شناسه خبر : 103330
دوشنبه 13 شهريور 1402 , 12:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رشد ۲۱۶ درصدی ارائه تسهیلات خوداشتغالی به ایثارگران

فاش نیوز - امانی گفت: طی دو سال اخیر بیش از ۲۵ هزار نفر از تسهیلات خوداشتغالی استفاده کرده اند. یعنی این صندوق طی این مدت با رشدی ۲۱۶ درصدی با افزایش معرفی‌ها و تسهیلات رو به رو شده است.

کد خبر: ۶۱۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱ - 03September 2023
 

رشد ۲۱۶ درصدی ارائه تسهیلات خوداشتغالی به ایثارگرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حجت الله امانی» مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگویی به مناسبت هفته دولت، در خصوص چالش‌های موجود، نحوه عملکرد و برنامه‌های آتی این سازمان توضیحاتی را ارائه داد.

امانی در تشریح اقدامات این صندوق در دو سال اخیر اظهار داشت: با ابلاغ شورای اشتغال کشور در سال ۷۸ و درست از زمانی که فعالیت‌های خود اشتغالی و کارآفرینی در بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت، ظرفیتی برای دستگاه‌های حمایتی خصوصا بنیاد با اعتباری در قالب وجوه اداره شده در نظر گرفته شد. برهمین اساس با استناد به مصوبات قانونی خصوصا ماده ۷ قانون مالیات، مقرر شد پس از اینکه تسهیلات در اختیار جامعه هدف و واجدین شرایط قرار می‌گیرد، تمام اعتبار طی یک دوره زمانی بازپرداخت، به حساب خزانه بازگردد.

وی افزود: پس از طرح این موضوع و با پیشنهاد مدیریت وقت سازمان برنامه و بودجه مقرر شد در بنیاد شهید و امور ایثارگران صندوقی با هدف ذخیره منابع اعتباری برای جامعه ایثارگران تشکیل شود. برهمین اساس تا سال ۸۴ این موضوع پیگیری و نهایتا به قانون ۳۲ ماده جامع دولت تبدیل شد. طی این قانون دولت مکلف شد تا نسبت به تبدیل این صندوق اقدامات لازم را انجام دهد. از این رو مقدمات کار فراهم و در سال ۹۲ موضوع اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی مد نظر قرار گرفت.

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بنابراین با تهیه اساسنامه پیشنهادی و مطرح شدن در کمیسیون اجتماعی دولت، نهایتا این صندوق پس از تایید شورای نگهبان کار خود را در سال ۹۵ آغاز نمود و ما توانستیم نخستین جلسه صندوق را اوایل سال ۹۶ برگزار و اعضای هیات مدیره و محل مورد نظر را انتخاب نماییم. همچنین با تصمیم مستقیم رئیس وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران اعتباری با هدف سرمایه در گردش در اختیار صندوق قرار گرفت؛ لذا توانستیم با ظرفیت پیش رو، مصوبات و ابلاغیه‌ها را از ناحیه صندوق بابت استفاده جامعه هدف از تسهیلات خود اشتغالی، مشاغل خانگی و سایر ظرفیت‌های تاثیر گذار در اشتغال مولد پیگیری کنیم.

امانی گفت: طبق آمار‌های رسمی، صندوق اشتغال و کارآفرینی در دو سال انتهایی دولت گذشته حدود ۱۱ هزار نفر و طی دو سال اخیر بیش از ۲۵ هزار نفر از تسهیلات خود اشتغالی استفاده کرده اند. یعنی این صندوق طی این مدت با رشدی ۲۱۶ درصدی با افزایش معرفی‌ها و تسهیلات رو به رو شده است.

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره مهمترین چالش پیش روی فعالیت صندوق اشتغال و کارآفرینی اذعان کرد: بخش عمده فعالیت‌ها به قوانین مصوب شده باز می‌گردد و متاسفانه برخی از این قوانین به شدت دست و پا گیر هستند. باید در بحث اشتغال تمام ظرفیت‌ها در نظر گرفته شود چراکه مهمترین اصل در اشتغال، پیدا کردن انگیزه و رغبت فردی است که متقاضی شغل است.

امانی ادامه داد: همیشه در مشکلات و بحران‌های خاص، جامعه ایثارگری پیشرو و کمک کننده نظام بوده است. اکنون نیز در بخش توسعه اقتصاد و ایجاد و توسعه کارآفرینی نیز ایثارگران همانند گذشته می‌توانند پیشرو عمل کنند. اگر ما در توسعه برنامه‌های زیرساختی، فعالیت‌هایی مسنجم و منظم را احیا نماییم و جامعه هدفمان را در قالب برخی ظرفیت‌های خاص به یکدیگر معرفی کنیم، می‌توان از این ظرفیت در توسعه و اقتصاد کشور استفاده کرد.

وی گفت: فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران علاوه بر بحث استخدام بسیار متنوع و مختلف است. همانگونه که ایثارگران شعار «ما می‌توانیم» را در مقوله فرهنگ ایثار و شهادت به خوبی اثبات کرده اند، در این زمینه نیز پیشرو و موفق ظاهر شده اند. از زمان تاسیس اداره کل اشتغال در سال ۷۲، دولت همواره ظرفیت خاصی را در زمینه منابع اعتباری، اجرای طرح‌های مولد، خود اشتغال و کارآفرین در نظر گرفته است تا بتوان از این ظرفیت به نحو صحیح استفاده شود. جامعه هدف ما در اجرای بسیاری از طرح ها، اثر بخش ظاهر شده است. کما اینکه جامعه ایثارگران در بخش اقتصاد کشور بسیار موثر بودند و توانستند اقدامات بزرگی را انجام دهند.

امانی افزود: ما با توجه به این طرح ها، از سال ۸۴ که بحث آمار و اجرای فرآیند‌های خود اشتغالی را با جدیت دنبال کردیم، توانستیم بیش از سه هزار کارآفرین برتر را انتخاب و آنان را با توجه به نوع محصول تولیدی (تولید الکل، محصولات بهداشتی_آرایشی، تولید قطعات خودرو، کشاورزی، دامپروری، شیلات) در بحث ظرفیت سازی‌ها در سطح استانی و کشوری به کار بگیریم.

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: متاسفانه در مجلس سهم اعتباری ایثارگران حذف شد، اما با حمایت‌های رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران موفق به احیای ظرفیت‌ها از ناحیه بانک مرکزی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی شدیم. باید در اینجا اعلام کنم براساس آمار‌های سامانه رصد، صندوق اشتغال و کارآفرینی موفق شد تا ۵۱ درصد از تعهد ۱۴ هزار فرصت شغلی بنیاد شهید و امور ایثارگران را عملیاتی کند. همچنین براساس نظرسنجی‌های صندوق اشتغال و با انتخاب طرح تصادفی، درصد انحراف ما از سایر دستگاه‌ها به مراتب کمتر ارزیابی شده است، به نحوی که تنها ۳ درصد انحراف از صندوق اشتغال و کارآفرینی تا این لحظه ثبت شده است که به علت وضعیت اقتصادی موجود در کشور است.

امانی اظهار دکرد: بخش عمده‌ای از طرح‌های جامعه هدف که احیا و عملیاتی می‌شود نتیجه مشارکت و همفکری خود افراد است؛ لذا در این زمینه سعی شده است به جای رفتن به دنبال مزیت‌های خاص، براساس ظرفیت، منابع، امکانات و تخصص‌های جامعه هدف کار را پیش ببریم. در واقع با توجه به شرایط پیش رو ما فقط سعی می‌کنیم مشاوره داده و از ظرفیت خود مردم در راستای خدمت به مردم استفاده شود.

مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره برنامه‌های آتی برای رفع مشکلات صندوق اشتغال و کارآفرینی به ویژه جامعه هدف تصریح کرد: صندوق اشتغال و کارآفرینی با توجه به بحث وضعیت استخدام و احیای کارآفرینی به دنبال تعریف بسته‌های تشویقی خاص است تا جامعه هدف علاوه بر برنامه‌های خاص خود بتواند با حمایت صندوق کار خود را توسعه دهد. صندوق اشتغال و کارآفرینی سعی کرده است در بحث برنامه سرمایه در گردش، منابع اعتباری مورد نظر را در خدمت جامعه هدف قرار دهد. همچنین صندوق به دنبال احیای ظرفیت‌های نمایشگاهی با هدف عرضه محصولات کارآفرینان به جامعه است.

وی افزود: همچنین این صندوق به دنبال آن است تا با توجه به حمایت‌های ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران، تبصره ۱۸ قانون بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی در بحث ضمانت‌ها و در قالب کمک‌های فنی و اعتباری ورود کند. به طور مثال اگر جامعه هدف تسهیلاتی با نرخ بالا دریافت کرد بخشی از آن را در قالب یارانه مجدد در اختیار جامعه هدف قرار دهد. از مسئولین، مدیران بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی تقاضا دارم در حوزه صدور مجوز‌های شغلی تسریع در امور را در اولویت قرار دهند. همچنین امیدواریم با حمایت دولت، منابع اعتباری زودتر به صندوق تخصیص یابد تا در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi