شناسه خبر : 43577
یکشنبه 23 اسفند 1394 , 10:48
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بقالی کوچک پدر یک سردار بزرگ

بقالی کوچکی معتبرتر از بانک
 
 
 پدرم هر بار که کم می‌آورد قطعه‌ای از زمین‌های پدری را می‌فروخت تا بخشی از آن را صرف کارهای خیر و بخشی را برای حسینیه رستم‌آباد هزینه کند. او با خدا معامله می‌کرد.

به گزارش بلاغ، سبک زندگی و کاسبی حاج ناصر بیشتر شبیه قصه‌هاست و به‌عنوان یک الگوی تمام عیار مورد توجه اهالی رستم‌آباد بوده است.

حاج علی‌اصغر نوریان، پسر ارشد حاج ناصر نوریان، پدر سردار شهید حاج عبدالله نوریان درباره درستکاری و پاکدستی پدرش در کاسبی می‌گوید: «لابه‌لای حبوباتی که پدرم به‌صورت فله‌ای از بازار می‌خرید پراز سنگریزه بود. او در اوقات بیکاری سنگریزه‌ها را از حبوبات جدا می‌کرد و جنس خالص تحویل مردم می‌داد. هنگام جنس فروختن هم معمولاً کفه ترازو را به نفع مشتری سنگین می‌کرد. گاهی اوقات که می‌خواستیم کفه ترازوهای قدیمی را مساوی کنیم می‌گفت کفه مشتری را سنگین‌تر کنید. هیچ جنسی را با سود بیش از 10‌درصد عرضه نمی‌کرد و به همین دلیل تمام اجناس را ارزان‌تر از مغازه‌های دیگر می‌فروخت.

پدرم به گرانی ناگهانی کالاها اعتنایی نداشت و تمام اجناسش را بر اساس قیمتی که خریده بود به مردم می‌فروخت. هیچ‌وقت به مشتری که درخواست جنس نسیه می‌کرد جواب رد نمی‌داد. گاهی اوقات وقتی بعضی از مشتریان برای تسویه حساب مراجعه می‌کردند، قیمت اجناس گران شده بود. با این حساب مشتری هم جنس نسیه می‌برد هم چند‌درصد سود می‌کرد. عده‌ای هم اصلاً برای تسویه حساب مراجعه نمی‌کردند اما پدرم اصلاً دنبال دو دو تا چهارتا نبود و به همین دلیل سرمایه اصلی‌اش روز به روز تحلیل رفت.

پدرم هر بار که کم می‌آورد قطعه‌ای از زمین‌های پدری را می‌فروخت تا بخشی از آن را صرف کارهای خیر و بخشی را برای حسینیه رستم‌آباد هزینه کند. او با خدا معامله می‌کرد.»

مغازه کوچک و قدیمی حاج ناصر برای مستمندان محلی به مثابه یک مؤسسه خیریه و خانه امید آنها بود.

پدر سردار شهید نوریان به فرزند شهیدش پیوست
پسر ارشد حاج ناصر ادامه می‌دهد: «‌شب عید و در ماه مبارک رمضان، مردم بخشی از اجناس مورد نیاز مثل گوشت، روغن، برنج، حبوبات و... را به‌صورت امانت به پدرم می‌دادند تا بین نیازمندان تقسیم کند. او به هیچ عنوان اجازه نمی‌داد نیازمندان را شناسایی کنیم و این کار را شخصاً به‌طور کاملاً پنهانی انجام می‌داد تا آبروی مردم حفظ شود. پدرم به شدت امین مردم بود. حتی کارگران قبل از اینکه چند روزی به شهرستان بروند و به خانواده‌شان سر بزنند تمام پول و وسایل شخصی‌شان را نزد پدرم امانت می‌گذاشتند و می‌رفتند. پدرم امانتی‌ها را داخل کیسه بزرگ می‌گذاشت و اسم آن شخص را روی آن می‌نوشت تا هنگام تحویل دادن دچار اشتباه نشود. برای همه ما خیلی عجیب بود که چرا کارگرها پولشان را در بانک نمی‌گذراند. مغازه پدرم برای آنها از بانک هم مطمئن‌تر بود.»

حاج اکبر(ناصر) نوریان پدر بزرگوار سردار شهید حاج عبدالله نوریان فرمانده تخریب و مهندسی رزمی لشکر ده سیدالشهداء (ع) 6 آذرماه 1394 به فرزند شهیدش پیوست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi