شناسه خبر : 102293
یکشنبه 08 مرداد 1402 , 13:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شگفتانۀ ایران برای آمریکا در «جنگ نفتکش‌ها»

فاش نیوز - در صورت اصرار آمریکا و متحدانش بر تداوم توقیف شناورهای ایرانی و نفتکش‌های حامل نفت ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی شگفتانه‌ای را برای دشمنان ملت ایران تدارک دیده‌اند که می‌تواند آن‌ها را در اخذ تصمیمات خصمانه، با تردید جدی مواجه کند.

کد خبر: ۶۰۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸ - 30July 2023
 

شگفتانۀ ایران برای آمریکا در «جنگ نفتکش‌ها»گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ طی روز‌های اخیر و به دنبال توقیف دو فروند شناور متخلف بیگانه در محدوده آب‌های سرزمینی کشورمان، ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به‌منظور تأمین امنیت این‌گونه شناورها، حضور نظامی خود را با اعزام ناو و جنگنده‌های بیشتر در منطقه افزایش می‌دهد.

درباره اقدام ایران در توقیف برخی نفتکش‌ها و شناور‌های بیگانه، علاوه بر حمل سوخت قاچاق، تخلف از قوانین بین‌المللی و عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی، این موضوع هم مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به توقیف نفتکش‌های ایرانی و یا نفتکش‌های حامل نفت ایران از سوی آمریکا و برخی کشورها- که به بهانه تحریم نفتی ایران صورت گرفته- نسبت به توقیف شناور‌های مذکور اقدام کرده است.

اقدام ایران در توقیف برخی از این شناور‌ها هرچند که با دخالت نظامی آمریکا مواجه شده، اما در هیچ‌یک از صحنه‌های مواجهه نیروی دریایی دو کشور، آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند مانع از اجرای مأموریت رزمندگان ایرانی شوند و هر بار اراده ایرانیان بر طرف آمریکایی غلبه کرده است که یکی از نمونه‌های آن را پاییز سال ۱۴۰۰ در ماجرای توقیف شناور حامل نفت دزدیده‌شده‌ی ایران، شاهد بودیم.

بر اساس تصاویر و اطلاعیه‌ای که سپاه در این‌خصوص منتشر کرد، نیرو‌های ارتش تروریست آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش مذکور پرداختند، اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه جان برکفان نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند.

در ماجرای توقیف نفتکش متخلف به نام «ادونتیج سوییت» (ADVANTAGE SWEET) هم که از سوی ارتش جمهوری اسلامی صورت گرفت، آمریکایی‌ها پس از دریافت پیام کمک از سوی این نفتکش، خواستار رهاسازی آن شدند، اما درخواست آن‌ها با بی‌اعتنایی تفنگداران نداجا مواجه و شناور متخلف به سواحل ایران هدایت شد.

چالش‌برانگیزترین تقابل دریایی ایران با آمریکا و انگلیس نیز به توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» بازمی‌گردد که طی در عملیات مقابله به مثل نسبت به اقدام خصمانه انگلیس علیه نفتکشی ایرانی صورت گرفت و طی آن شناور اسکورت انگلیسی و ناو و هواپیما‌های آمریکایی که برای جلوگیری از توقیف این نفتکش، اقدام به تحرکات خصمانه کرده بودند، با اخطار شدیداللحن سپاه و تهدید به انهدام آن‌ها، از معرکه دور شدند تا این نفتکش به سواحل ایران هدایت شود.

حال با توجه به سوابق ناکامی‌های متعدد آمریکا در تقابل‌های دریایی صورت گرفته، آمریکایی‌ها باید خودشان به این سوال پاسخ دهند که اعزام ناو و جنگنده‌های بیشتر به منطقه جهت مقابله با اقدامات ایران، تا چه میزان می‌تواند خواسته‌های آن‌ها را تأمین کند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع کشورمان در هفته گذشته مقادیر انبوهی از موشک‌های کروز دریایی «شهید ابومهدی» را به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تحویل داد؛ اقدامی که به اذعان رسانه آمریکایی فاکس‌نیوز، اقدام متقابل ایران در قبال تصمیم آمریکا برای افزایش حضور نظامی این کشور در منطقه است.

موشک ابومهدی، سامانه‌سلاحی است که با برخورداری از برد هزار کیلومتر و توان نقطه‌زنی، قدرت تخریب بالا، و گذر از عوارض جغرافیایی و سامانه‌های پدافندی دشمن، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد.

هوش مصنوعی، رادارگریزی و توان بالای جنگ الکترونیک به همراه قدرت تخریب بالا قابلیت انهدام هرگونه ناو، ناوچه و ناوشکن را برای موشک ابومهدی فراهم کرده است.

در کنار این سلاح جدید و شگفتانۀ کشورمان برای ارتش تروریست آمریکا، نیرو‌های مسلح ایران گزینه‌های متعدد دیگری اعم از انواع قایق‌های تندرو موشک‌انداز و موشک‌های ضد کشتی مانند موشک بالستیک نقطه‌زن «خلیج فارس» را در اختیار دارند تا هرگونه اشتباه محاسباتی دشمنان ملت ایران را قاطعانه پاسخ دهند.

عبور حدود یک‌چهارم انرژی جهان از تنگه هرمز و تسلط ایران بر این تنگه راهبردی به همراه افزایش توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه طی سال‌های گذشته، امکان اجرای راهبرد «تهدید در برابر تهدید» و انجام عملیات مقابله به مثل در قبال توقیف شناور‌های ایرانی و نفتکش‌های حامل نفت کشورمان را بیش از پیش فراهم کرده است؛ لذا اصرار آمریکا و متحدانش بر تداوم «جنگ نفتکش‌ها» می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi