شناسه خبر : 103215
سه شنبه 07 شهريور 1402 , 18:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گاردین: فروپاشی سلطه دلار نزدیک است

فاش نیوز - روزنامه گاردین با‌اشاره به چالشی که ارزهای رقیب دلار برای پول آمریکایی ایجاد کرده‌اند، نوشت: سلطه دلار در جهان چند قطبی، برای همیشه دوام نخواهد داشت. 
به گزارش ایرنا، «لری الیوت» کارشناس اقتصادی گاردین نوشت: «هفته گذشته دو گردهمایی بزرگ بین‌المللی برگزار شد؛ یکی گردهمایی اقتصادی «جکسون هول» درخصوص سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان و دیگری گردهمایی ژوهانسبورگ (اجلاس بریکس) که چالش پیش روی آمریکا از سوی کشورهای نوظهور را نشان می‌داد. جروم پاول؛ رئیس ‌فدرال رزرو هم نقش محوری را در گردهمایی اقتصادی جکسون هول ایفا کرد. سخنان رئیس ‌بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره به وضوح برای آمریکا اهمیت دارد. پیام این گردهمایی این بود که مبارزه با تورم هنوز تمام نشده و ممکن است نرخ بهره حتی بیشتر از گذشته افزایش یابد.»
  چالش بریکس برای دلار
تحلیل‌گر اقتصادی گاردین با‌اشاره به این‌که سلطه مالی آمریکا در سطح بین‌المللی محبوبیت ندارد و یکی از انگیزه‌های ایجاد یورو، رقابت با دلار بود، افزود: در گردهمایی هفته گذشته کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نیز تلاش دیگری شد تا نظم بین‌المللی تحت سلطه دلار به چالش کشیده شود. این امر البته دلایلی دارد. آمریکا و متحدان غربی‌اش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را از زمان تاسیس آنها در سال ۱۹۴۴ تحت کنترل دارند تا جایی که مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول یک اروپایی و رئیس ‌بانک جهانی یک آمریکایی است.
  چالش دلار در راه است
بریکس، اکنون بانک خود را دارد که برخلاف مقررات سختگیرانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیشنهاد وام می‌دهد. رفتارهای خودخواهانه گروه هفت متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و کانادا که در دوران بحران کرونا واکسن‌ها را انبار کردند باعث شد که آنها نتوانند در بین جهان نوظهور دوستانی پیدا کنند.
به نوشته گاردین، تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیک جهان با دعوت از کشورهایی چون ایران، عربستان، امارات، مصر و اتیوپی و آرژانتین به گروه بریکس نمایان شد.
به نوشته تحلیلگر اقتصادی گاردین؛ تصمیم عربستان برای پیوستن به بریکس نیز تهدیدی برای سلطه دلار است. این کشور غنی از نفت به طور سنتی متحد آمریکا در خاورمیانه بوده اما روابط واشنگتن و ریاض به تازگی به شکل قابل توجهی سرد شده است. انتظار می‌رود که سعودی‌ها به طور فزاینده‌ای پرداخت نفت از سایر اعضای بریکس را به ارزهای ملی این کشورها بپذیرند.
جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نسبت به پیامدهای بلندمدت استفاده از تحریم‌های مالی به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفته است این خطر وجود دارد که این امر «به مرور زمان هژمونی دلار را تضعیف کند.»
نگرانی وزیر خزانه‌داری آمریکا بجا و منطقی است. یک ارز ذخیره واحد و قدرتمند به طرز عجیبی با دنیای چندقطبی مواجه است. این اتفاق یک شبه رخ نخواهد افتاد اما آنچه که دلار را به چالش می‌کشد در راه است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi