شناسه خبر : 102222
چهارشنبه 04 مرداد 1402 , 11:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کاهش نرخ تورم ۱۲ ماهه در همه استان‌ها

رئیس‌کل بانک مرکزی: روند کاهشی تورم ادامه دارد

فاش نیوز - همزمان با انتشار گزارش مرکز آمار درباره کاهش نرخ تورم ماهیانه و نقطه‌ای تیرماه و سیر نزولی این شاخص در همه استان‌های کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی از استمرار روند کاهشی نرخ تورم در ماه جاری خبر داد.

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢، در مقایسه با ماه قبل، سه و دو دهم واحد درصد کاهش یافته
 است. در تیر ماه ١٤٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ٣٩ و چهار دهم درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩ و چهار دهم درصد بیشتر از تیر ماه ١٤٠١، برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، سه و دو دهم واحد درصد کاهش یافته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.
همچنین در این ماه، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر دو درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، یک و دو دهم درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، دو و چهار دهم درصد بوده است. منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد.
علاوه‌بر این در تیر ماه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٧ و نیم درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک واحد درصد کاهش یافته است. منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد.
 نرخ تورم در همه استان‌ها نزولی شد
به گزارش ایرنا، بررسی نرخ تورم سالیانه تیرماه امسال حاکی از این است که این نرخ در همه استان‌ها نزولی شده است. براین اساس، تهران با ۴۳ درصد ارزان‌ترین شهر و یزد با ۵۷ و 9 دهم درصد گران‌ترین شهر بود؛ همچنین استان‌های بوشهر، فارس، گیلان، خوزستان، مازندران، زنجان و سمنان پس از تهران کمترین تورم سالیانه تیرماه ۱۴۰۲ را داشتند.
براساس این گزارش میانگین تغییرات نرخ تورم سالیانه در استان‌های کشور ۱.۲ واحد درصد است. همچنین بیشترین تغییرات نرخ تورم سالیانه مربوط به استان‌های گلستان و ایلام با یک و هشت دهم درصد و کرمان، خراسان شمالی، اردبیل و لرستان با یک و هفت دهم درصد کاهش است.
 استمرار روند کاهشی نرخ تورم
رئیس‌کل بانک مرکزی هم در جلسه دوره‌ای هم‌اندیشی با اقتصاددانان، با ‌اشاره به کاهش نرخ تورم اظهار کرد: از خرداد ماه نرخ تورم روند نزولی به خود گرفت و در ماه جاری نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش نرخ تورم است. ضمنا با محقق شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در کانال ۳۰ درصد، نرخ تورم سالانه نیز کاهش می‌یابد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین با تاکید بر اینکه کنترل نوسانات نرخ ارز توسط بانک مرکزی موجب ثبات و آرامش در بازارهای مختلف شده است گفت: با استمرار سیاست‌های پولی و ارزی کنونی امیدواریم نرخ تورم و ارز به کانال‌های پایین‌تری سوق داده شود.
وی تاکید کرد: با پیگیری سیاست‌های فعلی در سال آینده شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود.
 هدف گذاری نرخ رشد 25 درصد نقدینگی
 فرزین در ادامه به هدف‌گذاری بانک مرکزی برای میزان رشد نقدینگی پرداخت و گفت: برای نقدینگی نیز برنامه‌ریزی نرخ رشد ۲۵ درصد برای امسال شده است. البته باید یادآور شد کاهش یکباره نقدینگی کاری سخت است زیرا اقتصاد ایران بانک محور است و بخش اعظم تامین مالی توسط بانک‌ها انجام می‌گیرد.
وی افزود: در چند ماهه اخیر رشد نقدینگی به نحو موثری کنترل شده است، اگر نرخ رشد نقدینگی را با توجه به شرایط اقتصادی کنترل ‌نماییم ثبات استمرار می‌یابد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi