شناسه خبر : 105362
پنجشنبه 18 آبان 1402 , 13:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فصل شکار مرکاوا ۲۲۱‌ تانک و نفربر اسرائیل تاکنون نابود شده است

فاش نیوز - آماری که از خسارت تجهیزات جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان نبرد زمینی غزه منتشر شده، اوج شکست و هزینه سنگین جنگ برای صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. نیروهای قسام اعلام کرده‌اند که صهیونیست‌ها تا کنون در 10 روز نبرد زمینی،‌ حدود 121 خودروی زرهی (شامل نفربر و بولدوزر) و بیش از 100‌تانک مرکاوا را از دست داده‌اند. به عبارت دیگر ارتش اشغالگر در نوار غزه در هر روز، 22‌تانک و خودرو زرهی خود را از دست می‌دهد و اگر جنگ زمینی ادامه یابد این آمار به هزاران مورد هم خواهد رسید.
استراتژی «چمن زنی»، نام استراتژی رژیم صهیونیستی از سال 2007 علیه نوار غزه بوده است. بر مبنای این استراتژی رژیم صهیونیستی همواره از طریق اعمال محاصره شدید اقتصادی از زمین و دریا و هوا تلاش داشته از افزایش قدرت نیروهای فلسطینی حماس و سایر گروه‌های مقاومت در نوار غزه جلوگیری کند و اجازه ندهد که این گروه‌ها به رشد و بالندگی برسند. «استرات‍ژی چمن زنی» به معنای نابودی طرف مقابل نیست، بلکه به معنای ضعیف نگه داشتن آن است و تل‌آویو در همه سال‌های گذشته تصور داشت که توانسته گروه‌های مقاومت فلسطینی را در نوار غزه با تکیه بر استراتژی چمن زنی (اعمال محاصره شدید و بمباران مقطعی) ضعیف نگه دارد. «رافائل اس کوهن»، مدیر برنامه استراتژی و دکترین اندیشکده رند در یادداشتی تحلیلی، استراتژی چمن زنی تل‌آویو علیه نوار غزه را مورد بررسی قرار داده است. با این حال آنچه مشخص است، عملیات طوفان الاقصی در ماه گذشته نشان داد که همه برنامه‌ریزی‌های تل‌آویو درباره غزه با شکست رو‌به‌رو شده است. ورود موفق نیروهای حماس به استان‌های جنوبی اشغالی و کسب بیش از 200 اسیر و تحمیل صدها تلفات به نظامیان صهیونیست در جریان عمیات ماه گذشته طوفان الاقصی نشان داد که نیروهای مسلح فلسطینی حماس و جهاد اسلامی توانسته‌اند در شرایط محاصره همه‌جانبه بر توان نظامی و لجستیکی خود بیافزایند و فراتر از آن توازن استراتژیک در برابر ارتش رژیم صهیونیستی را به نفع خود تغییر دهند. حمله حماس فقط یک شکست اطلاعاتی و عملیاتی برای تل‌آویو نبود، بلکه یک شکست استراتژیک گسترده‌تر برای صهیونیست‌ها بود. 
اکنون نیز که ارتش رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه نیروهای آمریکایی و سایر کشورهای غربی مانند آلمان و انگلیس عملیات زمینی خود در نوار غزه را دنبال می‌کند، بسیاری گفته‌اند که صهیونیست‌ها در این عملیات با شکست مواجه خواهند شد. واشنگتن پست در گزارشی گفته است که برخلاف خوش‌بینی سیاستمداران تل‌آویو، اما نیروهای ارتش در غزه در یک جهنم گرفتار شده‌اند و نشانه این جهنم کشته شدن حدود 40 نظامی در غزه در کمتر از 10 روز گذشته است. یعنی در عملیات زمینی غزه، ارتش رژیم صهیونیستی هر روز چهار نیروی خود را از دست می‌دهد. روزنامه عبری ‌هاآرتص نیز درباره دشواری جنگ زمینی در غزه به تونل‌های حماس اشاره کرده که بسیاری از آنها برای نظامیان تل‌آویو ناشناخته باقی مانده است. آماری هم که از آسیب‌دیدگی تجهیزات جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان نبرد زمینی غزه منتشر شده، اوج شکست و هزینه سنگین جنگ برای صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد. براساس آماری که نیروهای قسام اعلام کرده‌اند؛ صهیونیست‌ها تاکنون در 10 روز نبرد زمینی‌، حدود 121 خودروی زرهی (شامل نفربر و بولدوزر) و بیش از 100‌تانک مرکاوا را از دست داده‌اند. مجموع این آمار بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی در 10 روز گذشته 221‌تانک و خودروی زرهی را از داده است. به عبارت دیگر ارتش اشغالگر در نوار غزه در هر روز، 22‌تانک و خودرو زرهی را از دست می‌دهد و اگر جنگ زمینی ادامه یابد این آمار به هزاران مورد هم می‌رسد. از همین رو نیز با توجه به حجم زیاد از دست دادن ‌تانک و خودرو زرهی، منابع عبری زبان 
مانند جروزالم پست فاش کردند که ارتش ناگزیر شده که‌تانک‌های اسقاطی را که قرار بوده اوراق شوند، باردیگر به میدان جنگ بیاورد، چون حجم از دست دادن تجهیزات نظامی ارتش در غزه بسیار زیاد است. همچنین به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها در میدان جنگ غزه با کمبود تجهیزات نظامی مواجه شده‌اند و سازمان رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل گزارش داد که تل‌آویو از ایالات متحده آمریکا خواسته ۲۰۰ پهپاد انتحاری از نوع سویچ بلید ۶۰۰ به این رژیم بفروشد. وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده است که از آغاز نبرد 
طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، 7262 اسرائیلی زخمی شدند که حال 51 نفر از آنها وخیم است. این در حالی که تعداد تلفات رسمی صهیونیست‌ها نیز از 1500 نفر بیشتر شده است.
صهیونیست‌ها چه تجهیزاتی از دست داده‌اند؟
ظهر دیروز، گردان‌های قسام اعلام کرد که از صبح تا ظهر حداقل 15 خودروی زره‌پوش اشغالگران اسرائیلی (شامل 13‌تانک، دو نفربر و یک خودروی زرهی دیگر) را در محورهای مختلف نبرد با صهیونیست‌ها در نوار غزه منهدم کرده است. این حجم بالای خسارت برای ارتش اشغالگر فقط در نصف روز بوده است. در عین حال، آمار کلی خسارت ارتش رژیم صهیونیستی براساس منابع میدانی و بیانیه‌های قسام به شرح ذیل است:
100‌تانک مرکاوا: مرکاوا که در زبان عبری به معنای ارابه است، ‌تانک اصلی میدان نبرد در غزه است. حماس برای هدف قرار دادن‌ تانک‌های مرکاوا از نوعی موشک آر پی جی دستکاری شده استفاده می‌کند که یاسین 105 نام دارد. نسل ۴ مرکاوا‌ تانک‌های اصلاح ‌شده و پیشرفته‌تر از نسل ۳ است که هم‌اکنون در ابعاد وسیع مورد استفادهٔ ارتش در غزه است، اما این‌تانک‌های به اصطلاح پیشرفته تاکنون در برابر آتش راکت‌های حماس زمین‌گیر شده‌اند.
هامر‌:‌ منابع میدانی تاکنون انهدام حداقل 4 دستگاه خودروی ‌هامر متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی را تایید کرده‌اند.
تجهیزات پارازیت‌: ارتش رژیم صهیونیستی همچنین حداقل 77 دستگاه مخابراتی و پارازیتی خود را در نبرد زمینی غزه از دست داده است.
خودروهای زرهی شامل نفربر «نمر» و بولدوزر: همچنین انهدام 121 خودرو نمر و بولدوزر در غزه تایید شده است. نفربر نمر، بر اساس شاسی ‌تانک مرکاوا۴ تولید شده است. تا قبل از نبرد اخیر اعتقاد بر این بود که این خودروها نفوذناپذیرند وصهیونیست‌ها خیلی درباره آن بزرگنمایی کرده بودند. این خودرو زرهی دارای زره چند لایه کامپوزیتی‌، فولادی و قابل تعویض است، اما با وجود این قابلیت‌ها ده‌ها نمونه از آن تاکنون در جنگ زمینی غزه نابود شده‌اند.
تجهیزات جنگی حماس
 راکت ضد‌تانک یاسین که به عنوان قاتل ‌تانک‌های پیشرفته مرکاوا یاد می‌شود و پهپادهای «شهاب» که در واقع پهپادهای تهاجمی قادر به پرتاب مواد منفجره و نارنجک هستند، از جمله مهم‌ترین تجهیزات جنگی نیروهای فلسطینی در غزه هستند. پهپاد انتحاری «الزواری» و موشک القسام که متداول‌ترین آنها با برد ۱۰ کیلومتر است از دیگر تجهیزات نظامی است که اکنون در اختیار نیروهای حماس و سایر گروه‌های فلسطینی برای مقابله با ارتش اشغالگر در غزه است.
ضرر 7 میلیاردی جنگ
از سوی دیگر، جنگ تاثیر اقتصادی بسیار منفی را بر تل‌آویو برجای گذاشته و خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که رژیم صهیونیستی ۷ میلیارد دلار از ذخایر خارجی خود را طی یک ماهی که از جنگ غزه گذشته از دست داده است. ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز گفته است که نتانیاهو به دلیل ناکامی در دستیابی به امنیت دولتی از نظر روحی نابود شده است.
انزوای بین‌المللی تل‌آویو
جنگ در غزه همچنین رژیم صهیونیستی را در نظام بین‌الملل با یک انزوای بی‌سابقه رو‌به‌رو کرده است. طی یک ماه گذشته، کشورهای بحرین، چاد، شیلى، کلمبیا، هندوراس،‌ اردن، آفریقاى جنوبى و ‌ترکیه دیپلمات‌هایشان را از تل‌آویو فراخواندند و بولیوى نیز از قطع کامل رابطه با تل‌آویو به‌دلیل جنایت در غزه خبر داده است. حمایت جهانی از فلسطین و غزه نیز همچنان ادامه دارد و روز گذشته حامیان فلسطین در مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک به خیابان‌ها آمدند. همچنین تظاهرات گسترده در مراکش؛ در حمایت از غزه برگزار شد. در هلند نیز، ایستگاه مرکزی «آمستردام» پایتخت هلند در جریان تظاهرات روز گذشته به تصرف حامیان فلسطین درآمد. یک بوکسور هلندی به نام «ریکو ورهوفن» هم به تازگی پس از کسب عنوان قهرمانی مسابقات جهانی کیک بوکسینگ، به نشانه همدری و حمایت از مردم غزه چند لحظه سکوت را خواستار شد. در کویت نیز، کویتی‌ها در اعتراض به حمایت‌های پاریس از رژیم‌ صهیونیستی در حمله به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان فلسطینی، خرید از فروشگاه زنجیره‌ای «کارفور» را تحریم کردند. همچنین «پترا دی ساتر»، معاون نخست‌وزیر بلژیک روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه «نیوسبلاد» خواستار تحریم رژیم صهیونیستی در واکنش به جنایت‌های این رژیم علیه مردم غزه شد.
براساس آمار وزارت بهداشت غزه، تعداد شهدای فلسطینی از زمان جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به 10569 شهید رسیده است که 4324 کودک و 2823 زن هستند. همچنین وزیر بهداشت فلسطین تایید کرده است که حداقل ۱۹۲ نفر از کادر پزشکی و ۳۶ تن دیگر از بین نیروهای امدادی غیرنظامی در بمباران غزه از ۷ اکتبر تاکنون به شهادت رسیدند. روزنامه عبری زبان معاریو نیز اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حدود 38 هزار ساختمان در سرتاسر نوار غزه از جمله جنوب در حملات ارتش رژیم صهیونیستی خسارت ‌دیده است و این برابر با 13 الی 18 درصد از مجموع ساختمان‌های موجود در این باریکه است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi