شناسه خبر : 101676
یکشنبه 18 تير 1402 , 11:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت باز تعریفی صریح و روشن از ایثارگران در برنامه هفتم

اولین برنامه توسعه در گام دوم انقلاب و رسالت مجلس

عدالت و رفع تبعیض در عرصه خدمت رسانی به ایثارگران و خانواده آنان یکی از الزاماتی است که بیش از گذشته باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد....

فاش نیوز - تدوین اولین برنامه توسعه در گام دوم انقلاب رسالت فراکسیون های ایثارگران،کمیسیون تلفیق و مجلس انقلابی در تصویب مطالبات و رفع مشکلات جامعه ایثارگری را بیش از بیش سنگین تر کرده است.

بر این اساس تحلیلی کوتاه و  پیشنهادات اصلاحی برای تعالی جایگاه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه ارائه می شود.

عدالت و رفع تبعیض در عرصه خدمت رسانی به ایثارگران و خانواده آنان یکی از الزاماتی است که بیش از گذشته باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرد، چرا که سالیان متمادی از دوران دفاع مقدس می گذرد، اما واقعیت آن است که علیرغم فراز و فرودهایی که در برنامه های توسعه در موضوع تصویب احکام مرتبط با ایثارگران از نظر کمی وکیفی داشته ایم، هنوز فاصله معناداری بین تریبون ها،سخنرانی ها و میدان عمل در خدمت رسانی به ایثارگران و خانواده آنان وجود دارد.

از این رو هرگونه حذف یا ایجاد محدودیت در قوانین گذشته می تواند نارضایتی گسترده ای را در میان ایثارگران بدنبال داشته باشد و دستگاه های متولی را از اهداف اصلی خود -که همانا تعظیم، تکریم و رفع مشکلات ایثارگران و خانواده آنان است- دور نماید.

  بررسی میدانی این موضوع حکایت از این امر دارد که عدم رعایت عدالت و تبعیض در تصویب و اجرای برخی قوانین نیز همواره یکی دیگر از گلایه های جامعه هدف ایثارگران بوده و هست. بطور کلی کم توجهی به مقوله  عدالت در موضوعات مختلف تا جایی بوده که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بعنوان یکی از مهمترین اسناد بالا دستی نظام و نقشه راه چله دوم انقلاب به آن اشاره کرده است.

رهبر معظم انقلاب در این مورد می فرمایند «نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آن که این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست می باشد». بنابراین نمایندگان محترم مجلس باید بشدت از بخشی‌نگری در پیشنهاد و تصویب قوانین ایثارگران در برنامه هفتم اجتناب نمایند.

چرا که هر تصمیمی در این زمینه منجر به مخدوش شدن عدالت در خدمت رسانی و ایجاد نارضایتی در بخشی دیگر از جامعه ایثارگری خواهد شد. یادمان باشدحرکت دائم پُرشتاب نظام جمهوری اسلامی ایران به سوی قله های توسعه و پیشرفت و صدور فریاد آزادی‌خواهی، عدالت‌خواهی و دفاع از مظلومان عالم، مدیون پاسداشت و تقویت فرهنگ غنی ایثار و شهادت در جامعه کنونی ماست.

پس نمایندگان محترم باید با نگاهی جامع به مسائل و مشکلات ایثارگران  و فرصت محدود پیش رو با توجه به شرایط سنی این عزیزان، تمام تلاش خود را برای رفع خلأهای گذشته و ارتقاء خدمت‌رسانی به جامعه هدف معطوف کنند.

در پایان با عنایت به تشدید عوارض ناشی از مجروحیت جانبازان و بیماری های زمینه ای ایثارگران معزز و لحاظ میانگین شرایط سنی آنان (رزمندگان، جانبازان، آزادگان و خواهر و برادران شهدای «بیش از شصت سال»، همسران شهدای «بیش از هفتادسال»، والدین شهدای «هشتاد تا نود سال» و فرزندان شهدای «چهل و پنج سال به بالا»، چند توصیه اصلاحی  برای بهبود خدمت‌رسانی به ایثارگران و خانواده معزز آنان و تصویب در احکام برنامه هفتم توسعه به عنوان ریل اصلی قانون گذاری در پنج سال آینده پیشنهاد می شود:
 اول: تنفیذ تمامی احکام ایثارگران در برنامه ششم برای اجرا در برنامه هفتم توسعه.
دوم: تصویب امتیازات تلفیقی با توجه به نوع و عوامل مختلف ایثارگری شامل (مدت حضور در جبهه_درصد جانبازی_مدت اسارت_نسبت با شهید اعم از والدین، همسر، فرزند و خواهر و برادر شهید) برای ایثارگران است.

همچنین در نظر گرفتن امتیازات مناسب برای جانبازان زیر۲۵درصد و رزمندگان زیرشش ماه دارای سابقه حضور در جبهه، در احکام برنامه می تواند موجب ایجاد رضایتمندی بیشتر در میان ایثارگران، خانواده آنان و رعایت نسبی عدالت باشد.
 سوم: تسری امتیازات جانبازان ۲۵درصد به جانبازان زیر «۲۵»درصد و تسری امتیازات جانبازان ۵۰درصد به جانبازان دارای«۲۵» تا «۴۹»درصد ازکارافتادگی، تسری امتیازات جانبازان «۷۰»درصد به جانبازان «۵۰» تا «۶۹»درصد ازکارافتادگی.

چهارم: «موضوع رزمندگان»؛ تسری امتیازات رزمندگان دارای سابقه «۲۴ماه» حضور در جبهه، به رزمندگان دارای «۱۲» تا «۲۳»ماه سابقه حضور در جبهه، تسری امتیازات رزمندگان دارای«۱۲ماه» سابقه حضور در جبهه به رزمندگان دارای «۶» تا «۱۱» ماه سابقه حضور در جبهه، و تسری امتیازات رزمندگان دارای «۶ماه» سابقه حضور در جبهه به رزمندگان زیر شش ماه سابقه حضور در جبهه بسیار لازم و ضروری است.


پنجم: بازتعریفی صریح و روشن از ایثارگران در برنامه هفتم توسعه با توجه به صدر سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران مصوب مقام معظم رهبری در سال «۱۳۸۹» و وارد کردن رزمندگان به عنوان مبنای ایثارگری به دایره شمول تعریف ایثارگران بیش از گذشته ضرورت دارد.

ششم: اصلاح و اجرایی کردن سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان، مصوب سال ۱۳۹۴ هیأت وزیران باید حداکثر تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه اجرایی شود.

|| رضا علامه‌زاده

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi