاینه کنند آن وقت با دلگرمی حق به من حق دار بدهید سرباز ایثارگردان 141 پیاده تیپ 2 لشکر 21 حمزه شماره پرونده در سازمان ایثارگران ارتش 8090 و کدملی 6419336422 و دیوان عدالت هم رای و حق به من به شماره 609980902601397 رای صادر کرده اگر قانون حق به من داد شما هم حق بدهید درد سر با این وضعیت سرپیچی درست نکنید 28سال است همکاران شما به من ظلم میکنند اسناد و مدارک دارم پذیرش کنید مرا در بنیاد شهید و درمان کنید اگر خدا حق است این همه نا حق کرده ظلم و ستم چرا ارنش 14درصد داد در حالی که 100 درصد مجروح هستم حتی بنیاد شهید هنوز 14درصد مرا پذیرش نکرده در کرمانشاه شما بگویید به کدام قانون باید حق به ما بدهد ما عدالت میخواهیم ظلم و ستم از این بیشتر نمی خواهیم بار بر دوش ما از این بیشتر سنگین تر نکنید.رسیدگی و پذیرش و درمان کنید.غلامرضا نوروزی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi