شناسه خبر : 101164
سه شنبه 30 خرداد 1402 , 11:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بر اساس آمارهای وزارت راه و شهر‌سازی

یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن نهضت ملی در حال ساخت است‌

فاش نیوز - براساس تازه‌ترین گزارش وزارت راه از نهضت ملی مسکن، هم‌اکنون فرآیند ساخت یک میلیون و 321 هزار و 749 واحد مسکونی با سرعت به پیش می‌رود و بیش از 30 هزار پروژه فقط در بافت‌های فرسوده در حال انجام است.

گزارش وزارت راه و شهر‌سازی از پیشرفت نهضت ملی مسکن نشان می‌دهد تاکنون ‌191 هزار و 945 واحد مسکونی به شیوه واگذاری انفرادی و گروهی زمین به صورت اجاره 99 ساله به متقاضیان انجام شده و 541 هزار و 64 واحد مسکونی نیز در قالب طرح‌های حمایتی مؤثر به صورت انبوه‌‌سازی در حال ساخت است.
علاوه‌بر این، در قالب واحدهای مسکونی نیروهای مسلح 124 هزار و 908 واحد، خودمالکین شهری 95 هزار و 578 واحد و در نهایت خودمالکین روستایی هم 244 هزار و 306 واحد مسکونی قرار است ساخته شود.
طبق برنامه ارائه شده امسال مبنی بر واگذاری زمین، وزارت راه و شهر‌سازی واگذاری انفرادی و گروهی حداقل 400 هزار قطعه زمین در 31 استان کشور را هم مدنظر قرار داده است.
در بخش بافت فرسوده شهری هم‌اکنون 30 هزار و 671 پروژه در قالب 123 هزار و 948 واحد مسکونی در دست ساخت است که از تسهیلات ‌اشتغالزایی و نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شوند.
  بی‌توجهی برخی بانک‌ها به وام مسکن
این گزارش نشان می‌دهد نظام بانکی از ابتدای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن باید نسبت به پرداخت 20 درصد از تسهیلات به ساخت مسکن اقدام می‌کرد. بر این مبنا در سال اول و دوم پس از ابلاغ قانون، مجموعا باید 818 هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه ساخت پرداخت می‌شد اما آمارها بیانگر آن است که حدود 128 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط نظام بانکی پرداخت شده است.
به معنای دیگر یعنی 18 درصد تعهد نظام بانکی در این حوزه عملیاتی شده و 82 درصد از تعهدات مطابق قانون انجام نشده است. به جز بانک‌های مسکن، ملت، تجارت و سپه کلیه بانک‌های دیگر کمتر از 10 درصد از تعهدات خود در ارتباط با تسهیلات ساخت مسکن را عملیاتی کردند.
در همین رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس 23 خردادماه با بیان اینکه ما در بحث تأمین مسکن با عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه تخصیص زمین و منابع مالی مواجه هستیم، گفت: تاکنون بیش از 32 هزار هکتار زمین برای اجرای طرح جهش تولید مسکن واگذار شده اما در حوزه تأمین منابع، بانک‌های خصوصی همکاری ندارند.
به گزارش فارس، احمد دنیامالی افزود: در شرایط فعلی 20 هزار هکتار زمین دیگر نیز برای اجرای طرح جهش تولید مسکن در حال واگذاری است که البته ما برای اجرای کامل این طرح نیازمند 120 هزار هکتار زمین هستیم. 
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در حوزه تأمین منابع بانکی برای تأمین به میزان 147 میلیارد تومان با بانک‌ها قرارداد امضا و یک میلیون و 200 هزار نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که از این میزان منابع مالی 400 هزار مورد معرفی شده تأمین شده است.
وی افزود: رئیس‌جمهور در سال جدید جلسات شورای عالی مسکن را به صورت مرتب برگزار می‌کنند. استانداران نیز برای اجرای طرح جهش تولید مسکن مجدانه تلاش دارند که این مسئله این بارقه امید را ایجاد می‌کند که ما شاهد پیشرفت خوبی در اجرای این طرح باشیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی از بانک‌ها عملکرد بهتری در تأمین منابع طرح جهش تولید مسکن داشته‌اند اما این اقدامات کافی نیست؛ چرا که همه فشارها در تأمین منابع این طرح به دوش بانک مسکن است.
دنیامالی خاطرنشان کرد: متأسفانه بانک‌های خصوصی در اجرای طرح جهش تولید مسکن هیچ عملکردی ندارند و ما پیشنهاد داده‌ایم که وزیر اقتصاد و رئیس ‌بانک مرکزی روش‌هایی را پیگیری کنند که از ظرفیت بانک‌های خصوصی نیز در حوزه جهش تولید مسکن استفاده شود.
  تلاش دولت و مجلس برای کاهش‌ هزینه‌های ساخت مسکن
روز گذشته هم وزیر کشور خبر داد که کاهش‌ هزینه‌های ساخت مسکن در طرح نهضت ملی در سطح دولت و مجلس در حال پیگیری است.
احمد وحیدی در بازدید از روند عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن شهر اردبیل، گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم ساخت هر سال یک میلیون مسکن و نهایتا ۴ میلیون مسکن شهری و روستایی در طی ۴ سال است و دولت به شکل ویژه در حال انجام این طرح در سطح کشور است.
وی افزود: کاهش هزینه‌های ساخت مسکن در طرح نهضت ملی یکی از دغدغه‌های دولت است و وزارت راه و شهر‌سازی متولی اصلی ساخت مسکن و موضوعات مرتبط با مسکن است. در سطح وزارتخانه فوق، برنامه‌هایی جهت کاهش هزینه‌ها همچون در بخش بیمه تدوین شده و باتوجه به شرایط قانونی طرح، باید در مجلس به رای نمایندگان گذاشته شود که این مسئله در حال پیگیری است.
نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم به حساب می‌آید و رئیس‌جمهور در اظهارات متعدد نسبت به تعهد دولت برای اجرای این قانون تأکید کرده است.
  تازه‌ترین تصمیمات تیم اقتصادی دولت برای مسکن
به تازگی نیز رئیس‌جمهور، وزارت راه و شهر‌سازی را مکلف کرد با همکاری شورای پول و اعتبار، راهکارهای قانونی کاهش سود وام‌های بانکی در حوزه مسکن، به ویژه مسکن حمایتی را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
در جلسه ویژه «بررسی راهکارهای تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن» که 17 خرداد به ریاست رئیسی و با حضور اعضای تیم اقتصادی دولت برگزار شد، بعد از گزارش وزیر راه و شهر‌سازی از روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر، اعضا راهکارهای اجرایی تامین مالی این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.
رئیس‌جمهور در این نشست با ‌اشاره به اینکه اجرای نهضت ملی مسکن هم نیاز جامعه، هم الزام قانونی و هم برنامه مهم دولت مردمی است، کمک به تحقق این برنامه را وظیفه همه بخش‌های اقتصادی دانست و بر بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری و توان ساخت مسکن بخش خصوصی، خصوصا شرکت‌های توسعه‌ای و انبوه‌سازان، تاکید کرد.
وی همچنین به بانک‌ها یادآور شد به تکالیف قانونی خویش در اختصاص سهم مسکن از تسهیلات بانکی عمل کنند.
واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط، حمایت از احداث مسکن در بافت‌های فرسوده و خود مالکی، تسریع در تامین اراضی مورد نیاز با الحاق اراضی به محدوده شهرها جهت احداث مسکن هم از دیگر تصمیمات این جلسه بود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi