شناسه خبر : 39307
دوشنبه 25 آبان 1394 , 12:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مرهم زخم و مظهر صبر

به گزارش دفاع پرس، یکشنبه شب اجتماع آزادگان سرافراز اردوگاه عنبر به نام "یادباد آن روزگاران یاد باد" در حالی شکل گرفت که چهره‌های سرشناس آن روزهای اسارت همچون "دکتر هادی بیگدلی" و "معصومه آباد" نویسنده کتاب "من زنده‌ام" در آن حضور داشتند.

در ابتدا پزشک حاذق گردان عنبر به بیان نکاتی پیرامون استفاده حداکثری از لحظات عمر و ارزش‌های معنوی آن پرداخت.

بیگدلی با دعوت جمع حاضر به تفکر در فلسفه آفرینش انسان و به تبع آن تولد دوباره اسرای اردوگاه عنبر که در بدترین شکل ممکن روزگاران سختی را سپری کرده بودند، تصریح کرد: آزادی ما از عنبر چیزی شبیه معجزه بود و رسالت مهمی بر دوش ما نهاده است. امیدوارم بتوانیم سربلند از انجام این امتحان الهی برآمده و رستگار شویم.

خطیب اصلی این گردهمآیی و آزاده روحانی گردان عنبر، حجت‌الاسلام والمسلمین "میر سیّد" نیز طی سخنانی با اشاره به آینده‌نگری استاد بیگدلی عنوان کرد: 30 سال پیش دکتر به گفتاردرمانی بیماران و اسرا می‌پرداخت و اشرافی که آن روزها در آینده‌نگری این پزشک بزرگ دیده می‌شد به تازگی همه‌گیر شده و اطبا از آن بهره می‌گیرند.

وی همچنین با اشاره به تقارن این محفل با ایام تاریخی اسارت خاندان سیدالشهدا(ع) به بیان وجه تشابه اسرای «گردان عنبر» (اسرای اردوگاه عنبر) با اسرای دشت نینوا پرداخت و گفت: هدف هر دو دسته "اسلام" بود؛ هم مقصود اسرای ایران و هم مقصود اسرای دشت کربلا زنده نگهداشتن اسلام ناب محمدی بود. هر دو در ارض عراق واقع شدند؛ هم ما و هم اسارت عمه سادات و آل الله در خاک عراق به وقوع پیوست. هر دو بعد از اسارت به کربلای امام حسین(ع) وارد شدند. بعد از آزادسازی اسرای عنبر ما را به زیارت امام حسین(ع) در کربلا فرستادند و بسیار به یاد اسرای عاشورای امام حسین(ع) بودیم، که آنها نیز بعد از اسارت به کربلا بازگشتند. طرف مقابل هر دو گروه باطل بود. هم طرف ما که صدام بوده و هم طرف قافله‌سالار زینب(س) که یزید ملعون بود، باطل بودند.

در ادامه معصومه آباد از دیگر اسرای این اردوگاه ضمن تقدیر از دکتر بیگدلی گفت: ایشان هم تیمارگر روحیه اسرا بود؛ که با قوت قلبی که به ما می داد همواره ادامه زندگی کسالت‌بار آن روزها را برای‌مان آسان‌تر کرده و هم التیام‌بخش زخم‌ها بود. هیچ‌کس فراموش نمی‌کند روز و شب هایی را که دکتر بیگدلی با امکانات بسیار اندک آن روز به جراحی و عمل‌های سخت دست می‌زد و جان بسیاری را در همان برهه نجات داد.

علی بخشی‌زاده مدیر شبکه دوم سیما نیز که از دیگر اسرای اردوگاه بود خاطره ای از یکی از جوانان اهل مهران و چگونگی عمل جراحی مشقت‌بار جانباز "حیدر بساوند" توسط دکتر بیگدلی عنوان کرد و گفت: پزشک عراقی او را جواب کرد و ران پای قطع شده‌اش کرم گذاشته بود. هر چه دکتر درخواست می‌کرد که پای او را ببندید و اجازه عمل جراحی در اتاق عمل به من بدهید، سربازان عراقی امتناع می‌کردند. تا اینکه پس از انتقال ناامیدانه او به بند اسرای مجروح، بیگدلی با انبردست و نخ و سوزن خیاطی که آن‌ها را پنهانی از انبار برداشته بود، به طرز معجزه‌آسایی عفونت و کرم‌ها را از بدن نیمه‌جان او برداشت و زخمش را بخیه کرد.

«غلامعلی محمدی» آزاده و جانباز قطع از خاطرات خود چنین می‌گوید: مجروحین توسط پزشکان خودمان مداوا می‌شدند، البته پزشکان برای بیرون آوردن تیر و ترکش از بدن رزمنده مجروح بدون بیهوشی اقدام می‌کردند و بچه‌ها با گذاشتن حوله در دهان مجروح و گرفتن دست و پای او، کمک می‌کردند تا پزشک کار خود را انجام دهد هر چند که رزمنده مجروح در اثر شدت درد، خود به خود بیهوش می‌شد.
 
دکتر هادی بیگدلی پزشکی بود که در این زمینه به رزمندگان مجروح در اسارت کمک می‌کرد. گاهی اوقات مجروحان قطع نخاعی بد حال را به بیمارستان‌های بعثی‌ها می‌بردند به خاطر عدم رسیدگی همانجا شهید می‌شدند و بر نمی‌گشتند و اگر مجروحی دست و پایش در حال قطع شدن بود، بعثی‌ها بدون عمل جراحی آنرا کنده و پرت می‌کردند. ما هم که با ضایعه قطع نخاع درگیر بودیم و امکان حرکت و رفتن به دستشویی را نداشتیم، روی همان تختی که تشک ابری روی آن قرار داشت، قضای حاجت می‌کردیم.
 
حال و هوای گردان عنبر گویی روح و جان تازه ای بخود گرفته بود و با اشاره هر کدام از این آزادگان به خاطرات وقایع اردوگاه، گویا صحنه آن روز برای دیگران بخوبی ملموس بوده و کاملا واضح تجسم می شد که این را می شد از تکان دادن سر و آه افسوسی که بعضا از میان جمع شنیده می شد بخوبی احساس کرد.
 
 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi