شناسه خبر : 104813
دوشنبه 01 آبان 1402 , 09:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

همایش حقوق شهروندی با رویکرد توسعه خدمات قضایی و حقوقی ایثارگران برگزار شد

فاش نیوز - همایش حقوق شهروندی با رویکرد توسعه خدمات قضایی و حقوقی ایثارگران با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد.

همایش حقوق شهروندی با رویکرد توسعه خدمات قضایی و حقوقی ایثارگران برگزار شد

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سعید کهنسال» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران عصر روز گذشته (یکشنبه) در جمع مسئولان حقوقی دستگاه‌های اجرایی در همایش حقوق شهروندی با رویکرد توسعه خدمات قضایی و حقوقی ایثارگران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار داشت: مدافعان حقوق بشر بدانند که امروز به دور از واقعیت عمل می‌کنند و اینکه ددمنشی از روی خباثت و انفعال باشد درست نیست.

کهن‌سال با بیان اینکه اگر دفاع مقدس نبود ما چه حرفی برای گفتن به آیندگان خود داشتیم، بیان کرد: وقتی به گذشته تاریخ برمی‌گردیم به مواردی برمی‌خوریم که بی نظیر است، اما ما امروز چه اقداماتی مثلا برای حفظ محیط زیست انجام داده‌ایم، اما دچار چالش هستیم، شاهد ساخت و ساز بی‌رویه هستیم، در حالی که اگر ظرفیت مردمی در میدان ورود پیدا می‌کرد و براساس سرفصل‌های مدیریتی اقدام شود طی این انسجام بسیاری از حفره‌ها پوشانده خواهد شد.

وی با اشاره به وجود قوانین زیادی در حوزه جامعه ایثارگران، اعلام کرد: یادآوری خاطرات شهید از زبان والدین یا اعضای خانواده آنان تلنگری برای به یاد آوردن وظایف ماست و اگر دعای خیر شهدا را نداشته باشیم هیچ چیز شدنی نبود. در حوزه ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت دادگستری در استان پای کار بوده است که جای تقدیر دارد، متاسفانه حالت غبارآلودی از فضای انسانی در حوزه امور بشر وجود دارد، اسلام دین کاملی است و وظیفه مسلمان در حقوق شهروندی حتی در مقابل غیرمسلمان نیز کاملا انسانی است.

کهنسال با بیان اینکه اگر گفتمان‌سازی و مهندسی فرهنگی در بین تشکل‌های ایثارگری صورت بگیرد خوب است، ادامه داد: رسیدن به هویتی مشترک با نماد فرهنگ ایثار و شهادت هدفی است که ضمن انسجام و هماهنگی با تشکل‌های ایثارگری به آن رسید، ۲۵درصد از برنامه‌های عملیاتی ما باید در حوزه تشکل‌ها اتفاق بی‌افتد از این رو لازم است ردیف اعتباری برایش درنظر بگیریم.

کهنسال یادآور شد: قوانین موجود در حوزه ایثارگری شائبه‌ای را ایجاد کرد، از طرفی پیوستی خوب و مناسب ندارد، متاسفانه ۷۳ درصد از این قوانین قابلیت اجرایی پیدا نکرد و در حال حاضر کار خوبی باعنوان اصلاح قوانین در حوزه ایثارگری در حال انجام است.

این مسئول بیان کرد: ارائه خدمات رفاهی به جانباران و ایثارگران و دسترسی استفاده یکسان برای افراد ناتوان و جانباز باتوجه به بااخلاق بودن این جامعه ضرورت دارد، پس هرچقدر در بحث حقوق شهروندی کار کنیم به افزایش منزلت اجتماعی جامعه ایثارگری کمک کرده‌ایم.

کهنسال افزود: حقوق شهروندی در حوزه‌های مختلف زیست محیطی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مناسب سازی، پارک ها، اماکن ورزشی و ... می‌تواند در تمامی لایه‌ها به عنوان یک شالوده اساسی قابلیت اجرایی داشته باشد، این حقی است که برای همه مردم به ویژه جامعه معزز ایثارگری و افراد کم توان تعریف شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران اظهار کرد: نگاه ما در این همایش این است یک همدلی و انسجام میان مسئولین حقوقی دستگاه‌های اجرایی استان که دارای تخصص و تجربه کافی هستند، اتفاق بافتد و وظائفی که درقبال جامعه معزز ایثارگری در دستگاه‌ها دارند، را اجرا کنند.

این مسئول با اشاره به قانون ۷۴ که بنیاد را موظف می‌کند نه فقط مطالبه گری بلکه پاسخگویی به خدماتی که در قالب قوانین برای این قشر معزز تعیین کرده است، ملزم به اجرا شوند، در این رابطه نیز پس از مشخص شدن مولفه ها، مکاتبات به دستگاه‌ها انجام شده است.

کهنسال گفت: نگاه ما این است کارگروهی را با همین مجموعه تشکیل دهیم و از ظرفیت آنان در حوزه ایثارگری که همان حل مشکل و رضایتمندی است در قالب قانون در دستگاه‌ها عملیاتی کنیم، این همایش بستر مناسبی برای آشنایی و اصلاح قوانین باشد، همچنین نگاه عزت مندانه و تکریم به جامعه معزز ایثارگری، هدف دیگر این همایش است.

در همایش حقوق شهروندی، یزدانی مشاور معاون حقوقی امور مجلس در تدوین طرح‌ها و لوایح، عبدالملکی معاون حقوقی مدیرکل بنیاد مرکز، مجید یل سرپرست اداره حقوقی و معاضدت قضائی بنیاد مازندران و مسئولان حقوقی دستگاه‌های اجرایی مازندران حضور داشتند.

اینستاگرام
سلام آیا کسی میداند تشکل های ایثارگران از بین چه کسانی و چگونه انتخاب شدند؟ علی الظاهر تا آنجا که مطلع هستیم اینگونه تشکل ها بنام ایثارگران برای تشکر و قدردانی از عملکرد بنیاد تشکیل شدند در حالیکه در واقعیت ایثارگران بسیار ناراضی و شاکی هستند.
بنابراین فعالیت تشکل های ایثارگران که معمولا غیر واقعی برای قدردانی از بنیاد تشکیل شدند دارای مزایای خاص هستند اما اکنون در صدد هستند تا حقوق دیگری برایشان ایجاد کنند لذا در نظام اسلامی چنین افرادی بنام ایثارگران غیر واقعی میباشند و باید از ایثارگران شرمگین باشند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi