شناسه خبر : 101260
شنبه 03 تير 1402 , 12:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هوش مصنوعی و بازار بین‌المللی برای سینمای دفاع مقدس

فاش نیوز - استفاده از هوش مصنوعی برای نگارش فیلمنامه‌هایی با موضوع شهیدان دفاع مقدس بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. اگر از هوش مصنوعی بخواهیم فیلمنامه‌ای با محوریت زندگی محمد جهان آرا برای ما بنویسد چه خواهد نوشت؟

 

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده: در طول چهل سال گذشته بیش از دویست عنوان فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس تولید شده است، اما متاسفانه همه این فیلم‌ها با کیفیت نیستند و تعداد فیلم‌های صادراتی سینمای دفاع مقدس از ده عنوان فراتر نمی‌رود.

با ارائه این آمار، حسرت و اندوهی بزرگ با این مضمون در روح و روان انسان می‌نشیند که‌ای کاش بودجه‌ای که صرف ساخت آن ۱۹۰ فیلم غیر صادراتی شد صرف چهل فیلم صادراتی می‌شد تا تعداد فیلم‌های صادراتی دفاع مقدس ما بیش از پنجاه عدد یا بیشتر باشد. فیلم‌هایی مانند لیلی با من است، مهاجر یا موقعیت مهدی.

در طول چند ماه گذشته و با رشد و گسترش همه جانبه هوش مصنوعی و ورود آن به عرصه سینما بسیاری از فیلمنامه نویسان هالیوود دست به اعتصاب زده و نسبت به حضور پر رنگ و بی، چون و چرای هوش مصنوعی در عرصه فیلمنامه نویسی اعتراض کردند. آن‌ها معتقدند هوش مصنوعی کار آن‌ها را دزدیده و عرصه کار و کسب درآمد را برآن‌ها تنگ کرده است.

هوش مصنوعی و بازار بین‌المللی برای سینمای دفاع مقدس

برخی کارشناسان سینما براین عقیده اند که فیلم نامه‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی بسیار دقیق تر، پر بارتر، استاندارد‌تر و مهندسی شده‌تر از آن چیزی است که فیلمنامه نویسان به رشته تحریر در می‌آوردند چرا که هوش مصنوعی در آن واحد به تمامی اطلاعات تاریخ سینما، تکنیک سینما و دیالوگ‌های رد و بدل شده بین شخصیت‌های مهم سینما دسترسی دارد و می‌تواند بهترین انتخاب‌ها را در معرض دید مخاطبان قرار دهد؛ کاری که در توان یک انسان معمولی نیست.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سینما در آینده‌ای بسیار نزدیک تمامی فیلم نامه‌های سینما را هوش مصنوعی خواهد نوشت و نقش فیلم نامه نویسان در سینما فقط ارائه ایده‌های خوب و ویرایش کردن فیلمنامه‌های نهایی خواهد بود.

هوش مصنوعی شاید برای فیلم نامه نویسان پر کار هالیوود یک بلای آسمانی باشد، اما برای سینمای ایران که بزرگترین معضلش از صد سال پیش تا کنون فیلم نامه بوده یک موهبت الهی است که با اتکاء به آن می‌تواند مسیر بین المللی شدن را با سرعتی مضاعف طی کند.

اکثر فیلم‌هایی که طول چهل سال گذشته توانسته اند در عرصه‌های بین المللی بدرخشند از فیلم نامه‌هایی قوی و منسجم برخوردار بوده اند. داشتن فیلمنامه قوی برای یک فیلم صادراتی شرط لازم است.

در تاریخ دفاع مقدس ما شخصیت‌های بزرگی وجود دارند مانند شهید همت، شهید جهان آرا و... که هنوز درباره آن‌ها فیلم تولید نشده و می‌توان با تکیه بر هوش مصنوعی فیلم‌هایی قدرتمند و صادراتی در مورد آن‌ها تولید و این فیلم‌ها را روانه بازار‌های بین المللی کرد.

هوش مصنوعی و بازار بین‌المللی برای سینمای دفاع مقدس

سینمای دفاع مقدس ایران در طول چهل سال گذشته از نظر بازیگری، کارگردانی، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه به رشد و بالندگی بسیار خوبی رسیده، اما مهمترین ضعف آن همچنان فیلم نامه است، ضعفی که نه تنها سینمای دفاع مقدس بلکه گریبان کل سینمای ایران گرفته و موهبت ویژه صادراتی بودن را از آن دریغ کرده است.

استفاده از هوش مصنوعی برای نگارش فیلمنامه‌هایی با موضوع شهیدان دفاع مقدس بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود. اگر از هوش مصنوعی بخواهیم فیلمنامه‌ای با محوریت زندگی محمد جهان آرا برای ما بنویسد چه خواهد نوشت؟ آیا فیلم نامه‌ای که هوش مصنوعی به ما تحویل می‌دهد می‌تواند به تاثیرگذاری گلادیاتور باشد یا نجات سربازرایان یا در جبهه غرب خبری نیست؟ آیا با کمک هوش مصنوعی به آن نقطه از رشد و کمال در سینما خواهیم رسید که رسانه‌های دنیا اعلام کنند فیلم محمد جهان آرا یک میلیارد دلار فروخت؟

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi