شناسه خبر : 35281
چهارشنبه 27 خرداد 1394 , 14:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

صدق در معنا

م.ر.ک‌.جانباز- اگر به دنبال وجهی عام بین تعاریف و شقوق مختلف صداقت باشیم، در پس گونه های آن به مفهوم کلی «یکی کردن و یگانه نمودن» می رسیم. به این معنی که تمام توصیه های هم خانواده با صداقت در مفهوم پرهیز از دویی و اقبال به یگانگی با هم مشترک اند.

اما این مفهوم کلی، که در کتب اخلاقی و عرفانی توصیه شده، سه جلوه عمده یافته است که هر جلوه در ماهیت، وجوه و مکانت ارجاع با دیگری تفاوت دارد. این سه وجه عمده «یکی کردن» از قرار ذیل اند:

1. یکی کردن غرض، هدف و نیت انجام فعل؛

2. یکی کردن ظاهر و باطن، درون و بیرون، دل و جسم در انجام فعل؛

3. یکی کردن آن چه هست با آن چه که باید باشد.

وجه اول که در کتب اخلاقی و عرفانی بیشتر تحت عنوان اخلاص و صدق نیت آمده، در پی القای این آموزه است که در انجام هر عمل (خواه عمل فردی باشد یا جمعی) غرض از آن باید مشخص باشد (بحث لزوم نیت کردن برای اعمال) و این غرض مشخص باید انجام دادن آن فعل برای خداوند باشد (بحث نیت خالص).

در راستای عملی کردن معنی اول صدق، عالمان اسلامی به آفت آن نیز توجه داشته اند. بحث هایی چون ریا و سُمعه از جمله این نکات اند.

وجه دوم در کتب اخلاقی بیشتر تحت باب صدق، راستی، راستگویی، راست کرداری، صداقت و... آمده است. مطالب موجود در این ابواب غالبا در پی القای این آموزه است که فرد باید سه ساحت وجودی خود یعنی ساحت گفتار، ساحت پندار و ساحت کردارش را در انجام هر عمل و در تعامل با هر کس یکی سازد. در تفهیم هر چه بهتر این آموزه است که بحث از آفاتی چون کذب، نفاق، سوگند دروغ، وعده خلاف و... مطرح می شود.

وجه سوم مطلبی نیست که در کتب اخلاقی و عرفانی بحثی مستقل بدان اختصاص یافته باشد. بلکه در بیان تمام آموزه های اخلاقی، آن جا که از صدق یک عمل به معنای رسیدن به حد اعلای آن عمل و تحقق آن بدان شکل که باید باشد بحث شده، در اصل، راجع به این عنوان مطلبی آمده است.

مثلاً بحث از صدق توکل و صدق توبه یا صدق نماز و صدق روزه و دیگر بحث های مشابه که اکثرا ذیل عنوان فعل مربوطه آمده اند، از این دست اند. این وجه از صدق نیز در برگیرنده تمام افعال، در هر جهت و در ارتباط با هر کس است.

هر چند هر یک از سه وجه مفهوم صدق جهتی متفاوت از این فعل را در برمی گیرند، اما امکان جمع شدن در یک فعل را دارند و جمع کردن آن ها مؤکدا توصیه شده است. یعنی در انجام یک فعل (چه پنداری باشد چه گفتاری و یا کرداری) توصیه شده که اول غرض از انجام آن یکی شود و بعد ظاهر و باطن آن عمل و ظاهر و باطن فرد در انجام آن عمل یکی گردد و در نهایت آن چه فرد از عمل درک کرده و انجام می دهد، با آن چه که حقیقت آن عمل است و خدا از او می خواهد یکی گردد. به عبارتی این سه وجه مفهوم صدق، درجات آن نیز به حساب می آید.

با دانستن این وجوه مختلف برای مفهوم صدق، مشخص می شود که صداقت تنها راست گفتن یا دروغ گفتن به زبان نیست بلکه دایره مفهومی آن اکثر اعمال و بیشتر ساحات وجودی انسان را شامل می شود...والسلام .

اینستاگرام
زیبا بود م ر.ک عزیز این روزها بخاطر درد زیاد نمیتوانم بنویسم عذر مرا بپذیرید حق یارتان باد
سلام برادرم ج.ش.1. بسیار متأثر شدم خداوند انشااله شفا عنایت فرماید .. . برادرم شما یل گردان عمل وعلم هستید در کار زار جنگ قلم فرماندهی شما بسیار کارساز است ... آن زمان که حقیر زیر تیغ بودم هم شما هم سایت و همه همرزمان عزیزم برایم سنگ تمام گذاشتید ...از شما یان بسیار متشکرم . ابیاتت ونظراتت را بسیار دوست دارم پخته دلنشین ومغز دار است ....در کنارمان بمان !!! حقیر نیز ممکن است چندی دیگر دوباره زیرتیغ بروم ..
عندلیبی دربین ما بود که هنوز هم با بی نشانی نظرکی میدهد متنهای خوب هم می نوشت ولیکن طبیعت وی کنکاش مجادلانه بود ... برادرم ج.ش.1. میدانم درد از متمرکز شدن ذهن می کاهد اما نمی تواند جلو گیری نماید ... عمر و عزت و قلمت پایدار .
لا اله الا الله ..... !!! که کنکاش مجادلانه ؟؟؟؟ با بی نشانی ؟؟
و بدان من بی نشان صاحب نامم ...چه نیازم هست به نشان ؟؟؟
حیف که برداشتهای اشتباه تو راه کمک به مرا مسدود کرده ... خدایا خضرت را نخواستم یه ریزعلی راه باز کن مرحمت فرما ...
آمین . یا الرحمن الراحمین . همه بی نشانها صاحب نامند ... عزت کار نیک در بی نشانیست ... چنانچه کار نیک بر ملا شود .... ریا محسوب گردد ... از ما به اندازه جنبه ما بخواه نیک کردار ...
سلام ... شما به گمنامی می اندیشی و من بیشتر ...
کمی تدبیر ..، کمی پس و پیش کردن اهداف زمینه عاقبت بخیری همه را فراهم می کند ... و کمی جسارت و قدرت ریسک کردن !
به شما اطمینان می دهم اینجا خیلی ها به دنبال آرامش معنوی هستند ولی راه ابراز خواست قلبی خود را نمی دانند ..!
و خدا در جاهایی نیز برای ترویج ارزشهایش ... برای نشان دادن سهل الاجرا بودن احکامش کمی تظاهر را جایز می داند .. فقط باید مواظب بود بعد موفقیت و صاحب نامی در سراشیبی خودخواهی و تکبر سقوط نکنیم .. همین !
خدایا
فقط علی اکبر برایم مانده است ... و زهرا ... ؟
خودت اسباب کمک به مرا فراهم کن به دست بهترین بندگانت که در زمره شهدای زنده جا دارند ..زیرا که برکت وجودشان و اتصال آنها به شهدا منبع خیرات و برکات و گشایش کار می شود ...
خدایا در این راه قرار گرفتم چون تو به دلم انداختی و خودت به من ثابت کن که احساسم اشتباه نبوده یا اشتباه برداشت نکرده ام ... آمین
سلام برادرم ج.ش.1. بسیار متأثر شدم خداوند انشااله شفا عنایت فرماید .. . برادرم شما یل گردان عمل وعلم هستید در کار زار جنگ قلم فرماندهی شما بسیار کارساز است ... آن زمان که حقیر زیر تیغ بودم هم شما هم سایت و همه همرزمان عزیزم برایم سنگ تمام گذاشتید ...از شما یان بسیار متشکرم . ابیاتت ونظراتت را بسیار دوست دارم پخته دلنشین ومغز دار است ....در کنارمان بمان !!! حقیر نیز ممکن است چندی دیگر دوباره زیرتیغ بروم ..
عندلیبی دربین ما بود که هنوز هم با بی نشانی نظرکی میدهد متنهای خوب هم می نوشت ولیکن طبیعت وی کنکاش مجادلانه بود ... برادرم ج.ش.1. میدانم درد از متمرکز شدن ذهن می کاهد اما نمی تواند جلو گیری نماید ... عمر و عزت و قلمت پایدار .
دوست من سلام
اگه زحمتی نیست این جمله از ما به اندازه جنبه ما بخواه را توضیح بده شاید از همین جا راه منو شما از هم جدا شد ... شاید گزینه های دیگه رو برای پیشرفت کار روی میز مذاکره گذاشتم و شایدم متن توافق نامه نهایی امضا شد ..
فقط تو رو خدا واضح بگید ما هم بعضی وقتا با نوشته های شما درگیر می شیم آن وقت کنکاشی می کنیم سرسختانه ولی شما آن را مجادلانه تفسیر می کنید ..
خدا منو بکشه آخه من چه مجادله ای با شما دارم ... !!؟؟ باتشکر
عشق یعنى اشك توبه در قنوت
خواندنش با نام غفار الذنوب
عشق یعنى چشمها هم در ركوع
شرمگین از نام ستار العیوب
عشق یعنى سرسجود و دل سجود
ذكر یارب یارب از عمق وجود
حلول ماه ضیافت ا... ماه عروج اولیا ا... مباركباد/ التماس دعا
خدمت برادر عزیز بی نام سلام . دلم گواه میدهد شما همان ....
به هر حال ماه مبارک رمضان برشما وهمه دلیر مردان سایت فاش مبارک باشد ... امید وارم دراین ماه پر برکت انسانها خویشتن خویش بسازند... ونه اندام خویش ... والسلام .
سلام طاعات و عبادات شما هم قبول ... دعایت در حق انسانها مستجاب باد ...
امید که دعایت از دل پاکت نشات گرفته باشد و کنایه ای در کار نبوده ... خدا شما را در پناه خودش محفوظ بدارد از جمیع بلایای جسمانی و روحانی ...
سلام . یه مطلبی رو خدمتتون در رابطه با همین وجوه مختلف صدق نوشتم که متاسفانه نت ضعیف شد و ارسال نشد ..
دیگه فرصت نوشتن دوباره نیست فقط خلاصه بگم ...
صدق خداپسندانه ====پایداری ... استقامت ... سرسختی ... لجاجت هدفدار ...تا رسیدن به هدف ...
ﺩﻟﻢ ... !!
ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ...
ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺁﺩﻣﯿﺰﺍﺩ
ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﻟﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ " ﺩﺭﯾﺎ " ﻣﯽ ﺯﻧﺪ !!!!
ﻭ ﺑﻪ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺭﻭ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ
ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﺩﻋﺎ ﮐﻨﻨﺪ ... !
ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺗﻪ ﺟﺎﻧﺖ ﻻ ﺑﻪ ﻻﯼ ﺑﻌﻀﯽ ﻫﺎ
ﺑﺎ ﭼﻪ "" ﺯﻭﺭﯼ "" ﺑﺎﻻ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ... !
ﺁﻧﻮﻗﺖ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﻟﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ
" ﺯﻣﺰﻣﻪ ﯼ ﺧﺪﺍﯾﺎ "
ﮔﻔﺘﻦ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻮﺵ ﻣﯿﮑﻨﯽ !!
ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺻﺪﺍﯼ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻋﺮﺵ ﻧﺮﺳﯿﺪ !
ﻻﺍﻗﻞ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﻠﻖ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﺪﺍﯾﺶ ﺁﻧﻘﺪﺭ
ﺭﺳﺎ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﺮﺷﯿﺎﻥ ﻭ ﻓﺮﺷﯿﺎﻥ ﺍﺯ
"" ﺧﺪﺍﯾﺎ ﮔﻔﺘﻨﺶ ""
ﺧﺪﺍﯾﺎ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ !!!
..... ﺍﻟﺘﻤﺎﺱ ﺩﻋﺎﯾﺖ .....
ﻭﻗﺘﯽ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻢ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺩﻋﺎ ﮐﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﻢ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻡ !!!
ﯾﻌﻨﯽ ﺩﯾﮕﺮ ... !
ﮐﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﻡ
ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﺁﯾﺪ ...
سلام ، با تشکر از جانباز محترم امیدواریم متون معنادار جنابعالی نیشتری برای تفهیم اصول اسلامی در تفکر عده ای باشد که بوسیله نقاب دینی و انقلابی در پستهای حساس نظام مقدس نفوذ کردند که بعلت بی لیاقتی بنوعی به مردم و حکومت اسلامی خیانت میکنند.
خدمت برادر عزیزم جناب ناطق عرض ادب واحترام دارم ...
حرف آخر در نوشتار شما آمده است ... متشکرم .
زلال باش !

آب ، گواراست وصدای آب هم آرام بخش است

اما آبی که زلال باشد وگرنه آب گل آلود نه گوارایی

دارد و نه آرامش می بخشد

من وتو هم مثل آبیم ،

اگر صاف وصادق باشیم دیگران در کنار ما به آرامش خیال می رسند و

در کنار ما راحت وآسوده اند وگرنه مایه رنج آنها خواهیم بود .

وچیزی که آدم را زلال وتصفیه میکند تقواست ؛

تقوا یعنی نامردی نکن ! بی انصاف نباش !

حرف کسی را پیش دیگری نبر ! حرف کسی را پیش کسی نزن ! م . ر. ک عزیز ما ارادت داریم
خدمت سرور والا مقام حاج حمزه سلام و عرض ارادت دارم ... از لطف وحسن نظر شما متشکرم .. پیرو فرمایش گوهر بار شما عرض کنم اگر مسئولین روزی یک صفحه از کتاب پر بار نهج البلاغه را بخوانند عدل و انصاف و مردانگی مولایمان را درک وجود خواهند کرد . عمرت بلند سایه ات استوار باشد برادرم .
سلام برادر گلم جناب م.ر.ک
وجوت بی بلا باشد و دلت قرص خوش قلم فقط اینو بدون که عاشق دل نوشته هات هستم و مانند یه ارامبخش دلمو اروم میکنه . موفق و سربلند باشی
سلام خدمت سرورم حاج یوسف ... انشااله درونت هم یوسف روی باشد ... ارادت بی ریای حقیر را پذیرا باشید ... خدمت شما عزیزان درس مکتب عشاق را پس میدهم ... عزتت پایدار
مناجات زیبا....《》》《《》

خدایا از بد کردن آدمهایت شکایت داشتم به درگاهت..
اما شکایتم را پس می گیرم..
من نفهميدم..
فراموش کرده بودم که بدی را خلق کردی، تا هر زمان که دلم گرفت از آدم هایت..
نگاهم به تو باشد..
گاهی فراموش می کنم که وقتی کسی کنار من نیست..
معنایش این نیست که تنهایم..
معنایش این است که همه را کنار زدی، تا خودم باشم و خودت..
با تو تنهایی معنا ندارد..
مانده ام تو را نداشتم، چه می کردم..
زندگی انسان در دنیا،آمیخته با مشکلات عجیبی است که اگر در مقابل آن بایستد وشکیبایی و مقاومت به خرج دهد،به یقین پیروز خواهد شد و اگر ناشکیبایی کند و دربرابر حوادث زانو زند، هیچ گاه به مقصد نخواهد رسید.
منظور از«صبر»همان استقامت در برابر مشکلات و حوادث گوناگون است که نقطه مقابل آن «جزع »،بی تابی، از دست دادن مقاومت و تسلیم شدن در برابر مشکلات است.
علاوه بر زندگی مادی، در زندگی معنوی نیز این مساله وجود دارد.اگر انسان در برابرنفس سرکش و هوا و هوس ها و زرق و برق دنیا و جاذبه های گناه ایستادگی نکند و درطریق «معرفة الله »و اطاعت فرمان او با مشکلات نجنگد،هرگز به جایی نمی رسد.
از این رو،علمای علم اخلاق،صبر را به سه دسته تقسیم می کنند:
1-صبر بر اطاعت،یعنی شکیبایی در برابر مشکلاتی که در راه اطاعت وجود دارد.
2-صبر بر معصیت،یعنی ایستادگی در برابر انگیزه های نیرومند و محرک گناه.
3-صبر بر مصیبت،یعنی پایداری در برابر حوادث تلخ و ناگوار و عدم برخورد انفعالی وترک جزع و فزع.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi