شناسه خبر : 54681
چهارشنبه 18 مرداد 1396 , 12:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شرفشاهی: فرهنگ دفاع مقدس از نامدیران ضربه خورده/ عسکری: شهدا را باید در رفتار مسئولان و مردم دید

رونمایی از کتاب «سیاره» زندگینامه شهید جعفر نجاتی

منتقد و روزنامه‌نگار ادبی در آیین رونمایی از کتاب «سیاره» گفت: فرهنگ دفاع مقدس از نامدیران ضربه خورد، زیرا آنها بر این باور بودند که با راه‌اندازی بنگاه‌های نشر می‌توانند این فرهنگ را حفظ کنند.

فاش نیوز- نود و هفتمین «عصرانه ادبی فارس» ویژه رونمایی از کتاب «سیاره» زندگینامه شهید جعفر نجاتی اثر حسین بنی‌احمدی با حضور چهره‌های فرهنگی برگزار شد.

*مظلومیت شهید نجاتی خواننده را یاد شهید بهشتی می‌اندازد

یوسف قوجق نویسنده ادبیات داستانی در این مراسم با تأکید بر اینکه این کتاب را از الف تا ی خوانده است، گفت: فارغ از اینکه این اثر زندگینامه یک شهید است و اثری داستانی محسوب می‌شود، اما همین‌که چاپ شده بسیار کار ارزشمندی است، زیرا مخاطب با چاپ این کتاب با یک شهید و زندگی او آشنا شده است.

وی افزود: شهیدی که در این کتاب معرفی شده مظلومیتی دارد که بی‌شک خواننده را یاد شهید بهشتی می‌اندازد که مورد هجوم تهمت افترا قرار گرفت اما از پا نایستد و به فعالیت خود ادامه داد. من وقتی این مظلومیت‌ها را دیدم یاد شهدای اول انقلاب افتادم که پاسخ تهمت‌ها و افتراها را با شهادتشان دادند.

نویسنده رمان «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» در پایان گفت: مطالبی که در این کتاب ذکر شده می‌طلبد که نویسنده یا نمایشنامه‌نویس یا کارگردان آن را تبدیل به یک اثر هنری در قالب‌های دیگر کند. مادر شهید یک مادر فداکار و دلسوخته است و با وجود اینکه فرزندش را با توسل گرفته اما حاضر است او را در راه انقلاب فدا کند.

هادی فردوسی از شعرای آیینی کشور در این مراسم اشعاری را با مضمون «شهید و شهادت» برای حاضران قرائت کرد.

*یکی از پیام‌های این کتاب مظلومیت خانواده شهدا است

محمدرضا اصلانی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه روایت کتاب مربوط به شهید جعفر نجاتی، برادرش حسین و مادرشان است، گفت: ما نویسنده‌ها عادت به خواندن رمان کرده‌ایم و هر زندگینامه داستانی را که می‌خوانیم از این منظر آن را می‌سنجیم.

وی افزود: اوج صمیمیت و باورپذیری را با این کتاب دیدم و احساس کردم زندگی خودم در آن روایت شده است. این کتاب دارای سه تنه متفاوت است، اما نویسنده آن را یکپارچه نوشته است. پیام این کتاب می‌تواند به فراخور مخاطب متفاوت باشد اما یکی از پیام‌هایی که من از آن برداشت کردم مظلومیت خانواده شهدا و جانبازان است.

نویسنده زندگینامه داستانی استاد شهریار گفت: در این کتاب می‌بینیم به نوجوانی که با خلوص نیت به جبهه رفته و یک پایش را از دست داده، کاری می‌سپارند کار او نیست. اگر کسی که هیچ‌گونه اعتقادی نداشته باشد با خواندن این کتاب می‌تواند مادر و دیگر اشخاص را الگوی خود قرار دهد.

اصلانی گفت: این کتاب از فصل اول تا انتها از نظر جذابیت و کوشش روبه بالا حرکت کرده و نویسنده در پایان هر فصل جذابیتی برای ادامه متن ایجاد کرده است. نثر کتاب اگر مورد بازنگری قرار گیرد می‌تواند به جذابیت اثر بیفزاید. دیالوگ‌های این کتاب از رمان‌های منتشرشده قوی‌تر است و این عامل جذب مخاطب نوجوان و جوان به شمار می‌رود. همچنین در این کتاب نثر غیرپاکیزه به چشم نمی‌آید.

*شهدا را باید در رفتار مسئولان و مردم ببینیم

امیر عسکری که از جانبازان دفاع مقدس بود و از همرزمان شهید جعفر نجاتی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی نعمتی بود که به واسطه تغییر در درون ملت به ما داده شد که نتیجه معنوی آن در جنگ شاهد بودیم. این چه تحولی است که این‌چنین تغییر ایجاد کرد که من معتقدم روح خدا در این مردم دمیده شد.

وی افزود: اگر نعمت شهدا را قدر بدانیم، خدا این نعمت را از ما نمی‌گیرد و در صورت قدر ندانستن، نعمت انقلاب اسلامی از ما سلب خواهد شد و این کتاب قدر دانستن نعمت شهداست.

عسکری در پایان سخنانش گفت: نشر مرام شهدا تکلیف است اما باید این شهید را در رفتار مسئولان و مردم ببینیم و این تکلیف امروز ما است و نشر مرام شهدا عمل به تکلیف است. ما باید مصمم باشیم که شهدا را ترویج کنیم و در رفتار خود شهدا را بازتاب دهیم.

*فرهنگ دفاع مقدس از نامدیران ضربه خورده است

کامران شرف‌شاهی نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به حجم تولیدشده آثار دفاع مقدس در طول این سال‌ها گفت: در خصوص 8 سال دفاع مقدس و پیامدهای پس از آن، کار شایسته‌ای صورت نپذیرفته، در حالی‌ که در مورد جنگ خلیج‌فارس که آن هم چند ساعت فرار آمریکایی‌هاست، فیلم‌ها و کتاب‌های بسیاری تولید شده و روی آن بزرگ‌نمایی کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب گفت: نویسنده از زاویه خوبی به موضوع نگریست و از منظر مادر شهید وارد زندگی او شده است، در حالی‌که در بسیاری از آثار هنری نقش مادران آن‌طور که باید مورد اشاره قرار نگرفته است. نویسنده دریچه‌ای گشوده تا ما احساس خانواده شهدا را درک کنیم.

شرف‌شاهی گفت: یکی از نکات باارزش در مورد کتاب این است که با یک اثر خودجوش روبرو هستیم، لطف خودجوش بودن این اثر و غیروابسته بودن آن به نهادهای متولی نباید پوشیده بماند. فرهنگ دفاع مقدس از نامدیران ضربه خورد، زیرا آنها بر این باور بودند که با راه‌اندازی بنگاه‌های نشر می‌توانند این فرهنگ را حفظ کنند، ‌در حالی‌که زمینه انگ و برچسب خوردن نویسندگان این عرصه را هم فراهم کردند. در دوران دفاع مقدس شبه‌روشنفکران پیش‌گویی می‌کردند که با پایان یافتن جنگ این واقعه فراموش خواهد شد، اما دیدیم چنین نشد و ما نیز نباید بگذاریم که این فرهنگ فراموش شود.

*مادر شهید تا آخرین لحظه با شهدایش زندگی کرد!

حسین بنی‌احمدی نویسنده کتاب سیاره در پایان این مراسم گفت: انگیزه نوشتن این کتاب، مادر شهید بود. بیش از 40 مرتبه خدمت مادر شهید رسیدیم و هر بار با روی باز از ما استقبال کرد و در هر نشست خاطره تازه‌ای برای ما گفت. او با فرزندان شهیدش زندگی می‌کرد تا اینکه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

وی افزود: من هر زمان کارم گره خورده، سر مزار جعفر نجاتی رفتم و او مشکلم را برطرف کرد و این مختص جعفر نیست، بلکه همه شهدا این طور هستند.

در پایان این مراسم از کتاب «سیاره» با حضور پدر شهیدان سیفی رونمایی شد.

منبع: فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi