شناسه خبر : 103007
دوشنبه 30 مرداد 1402 , 18:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

وزیر نیرو:

۷۷۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور در دولت سیزدهم اضافه شد

فاش نیوز - وزیر نیرو گفت: ظرفیت منصوبه تولید نیروگاه‌های کشور اکنون ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که بیش از ۷۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش ایسنا، علی اکبر محرابیان با ‌اشاره به میزان تولید برق، اظهار کرد: این میزان تولید شامل ۵۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های گذشته، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است که در نقاط مختلف کشور نصب هستند.
او با یادآوری سال ۱۴۰۰ که کشور بیش از ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشت، افزود: از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور 1400، خاموشی‌های بسیار جدی داشتیم اما در دو سال اخیر، حدود ۷۷۴۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. ضمن اینکه در این دو سال، دو میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در بخش صنعتی سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶ درصد و ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد به رشد مصرف برق اضافه شده است، ادامه داد: در تابستان سال ۱۴۰۰ به رغم وجود کرونا، پروژه‌های عمرانی کشور رکود داشت و در اثر نبود برق برای صنایع، سیمان کشور ۴۳۳ درصد با رشد قیمت مواجه شد اما در یک مرداد امسال، قیمت این محصول پنج درصد نسبت به شروع فصل گرما کاهش یافت. علاوه‌بر آن موجودی ذخیره کلینکر کارخانجات سیمان نسبت به شروع تابستان تقریبا دو برابر شد. البته برخی از صنایع با محدودیت رو‌به‌رو شدند اما ما تلاش می‌کنیم انرژی مورد نیاز صنایع را با تغییر زمان مصرف انرژی تامین کنیم.
محرابیان درباره اقدامات برای رفع تنش آبی گفت: عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در حال حاضر حدود ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آبرسانی ۳۵۰۰ روستا به طور قطعی تمام شده است. آبرسانی به سایر روستاها با پیشرفت‌های 80-90 درصد در حال انجام است و برخی از روستاها نیز در انتظار آغاز اجرای این طرح هستند. در زمینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی و شرق کشور، عملیات اجرایی طبق برنامه در حال انجام است و پروژه شرق کشور بالغ بر ۱۲ درصد پیشرفت دارد.
وزیر نیرو با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال به 73 هزار و 600 مگاوات رسید، افزود: امیدواریم این پیک مصرفی در روزهای باقی مانده تکرار نشود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi