شناسه خبر : 61295
شنبه 31 شهريور 1397 , 16:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پشت پرده توطئه علیه روابط تهران و بغداد

دشمن در برنامه ای سازماندهی شده قصد دشمن افکنی بین دو کشور ایران و عراق را دارد. در تحلیل اینکه منشا اصلی حوادثی که علیه زوار عراقی در مشهد رخ داده است و همچنین شایعاتی در خصوص ارتباطات نامشروع زوار ایرانی که در ایام اربعین به عراق سفر می کنند چیست

فاش نیوز - دشمن در برنامه ای سازماندهی شده قصد دشمن افکنی بین دو کشور ایران و عراق را دارد. در تحلیل اینکه منشا اصلی  حوادثی که علیه زوار عراقی در مشهد رخ داده است و همچنین شایعاتی در خصوص ارتباطات نامشروع زوار ایرانی که در ایام اربعین به عراق سفر می کنند چیست، ابتدا باید به جایگاه و نفوذ ایران در عراق توجه کنیم و اینکه این جایگاه حساسیت چه کشورهایی را برانگیخته است. کشور عراق کشور بسیار مهمی است که در یک منطقه بسیار امنیتی و ژئوپلوتیک قرار گرفته و پنجمین کشور جهان از نظر مخازن نفتی است و حدود 9 درصد نفت جهان در عراق وجود دارد، همین امر اهمیت عراق را در منطقه نشان می دهد.

برنامه ای که آنها پیش بینی کرده بودند این بود که بعد از سقوط صدام، آمریکا به عنوان کشور با نفوذ در عراق مطرح شود، اما دیدیم در عمل این اتفاق نیفتاد و بر عکس این ایران بود که به عنوان کشور بانفوذ در عراق مطرح شد نفوذی که به خاطر اشتراکات فرهنگی و مذهبی ایران و عراق معنوی بود، این مساله با واکنش های جدی مجامع آمریکایی مواجه شد چرا که معتقد بودند بوش عراق را  تقدیم ایران کرد، از سوی دیگر عربستان رقیبانش را ایران و عراق می دانست. عراق در زمان صدام حسین به هیچ عنوان محلی برای بازیگری عربستان نبود. امید عربستان این بود که با سقوط صدام بتواند در عراق بازیگری کند، اما ایران دست برتر را در آنجا پیدا کرد و  به  دلیل جمعیت 70 درصد شیعه عراق ایران توانست صاحب نقش اصلی در این کشور شود، و این چیزی نبود که مطلوب عربستان باشد  بنابراین از آن زمان به بعد نقشه ها در عراق طوری طراحی شد که ایران در عراق درگیر شود و یک نوع چهره بد و مداخله جو از ایران در عراق بتوانند بسازند.   

به همین دلیل عربستان سراغ برنامه های مختلفی مانند درگیری با گروه های شیعه  و  انفجارهای مختلف رفتند. اما ایران واکنش نشان داد و ملت عراق شد و پس از تشکیل داعش و اعزام نیروهای آن به عراق، این ایران بود که به کمک دولت عراق رفت و اگر کمک های ایران نبود، داعش عراق را نیز تسخیر می کرد و هدف عربستان و آمریکا این بود که با درگیر کردن عراق و ایجاد ناامنی در آن، ایران دچار بحران امنیتی شود و خودش مجبور به رها کردن میدان شود و حتی قصد انتقال بحران امنیتی به مرزهای ایران را داشتند. اما هیچکدام از این نقشه ها به نتیجه نرسید. بنابراین سراغ برنامه نرم رفتند  به این معنا که از فاز سخت افزاری که همان درگیری های نظامی و بحث حملات انتحاری بود خارج شدند و وارد مرحله نرم شدند.

این تقابل نرم به این صورت بود که در واقع ادراک دو ملت از یکدیگر را دچار خدشه کنند. بهترین حربه هم زوار عراقی که به ایران می آمدند و زوار ایرانی که به عراق می رفتند، بود. برای این نبرد نرم یک سناریوی خطرناک طراحی شد. سناریویی که در واقع چند پرده داشت.

پرده اول: زوار ایرانی که به عراق می رفتند

پرده دوم: زوار عراقی که به ایران می آمدند

پرده سوم: حوادث بصره

پرده چهارم: بحث انتخاب نخست وزیر در عراق بود.

سناریو به این صورت بود که باید به هر شکل ممکن نفوذ ایران در عراق محدود شود و به نوعی تقابل بین ملت ایران و ملت عراق بوجود بیاید. برای اینکه به این سناریو برسند این 4 پرده را طراحی کردند: در پرده اول ایرانی هایی که به عراق می رفتند مورد هجمه قرار گرفتند و بارها شایعاتی در این خصوص مطرح شد. اصل ماجرا به دوسال قبل بازمی‌گردد. دقیقا دو سال پیش روزنامه «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن که مالکش سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه کنونی عربستان است، مطلبی منتشر کرد که در آن آمده بود زوار ایرانی که برای زیارت اربعین به کربلا می‌روند، زنان عراقی را به عقد خود درمی‌آورند. هدف این بود که غیرت عربی را تحریک کنند تا علیه زوار ایرانی موضع بگیرند. اما دیدند این اتفاق نیفتاد، بنابراین آمدند غیرت ایرانی را تحریک کنند. از این طریق که مهمترین مساله از نگاه ارتجاع عرب در مورد ایران،  بحث عرب و عجم است. غافل از اینکه بحث عرب و عجم 1400 سال پیش از زمان ظهور اسلام به تاریخ سپرده شد. اما این ها هنوز این مساله را بعنوان یک دستاویز می بینند. به خاطر همین در رسانه هایی مثل الشرق الاوسط برخی مباحث تفرقه افکنانه را مطرح کردند. رسانه های وابسته به ارتجاع عرب اعلام کردند زوار عراقی که به مشهد وارد می شدند با دختران ایرانی ازدواج موقت می کنند و فساد اخلاقی به بار می آورند. نگاه آن ها این بود که طرح این مسئله باعث می شود که یک موجی در ایران راه بیفتد. موجی که کشوری مثل عربستان ، آمریکا و در کل کشورهای مرتجعین عرب پشت صحنه آن بودند.

عربستان نزدیک 100شبکه ماهواره ای علیه شیعیان،  با گردش مالی سالیانه 10 میلیارد دلار اداره می کند و علیه شیعیان کار می کند.  بنابراین این یک برنامه از پیش طراحی شده بود که بتواند عرب و عجم را در مقابل هم قرار دهد، که تا حدودی در نقاط اولیه و در مراحل اولیه موفق شدند و متاسفانه برخی رسانه های داخلی هم به این امر دامن زدند. و ابتدا این از رسانه خود ما بود که گزارش را بدون سند منتشر کرد و منشأ خبر نیز به اذعان این رسانه ها افرادی محلی از مشهد، مانند راننده های تاکسی بودند که این اسناد اصلا اسناد قابل اتکایی نیستند.این مسئله را  مطرح کردند و دیدند که این مساله مهم و واقعی نبود. ممکن است از یک میلیون زائری که وارد مشهد می شد، 4 نفر تخلف کنند اما نمی توانیم این را به عنوان یک واقعیت و اصل قرار دهیم. اگر اینگونه باشد ایرانی هایی که وارد ترکیه و تایلند می شوند، آن کشورها هم علیه ایران می توانند اقدام کنند. ممکن است تخلف و فسادهایی هم آنجا صورت بگیرد.

در حالی که آمار رسمی منتشرشده نشان می‌دهد تنها سه درصد از زائران عراقی که به ایران سفر می‌کنند، مجردند. نکته جالب دیگر این است که بلافاصله شبکه‌های خارجی تلویزیون‌های عربی و فارسی‌زبان و شبکه‌های عرب‌زبان آمریکایی مانند الحره که نسخه عربی صدای آمریکاست، به این گزارش پرداختند و روی آن تولید محتوا کردند. دلیل این پوشش خبری، ترس زیادی است که از بهبود روابط ایران و عراق وجود دارد. بخواهیم واقع‌بینانه به این مساله نگاه کنیم، اگر یک شهروند عراقی بخواهد در خارج از کشور خدمات جنسی بگیرد، قطعا به دبی و ترکیه سفر کند، شرایط بسیار بهتری خواهد داشت.

بنابراین اصل موضوع یک توطئه خطرناک بود چرا که اساسا این سناریو طراحی دشمن بود. به همین دلیل این پرده از سناریو را دیدیم مطرح شد و باعث شد که کشور ما چند هفته درگیر آن مساله شود. دشمن هم دقیقاً همین را می خواست، دشمن می خواهد به هر دلیل ممکن ایران را از تمرکز بر مشکلات واقعی اش خارج کند و به دنبال این بود که تمرکز ایران را به مشکلات غیر واقعی و توطئه ها منحرف کند این پرده هم اجرا شد یعنی هم زوار عراقی  و هم زوار ایرانی مورد هدف قرار گرفتند. این توطئه در حالی اجرا شد که دشمن غافل از این مسئله قبود که آنچه باعث شده است ارتباط مردم عراق و ایران مستحکم شود عشق به امام حسین(ع) و عاشورا است که به عنوان نقطه مشترک شیعیان دوکشور مطرح بوده و حب الحسین یجمعنا باعث شکست تمامی توطئه ها خواهد بود. در واقع در سال های پس از سقوط صدام در عراق ارتجاع عرب تلاش خود را برای شکاف در بین مردم ایران و عراق به کار بستند اما هر ساله در ماه محرم و به ویژه اربعین حسینی(ع) تمام رشته های دشمن پنبه شده و عشق به حسین تمامی توطئه ها را  با شکست مواجه می کند.

 هم زمان که این سناریو و پرده در حال اجرا بود، پرده سوم از سناریوی ضد ایرانی اجرا شد: حمله به کنسولگری ایران در بصره. این اوج اقدامات در این راستا بود. با این طرز تفکری که از ایران به وجود آورده بودند و این تقابلی که بین ایران و عراق به ظن خود ایجاد کرده بودند یک سری نیروها به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند و آنجا را آتش زدند و این چنین عنوان کردند که مردم عراق در تقابل با نفوذ ایران  به کنسولگری ما حمله کردند و بعدها مشخص شد عربستان و آمریکا به کمک نیروهای بعثی و بقایای رژیم بعثی زمینه ساز حمله به کنسولگری ایران شدند تا اینگونه وانمود کنند که مردم بصره بودند که به کنسولگری ایران حمله کردند و یک تقابلی بین دو کشور به وجود بیاورند. اما می دانیم که بصره پایگاه اصلی شیعیان است. و نیروهای حشدالشعبی پایگاهشان بصره است.ایران در بصره صاحب نفوذ و پایگاه است و این خیلی غیر طبیعی بود که نیروهای بصره و عراقی به کنسولگری حمله کنند و در واقع می بینیم این یک طراحی بود که دشمن القا کند این دو کشور در مقابل هم قرار گرفتند. قبل از این هم در خصوص بحران برق و گرانی و بحران کمبود آب اتفاقات دیگری افتاد و تظاهراتی کردند و در آنجا هم به ایران حمله کردند تا وانمود کند ایرانی ها برق و آب را به روی عراقی ها بسته اند. در حالی که این اصلا صحت نداشت و ایران خود با مشکل مواجه شده بود و طبیعی بود که این مسئله اتفاق بیفتند. این سه پرده حمله به زوار عرقی، حمله به زوار ایرانی، حمله به کنسولگری ایران در کنار پرده چهارم که پایان سناریو قرار بود باشد طرح ریزی و اجرا شد.

در پرده چهارم قرار بود از تشکیل دولت هماهنگ یا دولت نزدیک به ایران جلوگیری شود. خواستند نیروهای حشدالشعبی که مقام دوم در انتخابات را کسب کردند این ها را برکنار کنند . حیدر العبادی هم تا حدودی در زمین این ها بازی کرد اما دیدیم با پادرمیانی حاج قاسم سلیمانی که اخیراً یک روزنامه عربی این را منتشر کرده بود جریان های مختلف به نتیجه رسیدند و بر سر گزینه های نخست وزیری به توافق رسیدند که ثمره این توافق این بود که رییس پارلمان نیروی نزدیک به  جریان مقاومت شد. و این یک پیروزی بود، چرا که به دنبال این بودند که واگرایی را بین شیعیان گسترش دهند. در نهایت دیدیم که این اتفاق هم نیفتاد.

عربستان و آمریکا و اسرائیل به دنبال این هستند که زمینه های  محدود کردن نفوذ ایران در عراق را مهیا کنند تا ایران را از عراق خارج کنند.اما در واقع نمی دانند که آنچه که ایران را در عراق نگه داشته است، نه قدرت نظامی ایران و نه قدرت اقتصادی ایران بلکه قدرت نرم ایران که متاثر از فرهگ عاشورا است می باشد.  قدرت نفوذ معنوی و مذهبی ایران در عراق است که باعث شده ایران بتواند همواره در آنجا به موفقیت برسد و در کنار عراقی ها باشد. این ها سناریو های زیادی را طراحی کردند و به نتیجه نرسیدند. رسانه های مختلفی همچون الشرق الائسط که روزنامه ای فرا منطقه ای وابسته به عربستان است، ابتدا این قضیه را شروع کرد و در نهایت با موفقیت به پایان نرسید.و می بینیم که هیاهوی اولیه فروکش کرده و قضیه فساد زوار عراقی در مشهد اگر مساله ای جدی و واقعی بود به این سرعت تبش فروکش نمی کرد. و همچنان مسئله اولِ جامعه ما بود. اما اکنون کمتر کسی این مسئله را اساسا به عنوان مسئله می شناسد. گویی انگار هیچگاه مطرح نشده بود و همین نشان دهنده غیر واقعی بودن آن است.در واقع این توطئه یک جنگ روانی علیه ملت ایران و عراق بود و به سرعت تاریخ مصرفش گذشت. این توطئه ها تاریخ مصرف برای اهداف مقطعی دارند. و به اهدافشان هم نرسیدند.

مسئولین ما در مشهد به عنوان مهمترین پایگاه زوار عراقی در ایران ، باید با برنامه های فرهنگی زمینه را برای آشنا شدن زوار عراقی و ایران با یکدیگر فراهم کنند.زمینه های کارهای فرهنگی در میان زوار عراقی باید افزایش یابد  تا  بتوانند از ظرفیت زوار عراقی نهایت استفاده را کنند،ب بعد از قضیه بحران اقتصادی در ایران که اخیرا شروع شده، این زوار عراقی می توانند کمک بسیار زیادی در زمینه های فرهنگی و سیاسی به ما بکنند. این بستگی به ظرفیت مسئولین در مشهد دارد که می توانند در مشهد قوانینی اجرا کنند که زمینه را برای فساد به حداقل برسانند. و مانع از این شوند که این روابطی که با خون دل خوردن ها  و با دادن شهدای زیاد شکل گرفته شده ، این روابط دچار خدشه شود. و در هر صورت ما باید بگوییم این اولین و آخرین توطئه برای شکاف بین ایران و عراق نخواهد بود. و قطعا توطئه هایی جدیدتر در راه خواهد بود، حتی در برهه ای آمریکا حیدرالعبادی را تحت فشار قرار داد تا از تحریم های آمریکا علیه ایران حمایت کند. حیدر العبادی هم در مقطعی اشتباه کرد اما بعدا عذرخواهی کرد. ولی ما می دانیم که ایران و عراق اساسا نمی توانند با هم دشمن باشند. مرز طولانی مشترک 1458 کیلیومتری که با هم دارند، باعث شده در طول این مرز فرهنگ های مختلف و روابط دوستانه ای شکل بگیرد که حتی روابط اقتصادی با هم داشته باشند. و اگر ما منطقی هم  فکر کنیم، جدای از بحث مذهبی و دینی و فرهنگی، از لحاظ اقتصادی روابط با عراق بسیار مهم است و باید روابط ما مستحکم تر باقی بماند. متاسفانه رسانه هایی که در این مسیر به دنبال این هستند که روابط ایران و عراق را بر هم بزنند واقعا در حق منافع ملی ما خیانت می کنند. در دنیای امروز اصل بر این است که ما  روابط  با کشورها را حفظ کنیم، حتی گسترش بدهیم. نه اینکه رسانه ها در خدمت یک سری توطئه هایی باشند که بخواهند این روابط را دچار بحران کند. این یک خیانت است.  در شرایطی که ما تحریم هستیم باید با کشورهایی که ارتباط داریم روابط را گسترش دهیم، نه اینکه بخواهیم در این مسیرکارشکنی کنیم.

محمدرضا مرادی

کد خبرنگار: 19
اینستاگرام
دوستی با کشورهای همسایه به نفع کل منطقه و صلح جهانی است
مشروط به اینکه دوجانبه باشد
و مردم ایران احساس بازنده بودن از این دوستی نداشته باشند
ایا اینکه بسیاری از عراقی ها در ایران نفوذ کرده اند و در مورد ثروت ایران تصمیمات عجیب می گیرند دروغ است ؟


سلام ، این روزها در هر جای دنیا اگر کسی قصد تجاوز یا ازدواج بدون توافق داشته باشد با واکنشهای سخت مواجه است چرا موضوعی دروغ و موهوم را اینقدر بین ملتهای ایران و عراق بزرگ کردند و هر روز مقاله ای یا موضوعی بشدت تحریک آمیز منتشر میشود؟؟ برای چنین موضوعی که در هر نقطه از دنیا ازدواج و حتی تجاوز تعیین تکلیف قانونی و جزایی شده تبلیغات شومی راه افتاده تا یک جایی باعث اصطکاک و اغتشاش و سودجوییی دشمنان شود.
صدها سال ازدواج بین مرز نشینان یا مردم کشورهای اطراف ایران وجود داشته تا پیوند بین مردم مرز نشین یا کشورهای همسایه موجب تحکیم اتحاد و صلح و دوستی گردد حالا چرا با ازدواجی که با رضایت طرفین و مطابق شرع و عرف انجام میشود اینچنین بلوایی راه انداختند؟ آیا وقت آن نرسیده از ایجاد بلوا و اغتشاش بوسیله تحریک غیرت مردم جلوگیری شود؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi