شناسه خبر : 100455
یکشنبه 07 خرداد 1402 , 16:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شکست سخت صدام از مردم «بلد الصواریخ» ایران در دفاع مقدس

فاش نیوز - موشک‌های بعثی نزدیک به ۲۰۰ بار شهر دزفول را مورد هدف قرار دادند از این رو به این شهر بلدالصواریخ یعنی شهر موشک‌ها می‌گفتند.

 

بلدالصواریخ بعثی‌ها مقاوم‌ترین شهر ایران در دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، چهارم خرداد روز مقاومت مردم دزفول نامگذاری شده است. در هفتمین سال دفاع مقدس به پیشنهاد دولت وقت، روز چهارم خرداد لوح یادبودی به مردم شهر تقدیم و این شهر نمونه مقاومت کشور معرفی شد.

نزدیک به ۲۰۰ بار شهر دزفول موشک باران شد. موشک‌ها نه فقط چند نقطه شهر بلکه بسیاری از نقاط شهر را هدف قرار می‌دادند، خانه و مدرسه، بیمارستان و پایگاه‌های نظامی هیچ کجای شهر در امان نبود. ۲۰ هزار موشک و گلوله و بمب در جای جای شهر به زمین ریخت و جان ۲ هزار و ۶۰۰ انسان معصوم و بی گناه را گرفت که تنها ۲۵۰ تن از انان کودک سه روزه تا ۱۹ ساله بودند. تنها یک موشک با اصابت در بازار شهر دزفول باعث شد ۸۴ زن و مرد بی گناه به شهادت برسند.

دزفول تنها شهری بود که با وجود شدیدترین حملات دشمن هیچ گاه اشغال نشد و مردم شهر را ترک نکردند. دزفولی‌ها با دست‌های خالی، اما با صبر و مقاومت در شهر خود ماندند و هیچ گاه شهر خالی از سکنه نشد. مردان بسیاری از این شهر در خط مقدم جبهه حضور داشتند و زنان و فرزندانشان مثل مردم دیگر شهر‌ها زندگی عادی خود را می‌گذراندند. در میان این موشک باران‌ها زندگی همیشه جریان داشت، مدرسه برقرار بود، عقد و عروسی ختم می‌گرفتند، مردان مانده در شهر به ادارات و محل کار خود می‌رفتند و تنها زمانی که موشک‌ها به شهر نزدیک می‌شد چند ساعتی همه در پناهگاه‌ها پنهان می‌شدند تا موتور خونخوار صد ام از گرفتن جان مردم از کار بیفتد.

تنها در یک مورد خانه حاج مرتضی آریان پور در شبی که اعضای خانواده، نوه و عروس و داماد و فرزندانش برای شرکت در جشن عروسی یکی از اقوام به منزل او آمده بودند مورد اصابت موشک قرار گرفت. موشک در ساعت شش بعداز ظهر به خانه آن‌ها برخورد کرد و خانه به تلی ازخاک و خاکستر تبدیل شد. در این فاجعه ۲۳ نفر از اعضای خانواده در دم شهید شدند.

هر زمانی قرار بود موشکی از عراق شلیک شود، رادیوی این کشور که موج‌ش سوار بر گیرنده‌های شهر‌های مرزی بود لیست شهر‌های هدف را می‌گفت تا ترس و وحشت را بر جان مردم شهر افکند. اولین شهر از این لیست همیشه دزفول بود. «الف_دزفول» انقدر در رادیو تکرار و موشک باران شد که بعثی‌ها دزفول را «بلدالصواریخ» یعنی شهر موشک‌‎ها نامیدند. هشت سال مقاومت مردم دزفول نمونه‌ای از ایمان راسخ مردان و زنانی است که برای حفظ وطن و اعتقاداتشان دست از جان شسته بودند.

امام خمینی نیز از این مقاومت بی نظیر مردم در قدردانی کرده و در روز‌های موشک باران دزفول گفته بودند «شما دزفولی‌ها امتحان دادید و از این امتحان خوب بیرون آمدید. شما دِین خود را به اسلام ادا کردید».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi