شناسه خبر : 110143
شنبه 08 ارديبهشت 1403 , 16:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

علی‌اکبر شیرودی تنها نبود؛ ایرانی‌هایی که تسلیم سلسله مراتب نشدند

فاش نیوز - «چجوری وایسم نگاه کنم؟ دارند خاکمو می‌گیرند. زن و بچه مردمو می‌کشند. به ناموسمون تجاوز می‌کنند.» این تکه‌ای از دیالوگ امیرحسین آرمان است که در فیلم سینمایی «آسمان غرب»، نقش شهید حسین ادیبان را بازی می‌کند. دیالوگی که پس از شنیدن فرمان بنی‌صدر که گفت: «عقب‌نشینی کنید؛ زمین می‌دهیم، زمان می‌گیریم.» بین بسیاری از مردم رد و بدل شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وقتی صدام به خاک ایران حمله کرد و بنی‌صدر دستور عقب‌نشینی داد، کم نبودند نظامی‌هایی که با حال زار بار و بندیلشان را جمع کرده و به خانه‌هایشان بر می‌گشتند؛ اما افراد بسیاری در مناطق مختلف جلوی آن‌ها می‌ایستادند و بی‌توجه به فرمان صریح فرمانده کل قوا، مثل میلاد کی‌مرام در نقش امیر خلبان علی‌اکبر شیرودی، در فیلم «آسمان غرب» فریاد می‌زدند: «حالت بده؟ همین حال بدتو بکن تو توپ و راکت، بریز رو کسی که این بلا رو سر مردمت آورد.»
برای مثال سردار شهید ‌محمد ابراهیم همت در بخشی از خاطرات خود نوشته است: «ما پیش بنی‌صدر رفتیم و گفتیم که از طریق نوسود می‌توانیم خیلی خوب روی مواضع عراق کار کنیم. فقط مشکل ما کمبود نیرو است. اما او می‌گفت: «من حتی یک نفر نیرو به منطقه شما نمی‌دهم!»بررسی روایت‌هایی که از دوران دفاع مقدس به ما رسیده نشان می‌دهد این ایستادگی مقابل دستور بنی‌صدر فقط مختص به فرماندهان نبوده و گاهی مردم عادی بودند که نظامی‌ها را متقاعد می‌کردند جلوی بعثی‌ها بایستند. یکی از پاسداران جانباز تعریف می‌کند: «در نخستین روزهای جنگ در مقر سپاه بودیم. گردانی از نیروهای ارتش در گیلان غرب مستقر بود. فرمانده گردان دستور عقب‌نشینی صادر کرد. هر چه اصرار کردیم در شهر بماند قبول نکرد. من ناباورانه عقب‌نشینی نیروها را نگاه می‌کردم.
یک مرتبه دیدم زنی روستایی دوید و جلوی خودروی فرماندهی را در جاده گرفت و گفت: «کجا می‌خواهید بروید؟ مگر نمی‌بینید عراقی‌ها دارند می‌آیند؟ زن و بچه مردم را به امان خدا رها می‌کنید و می‌روید؟»فرمانده گفت: «بنی‌صدر فرمانده کل قوا، دستور عقب‌نشینی داده است و ما تابع دستور هستیم.»آن زن هر چه اصرار کرد، دید فایده‌ای ندارد. یک مرتبه روسری‌اش را از زیر چادر باز کرد، به طرف فرمانده گرفت و گفت: «از طرف من این روسری را بدهید به فرمانده کل.» فرمانده وقتی این حرکت را دید، به غیرت دینی‌اش خیلی برخورد و همان جا دستور داد دوباره نیروها به شهر برگردند!»در بخشی از فیلم آسمان غرب حسین ادیبان خطاب به دوستانش می‌گوید: «ما می‌فهمیم سلسله مراتب یعنی چی؛ ولی تاریخ چی می‌گه؟ تاریخ نمی‌گه اینا سلسله مراتب رعایت نکردن؛ می‌گه غیرت داشتند.»
در همان بخشی فیلم، شهید شیرودی خطاب به یکی دیگر خلبانان هوانیروز که در حال ترک میدان جنگ بود، می‌گوید: «الان از چیزی که بلدی استفاده نکنی، کی می‌خوای استفاده کنی؟» شهید شیرودی زمانی پس از اظهارات بنی‌صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام مهمات، همراه چند نفر دیگر از رزمندگان از دستور سرپیچی کرد و باعث شکست عملیات‌های دشمن در ارتفاعات غرب کشور شد. سپس بنی‌صدر برای اینکه نظر افراد را متوجه خود کند، درجه شیرودی را ترفیع داد، اما شهید شیرودی که با حیله‌های بنی‌صدر آشنا بود، این درجه را نپذیرفت.
امروز سالگرد شهادت علی‌اکبر شیرودی است. شهید شیرودی ۸ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۶۰ برای بازپس‌گیری ارتفاعات بازی‌دراز به سمت سر پل ذهاب می‌رفت که مورد اصافت گلوله تانک دشمن قرار گرفت. او رکورد بیشترین پرواز دنیا را در جنگ ایران و عراق داشت و بیش از هزار مأموریت جنگی انجام داد و در پرونده خود ثبت کرد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi