شناسه خبر : 32658
یکشنبه 17 اسفند 1393 , 13:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تجلیل از دو هنرمند شهید

اختتامیه سومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران با تجلیل از شهیدان بهروز مرادی و یوسف برتینا به‌عنوان هنرمندان شهید، در باغ - موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدنظام‌الدین امامی‌فر - دبیر این دوسالانه - در ابتدای این مراسم با اشاره به این‌که دیوارنگاری ریشه‌دارترین تعامل بصری انسان با محیط بیرونی است، گفت: این هنر، سهم بزرگی در ارتقای سلیقه بصری داشته است. دیوارنگاره‌ها می‌توانند مهم‌ترین جلوه معرفتی شهیدان را به ما نشان دهند. این آثار می‌توانند آیات، روایات اسلامی،‌ اسماع الهی و دلبستگی مردم به امام و رهبر انقلاب را به‌صورت خوشنویسی یا نگاره‌های هنرمندانه با جنبشی عارفانه نشان دهند.

 

او افزود: سازمان زیباسازی شهر تهران در طرح بازخوانی و تحلیل آثار دیوارنگاری با تکیه بر تجربیات گذشته و نگاه به آینده، درصدد است کیفیت آثار دیوارنگاری را به بهترین نحو و با درنظر گرفتن تعامل مناسب محیط و مخاطب و اجرای فرهنگ دینی و بومی در برنامه‌ی خود قرار دهد. در این طرح جدید، فرضیه‌ای به‌عنوان رسیدن به کلیدواژه‌های جدید مطرح شده است.

 

سومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران شامل سه بخش شاهدان شهر، مروری بر آثار از سال 1357 تا کنون و آثار انجام‌شده در دو سال اخیر با موضوع آزاد است. همچنین در بخش پژوهش با 9 محور، مقاله‌ها و رساله‌هایی به دبیرخانه ارسال شده است.

 

امامی‌فر درباره‌ی آثار ارسالی نیز توضیح داد: بیش از 1800 اثر از 650 هنرمند در بخش مسابقه، 42 مقاله و 30 پایان‌نامه به دست ما رسید. همچنین شش کارگاه آموزشی نیز در رابطه با بخش‌های این دوسالانه برگزار شد. از بین این آثار، 170 اثر در بخش مسابقه، 50 اثر در بخش استادان مهمان و 30 اثر در بخش مروری بر آثار، انتخاب و برای نمایشگاه گردآوری شدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی - معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران - نیز با اشاره به این‌که آرامش و افتخار امروز به برکت وجود شهدا و جانبازان است، گفت: نام شهید در آثار این نمایشگاه موج می‌زد و کسی که تشنه حقیقی بود می‌توانست سیراب شود. شهید و هنر هر دو شاهدان خوبی هستند. شهیدی که اسطوره‌اش حمزه سیدالشهدا و حضرت اباعبدالله (ع) است که با نام‌شان می‌توان تشنگی را رفع کرد. آثار این نمایشگاه دردهای روحی انسان را التیام می‌دادند.

 

او ادامه داد: حفظ استواری خانواده شهیدان و زنده نگه داشتن نام شهدا، وظیفه ماست. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، زنده نگه داشتن نام شهدا کمتر از شهادت نیست. این نمایشگاه به نوعی زنده نگه داشتن یاد شهیدان بود.

 

امرودی خطاب به هنرمندان شرکت‌کننده در این دوسالانه اظهار کرد: شما با هنرتان و با گره زدن نام‌تان به شهدا، هنرتان را ماندگار کردید چون شهید همواره ماندگار است. امیدوارم این آثار فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ترویج دهد.

 

جمال کامیاب - مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران - نیز در این مراسم گفت: یکی از مفاهیمی که همه‌ی ما با آن سروکار داریم، اسطوره است، بویژه این‌که در ادبیات تطبیقی به بحث اسطوره و اسطوره‌شناسی توجه زیادی شده است و به این کلمه تعاریف مختلفی داده‌اند. برخی می‌گویند انسان چون نمی‌تواند آنچه را که به کمال او مربوط است در دنیای فیزیکی تحقق ببخشد، به سمت ساخت اسطوره می‌رود همان‌طور که زیبایی 100 درصد وجود ندارد. الهه زیبایی با نام ونوس خلق می‌شود که زیبایی‌اش خدشه‌دار نمی‌شود.

 

او با اشاره به این‌که شهدا اسطوره‌های دوران ما هستند، افزود: اسطوره یک مفهوم فراواقعی است که در ذهن ملت‌ها شکل می‌گیرد. اسطوره‌های جهاد و شهادت و ایثار در دوران ما کسانی بودند که هر آنچه داشتند در طَبَق اخلاص گذاشتند و برگزاری این دوسالانه و نقش زدن چهره‌ی آن‌ها بر دیوارهای شهر کم‌ترین ادای دین ما به این اسطوره‌هاست.

 

سپس احمد وکیلی - هنرمند پیشکسوت نقاش - که قرار است یکی از آثارش به‌عنوان دیوارنگاری روی یکی از دیوارهای شهر اجرا شود، تقدیر شد.

 

وکیلی پس از دریافت تندیس خود گفت: من بیش از 30 سال است که تدریس می‌کنم. هنرمندانی در جامعه، خود را ثابت کرده‌اند که هرگز از شرافت‌شان به‌خاطر ضوابط و روابط نمی‌گذرند و برای‌شان مهم است که اثرشان بدون حرف و تایید کسی برای مردم جاودان بماند. من از روزی که دیواری به آن عظمت در شهر دیدم، یک شب خواب نداشتم تا اثری درخور برای آن ارائه کنم.

 

در بخش دیگر این مراسم، از خانواده مرحوم عبدالمجید حسینی‌راد - پژوهشگر هنر و دانشیار دانشکده هنرهای زیبا - که امسال در سن 55سالگی درگذشت، تقدیر شد.

 

تجلیل از دو شهید عرصه‌ی هنر دیوارنگاری نیز بخش دیگر اختتامیه سومین دوسالانه دیوارنگاری شهری بود. در این بخش، از بهروز مرادی، رزمنده شهید که در دوران جنگ در خرمشهر آثار دیوانگاری متعددی کار کرده بود، تقدیر شد. همچنین کاظم برتینا، برادر شهید یوسف برتینا از رزمندگان مسیحی ساکن آبادان، تندیس اهدایی به نام برادرش را گرفت. شهید برتینا در سن 15سالگی در منطقه بستان به شهادت رسید.

رساله‌ی دانشگاهی دکتر بهنام زنگی به‌عنوان رساله‌ی برتر معرفی شد. در بخش مقاله نیز پدیده عادلوند رتبه‌ی اول، ماه‌منیر شیرازی رتبه‌ی دوم و لیلا اسلامی و عرفان شهیاد به‌صورت مشترک رتبه‌ی سوم را کسب کردند. در بخش مروری بر آثار و شاهدان شهر نیز مرتضی احمدوند رتبه‌ی اول، لیلا دلفان رتبه‌ی دوم و حمید سالاری رتبه‌ی سوم را کسب کردند.

 

در بخش پایان‌نامه، محسن علوی‌نژاد، علی‌اکبر شریفی، ندا حسن‌زاده، حسین خنجری بغدادی، مریم حسینی‌نیا، سمیرا رویان، شهربانو حمزه و فائزه رحمتی تقدیر شدند.

 

همچنین ناصر مقدم، حمید سالاری، محمدعلی شیخ‌الحکمایی، شروین میرشاهزاده، گلناز یکتاییان، فائزه غفاری، مهین غزاییان، انسیه زال‌آقایی، رویا روزبهانی، عطیه یوزباشی، حمید انصاری و لطف‌الله کارگری در بخش مقاله تقدیر شدند.

 

تقدیرشدگان بخش مروری بر آثار نیز به این شرح معرفی شدند: لادن اورنگی، هادی برهانی، مژگان حبیبی، رضا علیخانی، پرویز معزز و اسماعیل معینی‌راد.

 

اسامی تقدیرشدگان بخش شاهدان شهر به این ترتیب اعلام شد: فاطمه آتون، شیما آقایی، نرجس امینی‌زاده، لادن اورنگی، مژگان حبیبی، حمید جمعی و مریم طاهری.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi