شناسه خبر : 66226
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398 , 11:53
اشتراک گذاری در :
عکس روز

روحیه جهادی و انقلابی؛ از ضرورت تا تخریب

روحیه جهادی و انقلابی توأم با غیرت دینی، یکی از محرک‌های اصلی مردم ایران است که موجب وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) شد و کشورمان را از یوغ استبداد نجات داد. در واقع روحیه جهادی و انقلابی را می‌توان عامل موفقیت در یک رویارویی نامتقارن عنوان کرد که این روحیه در کشور ما موجب شد تا انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته، مشکلات، بحران‌ها و توطئه‌های دشمنان را پشت سر بگذارد و امروز «مدیریت‌های جهادی الهام‌گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» که امام بزرگوار به همه ما آموخت، ایران را به عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها رساند» (۱).

در دوران دفاع مقدس، مردم ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج و دیگر نهادها، علی‌رغم وجود تحریم‌های دشمن و حمایت همه‌جانبه شرق و غرب از «صدام»، با روحیه جهادی و انقلابی مقابل ارتش تا دندان مسلح عراق ایستاده و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک این سرزمین به دست دشمن بیافتد؛ لذا به همین دلایل می‌توان دفاع مقدس را مظهر تجلی روحیه جهادی و انقلابی توأم با غیرت دینی دانست.

برخی مردم تحت تأثیر از تبلیغات دشمنان، فکر می‌کنند که مدیریت با روحیه جهادی و انقلابی به معنای بی‌نظمی و بی‌قانونی است؛ در حالی که تجریه هشت سال دفاع مقدس ثابت کرد که این نوع مدیریت را می‌توان در عرصه مدیریت نظامی که مظهر نظم است نیز به‌کار برد و در مصاف با ارتشی که بیش از ۳۷ کشور جهان آن را پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کردند، مقاومت و ایستادگی کرد.

روحیه جهادی و انقلابی، از ضرورت تا تخریب

امروز نیز بعد از گذشت حدود ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی و در حالی که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن گرفته‌ایم، همانند گذشته و حتی بیش از پیش، نیازمند روحیه جهادی و انقلابی در مسئولان و آحاد مختلف جامعه هستیم؛ چراکه امروز دشمن از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فضای مجازی آرایش جنگی گرفته و در مقابل این دشمن، ملت ایران نیز بایستی آرایش مناسب بگیرد (۲)؛ لذا این موضوع جز با روحیه جهادی و انقلابی محقق نمی‌شود؛ چراکه با توجه به آرایش جنگی دشمن خصوصا تحریم‌های اقتصادی، عرصه مقابله با دشمن یک رویارویی نامتقارن است.

روحیه جهادی و انقلابی نه‌تنها در عرصه مقابله با دشمن، بلکه عزت و پیشرفت در همه عرصه‌ها را به ارمغان می‌آورد؛ برای نمونه با مشاهده شعارهایی که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برای هر سال در عرصه‌های مختلف نیاز کشور تعیین می‌کنند، می‌توانیم ضرورت بهره‌گیری از روحیه جهادی و انقلابی در مردم و مسئولان را در آن مشاهده کنیم.

روحیه جهادی و انقلابی را همچنین می‌توان در یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان در بحران‌هایی نظیر سیل و زلزله نیز مشاهده کرد؛ روحیه‌ای که باعث می‌شود تا هرکس با هر توان و تخصصی که دارد، برای یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان بدون هیچ چشم‌داشتی در قالب گروه‌های جهادی به میدان بیاید.

روحیه جهادی و انقلابی، از ضرورت تا تخریب

هجمه‌هایی که علیه روحیه جهادی و انقلابی توسط دشمنان داخلی و خارجی مطرح می‌شود، امروز بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به اوج خود رسیده است که در میان این هجمه‌ها، نقش اصلی را جریان لیبرال و غرب‌گرا ایفا می‌کند؛ لذا در سال‌های اخیر شاهد این موضوع هستیم که پروپاگاندای تخریب مذهبی‌ها و انقلابی‌ها با چاشنی لقب‌های «تندرو» و «افراطی‌» توسط رسانه‌های داخلی غرب‌گرا شدت یافته است و همچنان ادامه دارد.

در راستای تخریب مذهبی‌ها و انقلابی‌ها، احترام‌ها و حرمت‌ها شکسته شد و از مداحان اهل‌بیت (ع) که سال‌ها نفس گرم‌شان دل عزاداران را می‌لرزاند گرفته تا روحانیون، علما، ائمه‌جمعه، بسیجی‌ها، گروه‌های جهادی و به‌طور کلی هر فرد یا سازمانی که تفکر انقلابی دارند؛ همه مورد هجمه و تخریب قرار گرفتند.

تخریب مذهبی‌ها و انقلابی‌ها تا جایی ادامه یافت که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در واکنش به این موضوع فرمودند: «این خطاست که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است؛ یا وقتی می‌خواهیم اشاره کنیم به انقلابی‌ها و انقلابیون، تعبیر افراطی را به کار ببریم؛ نه، این خطاست. انقلابی‌گری به معنای افراطی بودن نیست. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آن‌ها تقسیم می‌کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را می‌گویند تندرو، غیر انقلابی را می‌گویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آن‌ها این‌ها را در رادیوهای‌شان، در تبلیغات‌شان، در اظهارات‌شان تکرار می‌کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.»

روحیه جهادی و انقلابی، از ضرورت تا تخریب

سرکوب و تخریب روحیه جهادی و انقلابی، می‌تواند موجب زیر سوال رفتن تفکر استکبارستیزی و نیز تقویت نظام سرمایه‌داری در جامعه اسلامی شود، که هر دو با اهداف انقلاب اسلامی ایران در تضاد است؛ از طرفی، یکی دیگر از پیامدهای سرکوب و تخریب روحیه جهادی و انقلابی را می‌توان ایجاد فضای دو قطبی در جامعه دانست که موجب ایجاد هرج‌ومرج، دو دستگی و اختلاف‌های جدی در جامعه می‌شود و بدبینی میان مردم را به‌دنبال خواهد داشت. همچنین ایجاد فضای یک قطبی در سیستم مدیریتی کشور از دیگر پیامدهای تخریب مذهبی‌ها و انقلابی‌هاست؛ به‌گونه‌ای که سیاست «رقیب‌هراسی» با چاشنی انواع دروغ‌ها و اتهامات در انتخابات‌ها، در راستای همین تخریب‌ها، موجب می‌شود تا یک جریان فکری از صحنه مدیریت کشور حذف شود که در این صورت دیکتاتوری جریان فکری دیگر حاکم خواهد شد.

در پایان باید این نکته مهم را در نظر داشت که امام خمینی (ره) فرموده‌اند: «قدرت‌های بزرگ نشسته‌اند تا با ایادی خودشان در این کشور راه‌هایی درست کنند که خود اهالی این کشور برای آن‌ها جاده را صاف کند. آن‌ها مستقیماً نمی‌آیند سراغ شما، آن‌ها با این راه‌ها، با قلم‌های فاسد، با فکرهای فاسد که در خدمت می‌گیرند، سراغ شما می‌آیند و با شایعه افکنی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها در بین شما، هر کس را به دیگری بدبین می‌خواهند کنند».

۱- مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) - بیانیه گام دوم انقلاب
۲- بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار معلمان و فرهنگیان - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi