شناسه خبر : 103956
چهارشنبه 05 مهر 1402 , 16:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

افتخارآمیزترین رویداد تاریخ ایران

دفاع‌ مقدس در عرصه بین‌المللی در مقطع زمانی هشت سال جنگ، دستاوردهای مهمی داشت؛ از جمله سبب شناخته شدن ایران به عنوان یک کشور...

 فاش نیوز - جنگی که با حمایت همه جانبه نظام سلطه غرب و شرق توسط صدام بر ملت تازه رها شده از بند رژیم ستم‌شاهی تحمیل شد چهار سال بیش‌تر از جنگ جهانی اول و دو سال بیش از جنگ جهانی دوم بود و در هشت سال دفاع جانانه در برابر بلوک غرب و شرق و کشورهای مرتجع منطقه با دستان خالی حماسه‌های بی‌نظیر و بی‌بدیل خلق شد.

این جنگ دارای پیامدهای تلخی چون تلفات جانی و از دست دادن بهترین جوانان کشور، اسارت آزادگان بی‌سرپرست شدن تعداد زیادی از همسران و فرزندان شهدا و اسرا، خسارات مادی سنگین به زیر ساخت‌های کشور، توقف رشد و توسعه کشور، پیامدهای روحی روانی و طمع‌ورزی دشمنان و.... بود.

 جنگ تحمیلی علیرغم تلخی‌هایش که اجتناب ناپذیر بود، دستاوردهای زیادی نیز به‌همراه داشت؛ از جمله مشخص‌شدن ضعف‌های درونی کشور، هویدا شدن دشمنان داخلی انقلاب در عرصه اقتصادی و توزیع عادلانه کالا بین مردم. در عرصه فرهنگی اجتماعی نیز روحیه قناعت و صرفه‌جویی را به‌همراه آورد و در بسیاری ازحوزه ها ابتکار عمل به وجود آمد. تفکر بسیجی به عنوان یک عقیده جامعه‌سازی متولد شد، باعث رشد فضایل اخلاقی و معنوی در جامعه، ایجاد اتحاد و همبستگی میان امت و سبب آ‌ب‌دیدگی ملت در برابر بحران‌ها شد.

علی‌رغم هزینه‌های هنگفت صرف شده برای ارتش با الگوی نظامی غربی و با هدف کسب جایگاه ژاندارمی غرب در منطقه‌، جنگ نواقص و ناکارمدی آن را نمایان کرد و باعث تجدید ساختار و تجدید روش نظامی در ارتش گردید. جنگ همچنین سبب رشد نهال سپاه و بسیج مردمی گردید و ظرفیت دفاعی مردم در شرایط بحران به کار گرفته شد و نقش محوری مساجد که در دوران انقلاب اسلامی فعال شده بود را ارتقا بخشیده و سبب ایجاد مصونیت برای کشور در برابر دشمن گردید. از آنجا که شیوه‌های نوین دفاعی در جنگ‌ها متولد شده است، ابتکارات به کار رفته منشأ تحول در صنایع دفاعی کشور و مشخص‌ترین جلوه دفاع یعنی به عقب راندن دشمن از تمامی خاک اشغال شده ایران گردید.

کارهای انجام شده نظامی و دفاعی در دوره جنگ در بعد از جنگ تداوم یافت و سبب خودکفایی دفاعی و بالندگی صنایع نظامی کشور گردید؛ بنحویی که هم‌اینک مشتری جهانی دارد. بخشی از توان سپاه و بسیج در خدمت بازسازی کشور قرار گرفت و شعار ما می توانیم را به باور در عرصه های مختلف کشاند و سبب طراحی و ساخت در عرصه های سدسازی و نیروگاه سازی و.... شد.  

دفاع‌ مقدس در عرصه بین‌المللی در مقطع زمانی هشت سال جنگ، دستاوردهای مهمی داشت؛ از جمله سبب شناخته شدن ایران به عنوان یک کشور مبارز و مقاوم، مشخص‌شدن دشمنان خارجی و داخلی، مشخص شدن ماهیت سازمان‌های بین‌المللی و حمایت نکردن آنان از مظلوم، صدور انقلاب اسلامی با الگوگیری از بسیج و ملت و تقویت روحیه مبارزین جهان و.... را به‌همراه داشته است.

دفاع‌ مقدس در مقطع بعد از جنگ دارای دستاوردهای بی‌نظیری شده است. تثبیت اقتدار نظام؛ شکست ابهت ابرقدرت‌ها؛ اثبات کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در سخت‌ترین آزمون اقتدار ایران در جهان به عنوان یک ابرقدرت نوظهور؛ انتقال تجارب دفاعی به ملت‌های دوست؛ تشکیل بسیج جهانی مستضعفین (حشدالشعبی، دفاع طنی، انصارالله یمن، حزب‌الله لبنان و....)؛ مهیاسازی زمینه فتح قدس شریف و زمینه‌سازی تحقق سپاه امام زمان(عج) و.... می باشد.

همه ملت ایران در عصر حاضر و آینده، که به برکت دفاع مقدس و خون شهدا از نعمت امنیت برخودار شده اند و به راحتی به زندگی خویش مشغولند، براساس واجب عینی جهاد تبیین، بایستی نسبت حفظ و حراست و نیز ترویج دستاوردهای دفاع مقدس و ترویج دستاوردهای آن برای پس از جنگ اهتمام ورزند و تلاش نمایند.

شهدای والامقامی که خون خویش را فدای انقلاب و کشور اسلامی کرده‌اند برگردن همه حق دارند و برای ادای این دین لازم است که نسبت به ترویج فرهنگ دفاع‌ مقدس در فضای عمومی و همچنین نسبت به ترویج فرهنگ دفاع مقدس درحوزه های مختلف علمی و تخصصی نیز همت شود؛ تا هم آلودگی‌های اجتماعی دفع شود و هم کشور در برابر تهدیدات دشمن مصون گردد.

 به برکت ایثاگری‌ها و خون‌ شهدا امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت و هم به جهان معرفی کنیم و هم برای ظهور تلاش کنیم و جزو منتظران عملی حضرت حجت عج باشیم. تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت، زمینه‌سازی برای ظهور و فراهم‌سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساخت‌های جامعه باشد.

امروز وظیفه ما در گام دوم انقلاب‌اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) را محقق کنیم.

|| دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi