شناسه خبر : 108681
پنجشنبه 03 اسفند 1402 , 12:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک آرزو بیشتر نداشت: شهادت در بهشت!

جنگنده های بعثی به هواپیمای مسافربری حمله کردند.  یک آرزو بیشتر نداشت: شهادت در بهشت!

فاش نیوز - محمود خدرایی در خرداد ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. محمود دوران دبستان و راهنمایی را در تهران گذراند. پس از اخذ دیپلم، در راستای علاقه وفر به فراگیری علم و دانش، در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی پذیرفته شد، اما تصمیم گرفت وارد دانشکده افسری نیروی هوایی...

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود خدرایی در خرداد ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. محمود دوران دبستان و راهنمایی را در تهران گذراند. پس از اخذ دیپلم، در راستای علاقه وفر به فراگیری علم و دانش، در کنکور سراسری شرکت کرد و در رشته مهندسی پذیرفته شد، اما تصمیم گرفت وارد دانشکده افسری نیروی هوایی شود. وی در ۸ آبان ۱۳۴۵ وارد این دانشکده شد و در مهر ۱۳۴۸ با درجه صدیبی فارغ التحصیل شد.

مدرسه خلبانی و دوره خلبانی در آمریکا.

به گزارش ایسنا، از آنجایی که علاقه زیادی به پرواز داشت تصمیم گرفت وارد دانشکده خلبانی شود. اقدامات مقدماتی را برای ورود به آنجا انجام داد. پس از گذراندن تست ها و امتحانات اولیه وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در ایران برای فراگیری دوره پیشرفته پرواز به آمریکا اعزام شد. محمود پس از فارغ التحصیلی از دانشکده افسری وارد دانشکده خلبانی شده بود، به عنوان افسر ارشد به آمریکا اعزام شد و در پایگاه «ریس» آمریکا، فراگیری فن خلبانی را آغاز کرد.

خزرایی در سال ۱۳۶۲ از سوی فرماندهی نیروی هوایی به عنوان فرمانده پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و این انتخاب به این دلیل بود که وی پیش از خلبانی نیز افسر کنترل جنگنده بود و تسلط خوبی به نیروی هوایی ارتش داشت. دفاع . خزرایی در این پست خدمت مهمی در دفاع داشت.

در اواخر سال ۶۳ به فرماندهی مرکز آموزش هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد و تا زمان شهادت در این سمت بود. در همان زمان تحولات بزرگی در این مرکز ایجاد شد و خدمات ارزنده ای در این مرکز انجام داد و از خود خاطره ای شایسته به یادگار گذاشت. وی با وجود بیش از ۱۸۰۰ یورش و انجام مأموریت های رزمی همواره می گفت: اگر فرماندهی وظیفه من نبود، می خواستم حضور مستقیم تری در جبهه ها داشته باشم.

روایت شهادت

در دو ماه آخر عمرش می گفت من زیاد اینجا نیستم و مشغول کارها بودم. او مرتباً تا پایان روز به مناطق جنگی پرواز می کرد. قرار بر این شده که عده ای از یاران امام برای بازدید از مناطق جنگی به اهواز بروند و خضرایی نیز با این گروه راهی اهواز شود.

خزرایی در اواخر بهمن ۱۳۶۴ با خروج از منزل از همسرش وصیت نامه خواست و تغییرات نهایی را در آن اعمال کرد. این هواپیمای مسافربری به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران به سمت اهواز بلند می شود. همه چیز خوب پیش می رفت که ناگهان اهواز مورد حمله هوایی قرار گرفت و یکی از جنگنده های دشمن بعثی هواپیمای مسافربری حامل آن ها را در آسمان شهر اهواز و تمامی افراد حاضر در هواپیما از جمله سرهنگ محمود خدرایی به همراه آیت الله محلاتی و آیت الله محلاتی را هدف قرار داد. چند تن از نمایندگان شورای انقلاب اسلامی و قضات دیوان عالی کشور به شهادت می رسند.

می گویند کسانی که جنازه او را دیدند دیدند که در یک دستش تسبیحی و در انگشتانش صفحاتی از قرآن با مضمون این آیه شریفه «… پروردگارا گناهان ما را بیامرز». و اسراف ما در امور ما، و عمل ما و حمایت ما از مردم را ثبت کن.» الکافرین (آل عمران/۱۴۷).

شهید خزرایی به آرزوی دیرینه خود رسیده بود. غالباً می گفت: «من دوست ندارم روی زمین بمیرم، دوست دارم آنجا بمیرم و به راستی چه خوب شهید شد و چه زیبا در آن بلندی ها در راز و نیاز با خدایش به آرزویش رسید. خداوند به او قران رحمت کند».

شهید خزرایی یکی از خلبانانی بود که در عملیات معروف حمله به پایگاه «اچ ۳» عراق شرکت کرد.

هواپیمای فوکر F27 دوستی به خلبانی عبدالباقی درویش در عملیات والفجر ۸ عازم جبهه های جنگ در ۲۵ کیلومتری شمال اهواز بود که هواپیمای حامل آنها توسط دو فروند میگ ۲۳ عراقی به همراه ۵۰ سرنشین آن محاصره شد. ، سرهنگ محمود خدرایی، آیت الله فضل الله محلاتی و تنی چند از نمایندگان شورای اسلامی و قضات دیوان عالی کشور به شهادت رسیدند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi